Én av åtte mellom 18 og 21 år bytter mobil hvert år: – Foreldre må si nei

Studentøkonomi til tross; det er unge mellom 18–21 år som oftest har ny mobil hvert eneste år, viser fersk undersøkelse.

BJØRNETJENESTE: – At de får det de trenger i stedet for å måtte spare selv, er én av grunnene til at mange unge har svak impulskontroll. La de heller betale for telefonen selv, mener forbrukerøkonom Elin Reitan i Nordea.
  • Karl Wig
Publisert: Publisert:

– Det er en stor belastning for både lommeboken og miljøet. Her må foreldre være forbilder i forbrukssamfunnet. De må si nei, sier forbrukerøkonom Elin Reitan i Nordea til E24.

En ny undersøkelse TNS Gallup har gjort for storbanken blant nordmenn under 30 år, viser at 12 prosent av unge fra 18–21 år bytter ut mobilen hvert eneste år.

Blant 22-25-åringer er andelen som bytter like ofte, halvert til seks prosent.

– Det er til tross for at mange av de yngste er studenter med et stramt budsjett, sier Reitan.

Men så betaler mange heller ikke får de hyppige utskiftningene selv. I den samme undersøkelsen svarer over én av fem i aldersgruppen 18–21 år at de fikk sin siste smarttelefon finansiert helt eller delvis fra foreldre.

Les også

Stup i nettbrettsalget

– Bruk og kast

Reitan har en klar oppfordring til foreldre: Slutt å forsyne barna med nye mobiler.

– Draget etter å ha det nyeste og beste er nok ekstra stort hos de yngre, og mange utsettes nok for gruppepress. Men å kjøpe nye mobiler hele tiden er ekstremt kostbart. Og barna blir vant til å ha det siste og nyeste uten å gjøre noe for det selv. De lærer ikke hvordan en «bruk og kast»-livsstil treffer økonomisk, sier Reitan.

Forbrukerøkonomen påpeker at mange foreldre bytter telefon ofte selv, og da gir sin forrige modell videre til barna. Det er også en uting, mener hun.

– At de får det de trenger i stedet for å måtte spare selv, er én av grunnene til at mange unge har svak impulskontroll. La de heller betale for telefonen selv. Da lærer de hva det krever av jobbing – og vi pleier dessuten å ta bedre vare på tingene vi har betalt med egne penger, sier Reitan.

– Det er også et miljøproblem at det hvert år kasseres fullt brukelige mobiler. Her har vi også et ansvar for å lære bort sunne holdninger, mener hun.

Les også

Apple-oppdatering utfordrer hardt pressede aviser

VIL HA BEDRE KVALITET: Talsperson Rasmus Hansson i Miljøpartiet De Grønne, her under partilederdebatten i Arena kultur og rådhus under Arendalsuka.

Vil bedre kvaliteten

Stortingsrepresentant og talsmann for Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, mener produsenter som Samsung og Apple må ha mye av skylden for hyppige mobilbytter.

– Mobilbransjen har fått politisk tillatelse til å lage produkter som er en kombinasjon av fryktelig dyre og fryktelig uholdbare. Deres salgsstrategi er at vi skal kjøpe nye mobiler i et usannsynlig tempo, sier Hansson til E24.

Han sier det bør være uproblematisk å lage mobiltelefoner som kan bli langt mer robuste og ha utskiftbare komponenter, slik at brukeren kan oppgradere uten å vrake hele telefonen.

Vil diskutere lovkrav

– Det eneste som trengs, er at det stilles politiske krav.

– Hva slags krav?

– Et enkelt krav som kan diskuteres, er å kun tillate salg av mobiltelefoner som har en minimums garantert levetid på fem år, sier Hansson og skisserer:

– Det er jo ingen som forventer at bilen deres går i stykker etter to år heller.

Miljøpartiet De Grønne, som fortsetter å klatre på de siste målingene, har foreslått momsfritak på reparasjoner som et miljøincentiv som skal hindre unødig kasting.

Hansson mener å se at «bruk og kast»-livsstilen er på vei ut.

– Det pågår nå flere private initiativ for gjenbruk og deling, fordi folk ser at det er meningsløst å hive rundt seg brukbare ting.

Les også

Ser bekmørkt på utsiktene for norsk industri

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Personlig økonomi

Flere artikler

  1. Så mange unge får pengehjelp: – Litt urovekkende

  2. Ny undersøkelse: Nordmenn shopper tilbudsvarer de ikke trenger

  3. MDG garanterer at de vil kaste regjeringen

  4. Færre og færre setter penger på BSU-konto

  5. – Håper de ikke har gitt opp boligdrømmen