SSB: Detaljhandelen opp 2,1 prosent

Omsetningen i norske detaljhandelsbedrifter steg 2,1 prosent fra oktober til november.

  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:

Det var på forhånd ventet at detaljhandelen ville stige 0,9 prosent fra oktober til november, ifølge estimater innhentet av nyhetsbyrået Bloomberg.

Fasiten på 2,1 prosent var dermed vesentlig bedre enn markedet hadde trodd.

- Det var sterke tall for november, og sterkere enn konsensusforventningen, og det bør tolkes positivt, sier sjeføkonom Kjersti Haugland i DNB Markets til E24.

- Vi har hatt en dårlig periode i høst med nedgang i detaljhandelen, men så gjorde detaljhandelen en skikkelig byks i november som inneholder Black Friday, som blir en stadig mer populær handelsdag.

Varekonsumet i samme periode steg 2,0 prosent, viser sesongjusterte tall fra SSB, og oppveier for den svake utviklingen måneden før. SSB er ikke i tvil om at Black Friday slår ut i handelstallene.

«Black Friday påvirker tallene sterkt, og konsumgrupper som klær og sko, husholdningsutstyr, kosmetikk og liknende viste sterk vekst,» skriver SSB.

Må avvente desember-tallene

Flere butikker og kjøpesentre enn tidligere kastet seg på Black Friday-trenden i år, og kortoperatører meldte om rekordhandel. Den nye tyvstarten av julehandelen kan ha fremskyndet deler av julehandelen til slutten av november.

Derfor mener Haugland det er noe tidlig å slå fast at den svake trenden i norsk handel er brutt før desembertallene foreligger i slutten av januar.

- Det kan se ut som forbruksmønsteret er flyttet litt til slutten av november. Siden november er en spesiell måned, blir det spennende å se om nivået holder seg oppe i desember også. Den nedadgående trenden for detaljomsetningen er brutt, slik at vi nå har et oppadgående bilde, sier Haugland.

Butikker med salg av klær, sko, tekstiler og utstyrsvarer samt netthandel bidro til økningen i detaljomsetningen fra oktober til november, skriver SSB. Også for dagligvarer var det en oppgang. Omsetningen av salg fra drivstoffstasjoner falt i samme periode.

BLACK FRIDAY-EFFEKT? De sterke shoppetallene tyder på at nordmenn kan ha tyvstartet julehandelen med Black Friday, forteller Kjersti Haugland, sjeføkonom i DNB Markets.

Biter ikke på kronen

Kronen styrkes umiddelbart av de overraskende sterke tallene, men kronestyrkingen er beskjeden.

Amerikanske dollar gikk fra å koste 8,24 kroner til 8,23 kroner, mens euro gikk fra 9,83 kroner til 9,82 kroner.

- Det har virket som om nøkkeltall ikke har vært så styrende for kroneutviklingen i det siste. Det virker som markedet ikke legger så mye vekt på nøkkeltallene som kommer inn. Markedsutslaget er ikke stort, sier Haugland.

Les også

Ledigheten faller for 13. måned på rad

Ingen bolig-effekt

Analytiker Erik Bruce i Nordea Markets.

Trenden i detaljhandelen har ikke vært oppløftende de foregående månedene. I oktober falt shoppingen 0,2 prosent sammenlignet med måneden i forveien.

Boligprisfallet har fått økonomer til å frykte at Kari og Ola Nordmann vil stramme inn forbruket, og bremse oppgangen i norsk økonomi.

Ut fra detaljomsetningen i november å lese, er det lite som tyder på at nordmenn svir av mindre på handelsinnspurten, enn tidligere år.

- Detaljomsetningen hentet seg inn sterkt i november, og bør redusere uroen for at et svakere boligmarked vil senke veksten i forbruket, sier analytiker Eric Bruce i Nordea Markets i en kommentar til tallene.

Nordmenns konsum står for omtrent halvparten av den norske verdiskapingen, målt ved bruttonasjonalprodukt, mens detaljhandelen utgjør omtrent halvparten av konsumet.

Les også

Ferien kan bli dyr neste år også: Jekker ned kroneforventningene

Les også

– Vi har mye å lære av våre naboer

Les også

Rister på hodet av SSBs nye boligprognose

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål
  2. Statistisk sentralbyrå
  3. Kronekurs

Flere artikler

  1. Shoppefall i desember

  2. Black Friday løftet detaljhandelen i november

  3. Kraftig detaljhandelhopp i Black Friday-måneden

  4. Shoppefall før Black Friday og julehandel

  5. Overraskende shoppehopp i «coronamåneden» april