DNB: – Dette skal ikke skje igjen – vi har lært

DNB beklager og lover at de aldri igjen skal hemmeligholde takster og tilstandsrapporter. Men takseringsforbundet forteller at slik skjer – flere ganger.

TO RAPPORTER: Mens den ene tilstandsrapporten avdekket 22 alvorlige forhold, fant takstmannen DNB engasjerte bare én feil.

Foto: Geir Røed
Publisert:

Saken om boligsalget i Trøndelag, som ble hevet etter at DNBs eiendomsmegler hemmeligholdt en tilstandsrapport hvor det ble dokumentert en rekke feil og mangler ved en dyr tømmerbolig, har vakt stor oppmerksomhet – både i eiendomsmeglerbransjen, takstmannsbransjen, i forsikringsselskapene i bolighandelen og i forbrukerorganisasjonene.

Direktør Randi Flesland har i sine 10 år i Forbrukerrådet aldri vært borti en lignende sak – hvor eiendomsmegler bevisst underslår å fortelle om en takst eller tilstandsrapport.

Les også: DNB-megler droppet kritisk boligrapport

– Det er veldig bra at boligkjøperen har vunnet frem med sitt krav om heving. Eiendomsmegleren har bevisst tildekket fakta. Det er svært alvorlig.

Forbrukerdirektøren er sjokkert over flere forhold ved dette boligsalget – ikke minst at
eiendomsmegleren har en familiær forbindelse til boligselgeren ved at sistnevnte er kjæreste med meglerens mor.

FORBRUKERDIREKTØR: Randi Flesland.

Foto: Lise Åserud NTB scanpix

– Det forundrer meg at et profesjonelt meglerforetak som DNB kan gjøre så mange alvorlige feil i en sak. Jeg oppfatter det som har skjedd som svært kritikkverdig atferd og svært langt fra god meglerskikk, sier Flesland.

DNB: – Vi skal lære

E24 har sendt en rekke spørsmål på e-post til Terje Buraas, daglig leder i DNB eiendom. Disse blir konsekvent besvart av kommunikasjonsavdelingen.

DNB gjentar i flere svar at de ikke ønsker å kommentere den konkrete saken. Men etter at E24 konfronterte DNB med at boligselgerforsikringsselskapet har godtatt å heve kjøpet, skriver kommunikasjonsrådgiver Andreas Nyheim følgende i en e-post:

– Vi skulle gjerne vært denne saken foruten, og skal lære av det som har skjedd og sørge for at tilsvarende feil ikke skjer igjen.

KOMMUNIKASJONSRÅDGIVER: Andreas Nyheim, kommunikasjonsrådgiver i DNB.

Foto: DNB

DNB ønsker ikke å kommentere om boligsalget får konsekvenser for den aktuelle eiendomsmegleren ved DNB i Trondheim, eller hans overordnede.

– Vi kommer ikke til å kommentere hvordan vi følger opp denne saken internt, skriver Nyheim.

– Megler må være trygg på taksten

Som E24 har skrevet, ønsker DNB eiendom helst ikke at boligselgere selv velger takstmenn.

– Aksepterer ikke DNB eiendom at deres kunder, boligselgerne, selv får innhente takster og tilstandsrapporter?

Les også

Forbrukerrådet opprørt: – DNB fører boligkjøperne bak lyset

– Vanlig fremgangsmåte ved valg av takstmann er at vi presenterer en liste over tilgjengelige takstmenn, og så gjør selger et valg ut fra dette. Vi ønsker å ha et ryddig og godt forhold til takstmenn, skriver Nyheim.

Han hevder at DNB «har ingenting prinsipielt imot det» dersom selger har andre preferanser. Men:

– Det er imidlertid viktig å presisere at tilstandsrapporten også er et viktig supplement og korrektiv for megler, sammen med meglers egne observasjoner ved besiktigelse og innhenting av kommunale opplysninger. Derfor er det viktig at ikke bare selger, men også megler, føler seg trygg på denne rapporten, skriver Andreas Nyheim.

HEVET: Kjøpet av denne tømmervillaen på Hell utenfor Trondheim er nå hevet, etter at DNBs eiendomsmegler hemmeligholdt en kritisk rapport fra takstmann Roar Sagen.

Foto: Roar Sagen

– Har tilsvarende saker

Takstmannsbransjen, meglernes organisasjoner og forbrukermyndighetene har i mange år arbeidet for at takstmennene skal bli mer uavhengige eiendomsmeglerne – og at boligselgerne helt fritt skal velge takstmann, uten at eiendomsmegler skal påvirke taksten eller tilstandsrapporten.

Les også

Boligutleiere fortviler over dårligere leietagere

– Men i dag skjer det dessverre sjelden at boligselger selv velger takstmannen. Som regel er det eiendomsmegler som bestiller takstmann, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet.

Norsk Takst, bransjeorganisasjonen for takstmenn, bekrefter overfor E24 at det fører til uheldige konsekvenser.

– Vi har i noen tilfeller fått informasjon om tilsvarende saker som denne i Trøndelag, hvor eiendomsmeglere har innhentet nye rapporter til tross for at selger har innhentet rapport fra før. Men vi har ikke mottatt så konkrete eksempler som i denne saken, og heller ikke tilfeller hvor takstresultatet har vært så avvikende, sier Are Andenæs Huser, administrerende direktør i Norsk takst, som er en sammenslutning av tidligere Norges Takseringsforbund og NITO takst.

Han vedgår at slike saker er vanskelige.

TAKSTLEDER: Are Andenæs Huser i Norsk takst.

Foto: Nicolas Tourrenc Norges Takseringsforbund

– Det er problematisk når tilgjengelig og kjent informasjon ikke tilfaller potensielle boligkjøpere. Både eiendomsmegler og takstfolk lever av tilliten fra forbrukerne, og er tjent med at det ikke kan skapes tvil omkring at de arbeider uavhengig av hverandre.

Håper på nye lover

Administrerende direktør Carl O. Geving i Norges Eiendomsmeglerforbund forteller at deres jurister etter E24s artikler har sett litt nærmere på dette boligsalget.

– Våre jurister er spesialister på det eiendomsmeglingsfaglige feltet, og vår vurdering er at dette er en særdeles uvanlig sak. Men vi kan ikke utelukke at det har vært lignende saker, sier Geving.

Både meglerforbundet, forbrukermyndighetene og takstmannsbransjen håper nå at bebudede lovendringer fra regjeringen kan hindre flere slike saker som boligsalget på Hell utenfor Trondheim.

– Målet vårt er at slike opplevelser som denne kjøperen har hatt ikke skal skje, sier Randi Flesland i Forbrukerrådet.

Her kan du lese mer om