Advarer mot selskapet bak Acta-klagekjøret

Hundrevis av klager mot Acta er sendt inn. Forbrukere som føler seg lurt får lite hjelp for mye penger, mener Forbrukerrådet.

ADVARER: Fagdirektør for finans i Forbrukerrådet Jorge Jensen oppfordrer folk til å klage gratis på egen hånd, eller bruke advokat.

Kristian Helgesen
  • Karl Wig
Publisert:,

– Bruk noen som har juridisk kompetanse, sier fagdirektør for finans Jorge Jensen til E24.

Etter E24s omtale av de 390 nye klagene på Actas investeringsprodukter, som trolig avslås i Finansklagenemnda, går nå Forbrukerrådets fagdirektør for finans ut med en advarsel mot firmaet som står bak masseinnsendelsen: Klagehjelp.

Jensen viser til krangelen mellom Klagehjelp-sjef Dag Rune Flåten og Finansklagenemndas administrerende direktør Harald Sverdrup her i E24 på mandag.

– Det Klagehjelp gjør, er å tilby folk kostbar bistand for å ta saker til nemnda som har veldig høy sannsynlighet for å ikke vinne frem, sier Jensen.

Les også

Hundrevis av nye Acta-krav dumpet i Finansklagenemnda etter utmeldings-varsel

I søkelyset etter Røeggen-seieren

Det er ikke første gang Forbrukerrådet advarer mot selskapet. Klagehjelp kom i Forbrukerrådets søkelys etter at Ivar Petter Røeggen, som tapte 230.000 kroner på strukturerte spareprodukter fra DNB, vant enstemmig mot storbanken i Høyesterett i 2013.

Den mye omtalte kjennelsen ga misfornøyde småsparere ny skyts mot de omstridte strukturerte spareproduktene som ble hyppig solgt på 2000-tallet – deriblant av Acta (se faktaboks).

Etter Røeggen-dommen begynte Forbrukerrådet å få jevnlige henvendelser fra nordmenn som ble kontaktet av Klagehjelp og tilbudt det det Jensen mener er en svært dårlig deal.

– Det er ikke lett å se merverdien av bistanden, for det finnes standardiserte klageskjemaer og etablerte rutiner som forbrukerne kan bruke. Dessuten mangler de juridisk kompetanse, sier ham.

– Har alltid tatt oss betalt

Klagehjelp har tidligere opplyst E24 at deres klagegebyrer starter på 500 kroner og går opp til 12.500 kroner. I tillegg kommer suksesshonorarer om sakene vinner frem.

Daglig leder Dag Rune Flåten stiller seg uforstående til advarslene.

– Vi er ikke noe offentlig organ, ei heller jurister. Dette har vi alltid opplyst om i alle sammenhenger. Vi er vanlige mennesker med god innsikt i nettopp disse tingene, og vi har alltid tatt oss betalt for våre tjenester, sier Flåten.

Han hevder de har hjulpet småsparere med å få tilbake over en kvart milliard kroner.

– Svært mange av de vi har vært i kontakt med, var ikke klar over at de kunne klage. Mange av de som hadde forsøkt å klage selv, var blitt avvist, forklarer han.

Viser til tidligere avslag

Jensen mener på sin side at Klagehjelp handler mot bedre vitende når de fremmer de 390 nye Acta-klagene i Finansklagenemnda.

STÅR BAK 390 ACTA-KLAGER: Daglig leder Dag Rune Flåten i Klagehjelp.

Klagehjelp

– Vi utelukker ikke at det fortsatt finnes krav som vil få medhold i nemnda, men det finnes en etablert nemndspraksis her. Ved å lese tidligere saker kan du forhåndsvurdere sjansene for å nå frem med klagen din, sier Jensen.

I disse tilfellene er sjansen svært dårlig, skal vi tro nemndsdirektør Harald Sverdrup.

E24 får opplyst at nær samtlige av de 390 klagene dreier seg om to investeringsprodukter – Næringsbygg Holding 3 og Boligutleie Holding 4 – som Acta solgte i 2006 og 2007.

Begge produktene har tidligere pådratt seg klager som nemnda har avvist grunnet foreldelse, og Klagehjelp burde følgelig ha rådet sine kunder til å la sakene ligge, mener Sverdrup.

– Det grenser mot lureri, sa han til E24 mandag, en påstand som Klagehjelp-sjef Dag Rune Flåten kalte «absurd».

Flåten reagerer på det han sier er et forsøk fra nemnda på å erklære selve produktene som foreldet, uten å gi klagene en skikkelig individuell vurdering.

Les også

Finansklagenemnda varsler avslag til hundrevis av Acta-klager: – Grenser mot lureri

Kjøper ikke advokat-argument

Flåten har også fremholdt at saksgangen i nemnda – selv om det ender i avslag – uansett er nyttig for å ta sakene videre til domstolene, fordi han hevder det vil spare advokatene for tid, og dermed forbrukerne for kostnader.

Mandag sa han til E24 at selskapet innleder samarbeid med et advokathus som vil overta over tusen saker, uten å ville avsløre hvilket.

Jensen kjøper ikke forklaringen om at klagerushet til Finansklagenemnda vil være nyttig i en videre rettsprosess.

– Å få en dårlig start med en negativ uttalelse fra Finansklagenemnda, er jo ikke noe godt utgangspunkt for å ta sakene videre til domstolene, sier han.

– Forbrukerrådet og Klagehjelp har trolig temmelig sammenfallende interesser – å hjelpe forbrukeren. Om Forbrukerrådet er skeptiske til vår innsats, synes vi dette er trist, svarer Flåten i Klagehjelp.

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Finansklagenemnda varsler avslag til hundrevis av Acta-klager: – Grenser mot lureri

  2. Tror roboter kan gi deg bedre spareråd enn mennesker

  3. Forbrukerrådet:– Atferden fremstår bedragersk

  4. Annonsørinnhold

  5. Forbrukerrådets gigantsøksmål mot DNB blir trolig større

  6. Mener passasjerer kan ha krav på ekstra kompensasjon: – Godt egnet for gruppesøksmål