Betalte under tusenlappen for flybillett – fikk «leilighet» og egen butler

Énveisbilletten med Etihad koster egentlig 23.000 dollar, eller 191.000 norske kroner.

BUTLER OG CHAMPAGNE: En privat butler følger med the Etihad Residence.

Sam Huang, TopMiles
  • Ingvild Sagmoen
Publisert:

Flyselskapet Etihad tilbyr verdens dyreste kommersielle flyreise.

Skal du fly noe dyrere, må du ty til privatfly.

Reiseblogger Sam Huang har testet «the Etihad Residence», og det bare til en brøkdel av den opprinnelige prisen.

– Jeg vil si at opplevelsen var en sånn «game changer». Jeg var i sjokk en stund, og så i ekstase. Som et barn som oppdager godteri for første gang, skriver Huang i en e-post til E24.

– Til og med det «ordinære» setet på første klasse er betydelig bedre enn noe annet.

bloggen sin TopMiles beskriver Huang reisen fra start til slutt, og hvordan han klarte å betale så mye mindre enn hva det egentlig koster å reise med selskapet.

Huang trengte nemlig ikke punge ut mer enn 104 dollar for billetten som egentlig koster 23.000 dollar.

Resten betalte han med bonuspoeng for tilbakelagte flykilometer, en helt lovlig metode som E24 tidligere har omtalt og som Business Insider har ettergått.

23.000 dollar, i overkant av 191.000 norske kroner, er riktignok prisen for det aller dyreste setevalget om bord på Etihad én vei fra Sydney til Abu Dhabi. Det er dette som kalles the Etihad Residence («boligen»).

VEL INNLOSJERT: Reiseblogger Sam Huang om bord the Etihad Residence, verdens dyreste flysete.

Sam Huang, TopMiles

Hadde flaks med turbulens

Huang hadde egentlig bestilt reise med the Etihad Apartment («leiligheten»), som ligger litt lavere i pris, rundt 6500 dollar én vei.

Men siden «boligen» var ledig på hans flyvning, fikk Huang lov til å gå inn og kikke. Og siden de akkurat da fløy inn i turbulens, fikk han lov til å sitte ned og vente til det roet seg.

– Så i hovedsak en kort periode i paradis i boligen, og så resten av turen i leiligheten, som fortsatt er en fantastisk befrielse, forteller Huang.

Han presiserer at han mailet Etihad før avreise for å spørre om han kunne få ta en titt på the Residence.

A palace in the sky! Flying in the #etihad #residence, the world's only private bedroom on a commercial flight! #firstclass #travel #picoftheday #topmiles #a380 #etihadresidence #plane #flight #wanderlust

Butler som rer opp sengen til deg

Hverken «leiligheten» eller «boligen» er imidlertid noe sete.

The Etihad Apartment er ifølge Huang fullt utstyrt med et stort speil, TV, og innovasjoner som aldri før har blitt sett på slike kommersielle luksusreiser med fly.

Den har både et sete og en sofa man kan sove på (og det kommer en butler og rer opp til deg når du vil sove). Leiligheten er så stor at Etihad måtte fjerne en midtgang for å få plass til to leiligheter ved siden av hverandre i andre etasje av en Airbus 380.

Og så er det the Etihad Residence. Den har hele tre separate rom, inkludert verdens første private rom med dobbeltseng. For ikke å snakke om butleren og badet med dusj som også følger med.

– Etihad Residence er uten tvil den mest fantastiske flyturen jeg har hatt, og på et helt annet nivå enn andre førsteklasseprodukt. Det er som et privat hotellrom i himmelen!

«LEILIGHETEN»: The Etihad Apartment er et rimeligere alternativ enn the Residence, men ligger fortsatt på rundt 6.500 dollar én vei, drøyt 54.000 norske kroner.

Sam Huang, TopMIles

Født for sent for Concorde

Huang forteller til E24 at hans største punkt på listen over ting han vil gjøre før han dør, er å fly med det supersoniske passasjerflyet Concorde over Atlanteren.

Concorde-flyene var turbojet-drevet og i stand til å fly de transatlantiske flyvningene fra London og Paris til New York og Washington D.C. på halvparten av den tiden vanlige kommersielle jetfly bruker.

– Dessverre er jeg født for sent! En kan bare håpe, sier Huang.

Les også

Slik fikk han luksusreiser til 1000-lappen

Concorde-flyene ble nemlig satt på bakken i 2003 av hensyn til sikkerheten (kilde: Store norske leksikon). 25. juli 2000 havarerte et Concorde-fly fra Air France etter avgang fra Charles de Gaulle-flyplassen i Paris. Den neste tiden oppsto flere tekniske problemer; flyene begynte å bli gamle.

DUSJE PÅ 40.000 FOT: Passasjerene som flyr med førsteklasse på Etihad får fem minutter med varmt vann i dusjen hver.

Sam Huang, Top Miles

– Overveldende positiv respons

Etihad Airways er det nasjonale flyselskapet i Abu Dhabi i De forente arabiske emirater, og er ifølge Wikipedia et av de raskest voksende flyselskapene i verden.

Huang forteller at ifølge butleren han snakket med på sin reise med flyselskapet, er the Residence på reisen mellom New York og Abu Dhabi booket omtrent 25 prosent av tiden.

E24 sjekket strekningen New York – Abu Dhabi i mai. The Residence er kun utsolgt to av dagene, ifølge flyselskapets bookingsider. Prisen for «boligen» på denne strekningen i mai er dessuten 32.029 dollar én vei, drøyt 266.000 norske kroner.

Les også

Qatar Airways «best i verden» - igjen

– Vi har erfart en overveldende positiv respons på the Residence i USA – faktisk over våre forventninger, sa administrerende direktør James Hogan i Etihad til Bloomberg i juli i fjor, noen måneder etter lanseringen av ruten fra New York til Abu Dhabi.

Den første billetten med The Residence fra New York ble visstnok solgt bare timer etter lanseringen.

Bloomberg skriver videre at de største amerikanske flyselskapene, American, United og Delta har klaget til amerikanske myndigheter på at Etihad, Emirates og Qatar Airways bruker statlige subsidieringer til å skape urettferdig konkurranse. De tre flyselskapene har imidlertid benektet påstanden.

Konkurrentene har fulgt etter

Ifølge Bloomberg brukte Etihad seks år på å utvikle the Residence.

Etihads kommersielle luksus har fått konkurrentene Emirates og Qatar Airlines å oppgradere sitt tilbud, skriver Bloomberg.

Emirates, som er Midtøstens største flyselskap, har utviklet en mer eksklusiv førsteklasse med et soverom-konsept, og tilbyr både spa og lounge om bord på sin A380. Samtidig skal Qatar visstnok jobbe med å utvikle sin egen dobbeltseng om bord.

Men uansett hvilke oppgraderinger konkurrentene gjør, trenger ikke Etihad å gjøre endringer på «boligen».

– Det finnes ingen ting som den, uttalte toppsjef Hogan til Bloomberg.

Les også

Norwegian åpner direkterute til Las Vegas

Les også

Satser millioner på nordnorsk flyselskap

Les også

Hit ble det dyrere å fly i 2015

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Reise

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Det går nedover med første klasse

  2. Betalt innhold

    Hvorfor en avtale mellom Emirates og Etihad kan bli tiårets beste

  3. Betalt innhold

    Derfor blir et gigantisk flyselskap solgt for småpenger

  4. SAS og Norwegians krisepakker blir småtteri mot gigantenes milliardpakker

  5. Airbus-drøm gikk i knus: Boeing stakk av med Emirates-ordre på 123 mrd.