Norwegian kutter håndbagasjen med 40 prosent på enkelte flyvninger

Overbooking og manglende kapasitet har ført til at Norwegian må leie inn fly. Reisende på disse ekstraoppsatte flyene må belage seg på mindre håndbagasje enn vanlig.

KLAGER: Flere kunder har uttrykt misnøye med at Norwegian innfører nye grenser for håndbagasje få dager før en skal reise innenlands i Norge.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
  • Cecilie Storbråten Gjendem
Publisert:,

Tidligere denne uken meldte E24 om at både Norwegian og SAS har overbookede innenlandsfly nå i sommer.

Norwegian leier inn ekstrafly fra andre selskaper for å ta unna trafikken. De innleide flyene er mindre enn Norwegians vanlige fly.

Norwegian melder derfor at reisende ikke får lov til å ha med seg håndbagasje på over 6 kilo.

På selskapets nettsider står det at man vanligvis tillater 10 kilo håndbagasje er inkludert i LowFare, LowFare+ og Premium-billetter. Flex- og PremiumFlex-kunder kan ta med seg 15 kilogram håndbagasje.

For de fleste kundene tilsvarer dette dermed et bagasjekutt på 40 prosent.

Refundering

Selskaper tilbyr refundering av billetter for kundene som ikke ønsker å benytte seg av Norwegians ekstratilbud med innleide fly.

Du kan få pengene tilbake om et mindre, innleid Fokker-fly ikke frister.

Selskapet har de siste dagene sendt ut meldinger til passasjer som opplyser om endringene, skriver TV 2, som først meldte om saken.

– Derfor har vi leiet inn fly fra andre europeiske operatører, skriver presseansvarlig Daniel Kirchhoff i Norwegian til TV2.

–Dette dreier seg blant annet om fly av typen Fokker 100. Flyet er mindre enn våre Boeing 737-800, og derfor må passasjerene også ha med seg litt mindre håndbagasje. Vi beklager situasjonen overfor de berørte passasjerer.

Til E24 forteller Kirchoff torsdag at Norwegian nå vil kompensere reisende med at de får fire ekstra gratis kilo i alle innsjekket bagasje.

– Vi forstår godt at folk er ergerlige over dette. For å kompensere for vektbegrensningen på håndbagasje på Fokker 100-flyene tilbyr vi nå passasjerer på disse flygingene fire ekstra gratis kilo i innsjekket bagasje.

Ikke ulovlig

Forbrukerrådet opplyser til E24 at innleide fly ofte er noe en må regne med når en skal ut og fly i sommermånedene.

– Som oftest må du godta å reise med andre fly enn hva du hadde planlagt, og det er som regel ikke noe krav om erstatning for dette, sier direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet.

– Når det gjelder håndbagasje avhenger dette av hva som står i selskapets vilkår. I svært spesielle tilfeller kan du ha krav på erstatning, men om selskapet har tatt dette forbeholdet i vilkårene vil du trolig så beskjed om at du har sagt deg villig til dette da du kjøpte billetten. Når passasjerene får tilbud om å avlyse reisen og få pengene tilbake, vil imidlertid det være en grei løsning for de fleste.

– Sårbare

Flønes legger til at svært få vanligvis leser gjennom vilkårene og dermed er sårbare for dette.

– Når det gjelder dårlig kundeservice er det en helt annen historie, og en står selvfølgelig helt fritt til å utøve sin forbrukermakt ved å velge et annet selskap neste gang en skal ut og reise, sier hun.

I Norwegians vilkår står følgende: «Vi forbeholder oss retten til å nekte å befordre din Bagasje, eller nekte videre befordring av din Bagasje (etter innsjekking) hvis en av følgende problemer er identifisert: b) Bagasjen er av en slik størrelse, form, vekt, innhold, eller andre egenskaper som gjør den uegnet for transport om bord på fly»

Kritisert for flyene

Mandag skrev Aftenposten om at Norwegian har hentet inn 20 år gamle vikarfly som er langt mindre enn de vanlige Norwegian-flyene, for å dekke opp innenrikstilbudet i sommer.

Mellom Trondheim og Oslo erstattes for eksempel Boeing 737–800 som tar 186/189 reisende, med en 20 år gammel Fokker 100, som tar 100 passasjerer.

– Vi har hatt behov for ekstra kapasitet på noen ruter, inkludert norsk innenriks, noe som skyldes at vi ikke har hatt nok piloter i en periode på sommeren, skriver Presseansvarlig Daniel Kirchhoff i en melding til E24 tirsdag.

– Derfor har vi leid inn fly fra andre operatører, slik at vi får våre passasjerer av gårde på deres reiser. Passasjerer som blir berørt får beskjed av oss. Vi forstår at noen kan bli skuffet over ikke å få reise med våre fly. Derfor har vi også tilbudt at man kan få pengene tilbake om man allikevel ikke ønsker å benytte seg av reisen.

Les også

Norwegian får bruke utenlandsk besetning på norskregistrerte fly

Også SAS har hentet inn vikarfly, og melder at de vil forsøke å øke antall plasser på reiser innad i Norge.

Les også

Flypassasjerer opplever kaos på innenriksruter

Les også

Miljøorganisasjoner ber om passasjeravgift for tomme flyseter

Les også

Norwegian avventer avgift-trekk fra kunders konto

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
  2. Luftfart
  3. Scandinavian Airlines (SAS)
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Norwegian innfører betaling for håndbagasje som ikke får plass under setet

  2. Flypassasjerer opplever kaos på innenriksruter

  3. Dette er de nyeste håndbagasjereglene

  4. Annonsørinnhold

  5. Dette har du krav på ved flykanselleringer

  6. Nå tar Norwegian betalt for håndbagasje