Facebook-storm mot DNB-nedleggelser: – Nå bytter jeg bank!

Nedleggelsen av 59 lokalkontorer frusterer DNB-kundene i sosiale medier. Flere truer med å bytte bank.

LOKALT ENGASJEMENT: Nedleggelsen av lokale DNB-filialer vekker stort engasjement hos kundene.

NTB Scanpix/skjermdump
Publisert:,

Onsdag ettermiddag kom nyheten om at DNB kutter filialer og kvitter seg med 600 årsverk.

Nedleggelsene begrunnes med endringer i folks bankvaner. Ifølge Norges største bank står bankkontorene nå for bare én prosent av kundekontakten. Ni av ti kunder bruker nå banken digitalt.

Dette har skapt sterke reaksjoner blant storbankens kunder. En av dem som reagerer med stor skuffelse, er Silje Byrløkken.

Etter mange år som kunde vil hun nå bytte bank.

– Jeg har ingen planer om å fortsette som kunde i en bank der nærmeste rådgiver er å treffe flere timers biltur unna. Nå bytter jeg bank, sier hun.

Hennes lokale DNB-kontor i Otta er en av 59 bankfilialer DNB nå kvitter seg med.

Silje Byrløkken, DNB-kunde.

Privat.

Blir du rammet? Sjekk hvilke filialer som stenges her.

– Vil bli kø i andre banker

Byrløkken forteller at hun forhåpentligvis vil være kunde i en ny bank allerede 29. april, når DNB stenger filialen på Otta.

– Men det er mulig det blir litt forsinket, for hos bankene i Gudbrandsdalen vil det nå bli kø.

Hun understreker at det ikke er noe i veien med de digitale kunnskapene, men at hun ikke ønsker å ta store, økonomiske avgjørelser digitalt.

– Ingen kundebehandlingstjeneste via en telefon, app eller nettside vil være god nok erstatning for det fysiske møtet med bankens representant.

Mange reagerer i likhet med Byrløkken med frustrasjon. Dette er noen av reaksjonene hentet fra DNBs Facebook-side:

Facebook skjermdump

Facebook skjermdump

Frykter ikke kundeflukt

Til tross for at flere kunder skriver at de vil bytte bank, og oppfordrer andre til å gjøre det samme, frykter ikke DNB at de vil miste kundene.

Even Westerveld, informasjonsdirektør i DNB.

DNB

– Vi forstår at dette engasjerer folk. Reaksjonene er et bilde på at folk er glad i og bryr seg om banken sin, sier Even Westerveld, informasjonsdirektør i DNB.

Han forteller at til tross for at en del kunder har reagert sterkt på sosiale medier, er det få henvendelser direkte til kundesenteret. De som ringer vil ha svar på hvordan de skal løse bankbehovene sine nå.

Les også

SSB best på å spå norsk økonomi – Finansdepartementet nest dårligst

«DNB vil fremdeles ha bankkontorer i alle fylker, men kan ikke opprettholde kontorer som nesten ikke blir besøkt», svarer banken på kundenes mange henvendelser på Facebook.

Westerveld understreker at vanlige banktjenester kan gjøres i post i butikk og bank i butikk. I tillegg har de døgnåpen kundeservice.

– Jeg tror ikke vi vil miste mange kunder som følge av dette. Når vi vet at ni av ti kunder er digitale, og bare én prosent av kundetrafikken er i filial, viser det at de fleste kundene bruker oss digitalt.

Han forteller at banken skal gjøre sitt beste for å hjelpe de som ønsker det å komme over på nye, digitale tjenester.

Les også

Finans Norge om kutt i storbankene: - Digitaliseringen spiser arbeidsplasser

– Bankvesenet kan bli utslettet

At DNB nå tar grep for å møte endret kundeatferd vitner om de store endringene i bankhverdagen. Overgangen til digitale banktjenester har gjort behovet for bankfilialer mindre.

Sparebanken Vest informerte tidligere denne uken om at de legger ned filialer og kutter med 100 årsverk. Torsdag formiddag opplyste også den sveitsiske investeringsbanken Credit Suisse at de kutter 4.000 ansatte.

Teknologiekspert Don Tapscott uttalte til E24 tidligere i år at ikke tror vi vil klare å erstatte alle jobbene som forsvinner på grunn av teknologiske forandringer. Bankvesenet tror han rett og slett kan bli utslettet.

– Jeg tror store deler av bankvesenet vil utslettes på grunn av blockchain-teknologien.

Blockchain-teknologien er det som muliggjør bruk av kryptovalutaen Bitcoin.

Les også

Credit Suisse kutter 4.000 jobber

Tjener gode penger

Til tross for endringer i bransjen, tjener DNB fortsatt godt. Torsdag formiddag la banken fram et godt resultat for fjerde kvartal. Resultatet ble 6,80 milliarder kroner etter skatt.

Også totalt for 2015 leverte DNB et sterkt resultat på 24,7 milliarder kroner etter skatt.

På forhånd ventet analytikerne et resultat på 24,4 milliarder kroner etter skatt, ifølge estimater innhentet av SME Direkt.

– Dette er et sterkt resultat for DNB, sa konsernsjef Rune Bjerke om året 2015 i en pressemelding tidligere i dag.

Les også

Finansforbundet: – Uansvarlig av DNB

Les også

DNB med sterkere resultat enn ventet for 2015

Les også

Finans Norge om kutt i storbankene: - Digitaliseringen spiser arbeidsplasser

Her kan du lese mer om