Rådyr bleiekrig for butikkene

Den elleville priskrigen på bleier i fjor høst ga butikkene en voldsom økning i salget. Men det kostet dyrt. Tapet er flere titalls millioner kroner.

Da bleiekrigen raste som verst i høst, hadde Mads André Vie, assisterende butikksjef ved Kiwi i Storgata i Oslo, travle dager med å fylle på nok bleier i hyllene. Foto: Ida Aamodt-Hansen

Publisert:,

Småbarnsfamiliene nøt godt av den

voldsomme konkurransen mellom butikkjedene

før nyttår.
Bleieprisene ble dumpet til godt under halv pris, og mange benyttet nok sjansen til å hamstre bleier før prisene ble satt opp igjen.
Nye tall fra analyseselskapet Nielsen viser nemlig at bleiesalget gikk opp med 27,8 prosent i 2010. For siste halvår var volumøkningen hele 34 prosent, skriver

Handelsbladet FK.

Dyr konkurranse

Samtidig som salget av bleier økte, falt verdien av dette salget med hele 9,6 prosent. Det tilsvarer 44 millioner kroner. Årsaken er selvsagt at bleiene var kraftig underpriset.
Tapet de fire månedene før jul da bleiekrigen raste som verst, er sannsynligvis enda større, isolert sett.
Ica Norge bekrefter at bleiekrigen kostet mye penger, og at bleier fortsatt ikke er noen gullgruve.
- Vi tapte en del på bleiekrigen, det er det ingen tvil om. Selv om vi nå er tilbake til «normale» priser, tjener vi ikke penger på bleier. Bleier er billige i Norge, sier kommunikasjonsrådgiver Bjørnar Mickelson i Ica til Handelsbladet FK.

LES OGSÅ:

Bleiekrigen koster 1,5 mill i uken

Verdt hver krone

Kiwi-sjef Per-Erik Burud mener bleiekrigen var verdt hver eneste krone.
- Vår volumøkning er jo mye mer enn 27,8 prosent! Siste uken i desember hadde vi en markedsandel på 62 prosent, mens vi har ligget på rundt 30 prosent tidligere. Men vi ser stor forskjell på første uka i januar og siste uka i desember, sier Burud til Handelsbladet FK.
Mye av salget skal ha gått til Sverige, og en del til Polen. Burud tror også at mange nordmenn har hamstret.

Ga bort bleier nesten gratis

I september i fjor var det Rema 1000 som var først ute med å tilby to pakker for prisen av en på Libero-bleier. Kiwi fulgte etter og tilbød det samme, samtidig som de halverte hylleprisen på bleier og barnemat.
- Bleieavtalen er en av grunnpilarene i Kiwi og det er helt avgjørende at vi vinner denne kampen. Vi kommer til å kjøre løpet helt ut - samme hva det koster oss, sa Per-Erik Burud til Dine Penger den gang.
De andre butikkjedene fulgte med på det som skjedde, og til slutt hadde både Rema 1000, Kiwi, Rimi, Ica, Meny og Coop mer enn halvert prisen på bleier.

Sjekk hva bleiene kostet her.

Nå ser det ut til at bleiekrigen er over og prisene er stort sett tilbake til det normale i butikkene.

Her kan du lese mer om