Forbrukertilsynet kritisk til lovforslag: – Vil svekke forbrukeres vern på to områder

Forbrukertilsynet mener regjeringens forslag til ny pakkereiselov inneholder problematiske endringer for norske reisende.

KRITISK TIL AT REISENDES VERN SVEKKES: Forbrukertilsynet er kritisk til at lovendring innebærer at norske reisendes rettigheter svekkes på enkelte områder. Illustrasjonsbilde fra strand ved Benidorm i Spania.

Foto: Heino Kalis Reuters
  • Johan Nordstrøm
Publisert:

Like før påske la regjeringen frem forslag til ny pakkereiselov i Stortinget.

– Den nye loven skal sikre oss sterkere forbrukerrettigheter uansett om vi kjøper en pakke gjennom en reisearrangør, eller om vi selv setter sammen en reise, uttalte forbrukerminister Linda Hofstad Helleland (H).

Men Forbrukertilsynet er skeptisk til deler av forslaget.

Avdelingsdirektør Jo Gjedrem mener at dersom loven blir vedtatt i sin nåværende form, vil norske forbrukeres vern bli svekket på særlig to områder.

– Det blir vanskeligere for dem som kjøper pakkereiser når de skal fremme krav i forbindelse med forsinkelser og kanselleringer av flyreiser. Og 100.000 norske reisende hvert år vil miste retten til konkursdekning og hjemtransport, sier Gjedrem til E24.

Les også: Ny pakkereiselov: Dette betyr endringene for deg som forbruker

Han peker på at det her i Norge frem til nå har vært en selvfølge at når du drar på tur med en pakkereiseoperatør og det oppstår problemer med flyselskapet du flyr med, har du kunnet gå på pakkereisearrangøren.

– Vi synes det er synd at man ikke fortsetter med rettigheter som forbrukerne har hatt i mange år, og som vi tror at de er vant til å ha, sier avdelingsdirektøren.

– Synd at man ikke fortsetter med rettigheter

Lovforslaget må fortsatt vedtas i Stortinget, men Barne- og likestillingsdepartementet har opplyst til E24 at man tar sikte på ikrafttredelse 1. juli. Loven gjennomfører EU-direktivet om pakkereiser av 2015.

– Hensynet bak direktivet er at det skal styrke rettighetene til forbrukerne. Men på to områder går man motsatt vei. Det er vi kritiske til, sier Gjedrem.

Forbrukertilsynet mener at det er mulig å gjøre nasjonale valg som vil opprettholde de gode rettighetene norske forbrukere har i dag.

Les også

Spår priskrig: Luftkamp om unge passasjerer

– Likevel har regjeringen valgt å legge seg på det laveste nivået av forbrukervern, noe som vil svekke dagens rettigheter, sier Gjedrem.

Forbrukertilsynets bekymring gjelder disse punktene:

1) Regler for erstatning ved forsinkede flyreiser.

Når du kjøper en pakkereise, kjøper du flere ulike reisetjenester fra én arrangør (for eksempel Ving eller Tui). Hvis flyreisen er forsinket, og du har krav på erstatning for dette, så kan du i dag kreve standarderstatning fra arrangøren. Men om loven blir vedtatt som foreslått, må du kreve standarderstatningen fra flyselskapet – som du ikke har en avtale med.

Dette mener Forbrukertilsynet forringer hele konseptet med pakkereiser – nemlig at du kan forholde deg til én part for hele reisen.

– Dette bryter med hele konseptet for pakkereise, der arrangøren setter sammen og er ansvarlig for alle elementene i reisen. Hele poenget med å kjøpe en pakkereise er at det er operatøren som har ansvaret for hele reisen, sier Gjedrem.

2) Reisegaranti for flytransportdelen av en pakkereise, såkalt seat-only.

Pakkereiseselskapene kombinerer ofte charterfly med hotell. Når flyavgangene ikke blir fylt opp, selger de ledige flybilletter til folk som bare vil fly. I dagens lov er arrangøren pliktig til å stille reisegaranti for dem som bare reiser med flybillett, slik at kunden er sikret dersom flyselskapet går konkurs.

Les også

Norwegian får flest klager fra reisende

– Dette vil departementet ta bort. Dette vil si at 100.000 norske reisende hvert år mister retten til konkursdekning og hjemtransport. Denne garantien utgjør ingen stor kostnad for pakkereisetilbyderne, og vi mener at de fortsatt bør dekke dette, sier Gjedrem.

Han mener at i praksis vil det skape urimelige utslag der reisende som velger å kjøpe kun flyseter på en charteravgang fra pakkereiseoperatør og som frem til nå har vært garantert hjemreise dersom flyselskapet går konkurs, vil bli stående igjen mens de andre reisende får hjemtransport.

– Det vil oppleves som urimelig av dem som blir stående igjen, sier Gjedrem.

Samtidig understreker han at det er flere positive ting med direktivet, som er ment å styrke forbrukernes stilling.

– Totalt sett sikrer lovendringen reisende bedre rettigheter

Ifølge regjeringen fjernes reisegarantien for flybillettene for å sikre charteroperatører like konkurransevilkår som flyselskapene.

– Samlet sett vil den nye loven styrke norske forbrukeres rettigheter, hevder Barne- og likestillingsdepartementet.

Daglig leder Signe Eriksen i Reisegarantifondet mener lovforslaget innebærer viktige endringer.

Noe av det viktigste ved lovendringen er at de som tilbyr reisetjenester plikter å opplyse kunden hva den har kjøpt og hvilke rettigheter kunden har. Kunden skal få beskjed om den har kjøpt en pakkereise eller en sammensatt reise, sa Eriksen i mars til E24.

Totalt sett mener Eriksen at lovendringen sikrer reisende bedre rettigheter, men samtidig peker også hun på at den norske særordningen der pakkereiseoperatører har blitt pålagt å stille konkursgaranti når det selges kun flysete på en charteravgang, fjernes ved lovendringen, og at det er en ulempe for forbrukere.

Administrerende direktør Christian Grønli i Ving er fornøyd med at særordningen med reisegaranti når den reisende kjøper kun flybilletter av en charteroperatør fjernes.

– Det har vært en konkurransevridende garanti, og vi synes det er bra at den fjernes, uttalte Grønli til E24.

Les også

Forsinket levering av nytt hurtigruteskip – flere tusen passasjerer rammes

Les også

Ny toppnotering for flytrafikken i 2017

Les også

Klagerekord i Forbrukertilsynet

Her kan du lese mer om

  1. Reise
  2. Forbrukerspørsmål
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Ny pakkereiselov: Dette betyr endringene for deg som forbruker

  2. – Hvis flyselskapet går konkurs, har man ingen rettigheter

  3. Ny pakkereiselov har trådt i kraft

  4. Annonsørinnhold

  5. Fikk ikke refundert flybilletter, da sendte han konkursvarsel

  6. Fortsatt knalldyr Europa-ferie