Bjørn Kjos angrer på at han ikke ventet med langdistanseflyvninger
Etter flere forsinkelser på Norwegians langdistanseflyvninger, innrømmer Norwegian-gründer Bjørn Kjos at selskapet burde ha ventet med satsningen til de hadde flere Dreamliner-fly.
Siden Norwegian lansere sin første langdistanserute og mottok sitt første Dreamliner-fly i 2013 har selskapet til tider slitt med å få alt på skinner. Tirsdag innrømmet Norwegian-gründer Bjørn Kjos at selskapet kanskje var litt tidlig ute med å starte opp langdistanse rutene.
– I ettertid ser vi at Dreamliner-flyet ble satt i fast trafikk for tidlig. Vi hadde for få fly, og det var vanskelig å få tak i erstatningsfly. Vi var ekstra sårbare. alle nye flymodeller vil ha litt barnesykdommer og trenger ekstra vedlikehold. Her har vedlikeholdet vært for dårlig, sier Kjos til Dagens Næringsliv (krever innlogging).
Han understreker overfor avisen at de fleste Dreamliner-flyene i dag er i rute, men det er ikke mer enn et par uker siden sist enkelte reisende måtte vente lenge på å komme seg hjem fra USA.
– Uten Dreamliner-flyet hadde vi ikke klart å levere et bedre produkt enn konkurrentene, sier Kjos til Dagens Næringsliv.
Satser for fullt
Norwegian-gründeren er imidlertid ikke i tvil om hva selskapet hans skal fortsette å fokusere på fremover.
– Nå setter vi inn støtet på langdistanse, sier han til Dagens Næringsliv.
Selskapet har nå åtte Dreamliner-fly, og venter levering av fire nye neste år. Særlig langdistanseflygingene fra Gatwick er Kjos fornøyd med, ifølge avisen.
290 nye passasjerer Kjos-faste i USA
– På Gatwick har vi høyest inntektsnivå per billett og mest fulle fly på alle rutene på langdistanse. Det er lettere å konkurrere på langdistanse i de store markedene, og om noen år tjener vi mest penger på det, sier Kjos For Dagens Næringsliv.
Mangler fortsatt lisens
Norwegian mangler fortsatt amerikansk flytillatelse for sitt irske datterselskap Norwegian Air International. Norwegian har amerikansk lisens for sitt norske selskap, men ønsker å få det for sitt irske, da selskapet mener det er nødvendig med en base i et EU-land for å sikre seg nødvendige trafikkrettigheter også på langdistanse flygingene.
Dette har bidratt til å skape noen problemer for Kjos langdistansesatsing, men selskapet har flere ganger den siste tiden understreket at de regner med at dette vil løse seg med tiden.
Norwegian har ventet i halvannet år på søknaden om lisensen for det irske datterselskapet.