**Bjørnar: Jeg tok opp Uno Life-samtale **Forbrukerombudet: Viser flere kritikkverdige forhold: «Du trenger ikke å betale. Gavepakken er gratis»

Villedende salgssamtaler listes blant årsakene til Uno Lifes varslede millionbot. Et lydopptak kan kaste lys over hvorfor over 2000 nordmenn føler seg lurt av helsekostfirmaet.

- LURERI: Bjørnar Rossavik (32) sier han reagerer sterkt på Uno Life-selgerens metoder. Forbrukerombudet mener samtalen viser tre kritikkverdige forhold ved helsekostfirmaet, som selger omega 3 og slankepiller.

Foto: Privat og Colourbox.com
  • Karl Wig
Publisert:,

- Jeg ble ekstremt provosert av denne samtalen. Selgeren snakker bare om konkurranser og uforpliktende gaver, og sier ingenting om abonnementet. Det er langt over grensen, sier Bjørnar Rossavik (32) fra Stavanger til Dine Penger.

Han forteller at Uno Lifes telefonselger ringte opp vennen hans 11. juli i sommer – og at han tok lydopptak som dokumenterte samtalen.

Fikk rekordbot. Mandag varslet Forbrukerombudet at Uno Life ilegges én million kroner i overtredelsesgebyr for «grove brudd» på markedsloven og angrerettloven.

Ifølge ombudets vedtak har selskapet blant annet villedet forbrukerne i salgssamtalene og tegnet abonnementsavtaler uten tilstrekkelig bekreftelse.

Rekordboten følger tidenes største klagestorm fra nordmenn mot et enkeltselskap, og klageantallet øker fortsatt. Forbrukerombudet og Forbrukerrådet har nå til sammen mottatt over 2000 Uno Life-henvendelser.

- Jeg ble veldig glad da jeg leste at de får bot, sier Rossavik etter selv å ha opplevd det som skal være en Uno Life-selger i aksjon.

Dine Penger har gjennomgått lydopptaket og velger i dag å publisere tekstutdrag for å kaste lys over det Forbrukerombudet mener er hyppig brukte Uno Life-metoder.

Les også:Britt (46):Uno Life krevde meg for 1430 kroner selv om jeg sa opp etter prøvepakken

«En av finalistene». Første del av samtalen foregår mellom den angivelige Uno Life-selgeren og Rossaviks engelsktalende venn, før Rossavik tar over telefonen og konfronterer ham.

SELGER: «Kan du huske at du er med i en konkurranse hvor du kan vinne gavekort på Expert, Star Tour eller Apple Store?»

VENN: «Det kan jeg ikke huske helt. Kanskje. Det er mulig».

SELGER: «Det er du. Og det er heldig for deg, for du er nå en av finalistene. Gratulerer.»

VENN: «Takk, men jeg skjønner ikke hva dette handler om... hva kan jeg vinne?»

SELGER: «Det er et gavekort på 5000 kroner som deles ut til tre personer.»

VENN: «Åkei. Så hva må jeg gjøre nå?»

SELGER: «Du må ikke gjøre noe, du er allerede med i trekningen og er nå en av finalistene. I august vil vi annonsere de tre vinnerne.»

VENN: «Så da må jeg vel bare vente til august, nei?»

«Du trenger ikke å betale». SELGER: «Ja, stemmer. Men i konkurransereglene står det at deltakere har rett på tilbud om en gavepakke som er verdt 700 kroner. Du kan få den levert hjem i posten. Vil du det?»

VENN: «Nei, jeg vil ikke ha noe sånt.»

SELGER: «Du trenger ikke å betale. Gavepakken er gratis. Vi betaler for den, og du betaler kun frakt.»

VENN: «Men hvor mye koster det?»

SELGER: «Frakten koster 79 kroner.»

VENN: «Nei, nei, nei, jeg vil ikke gjøre det.»

SELGER: «Du vil ikke det? OK, men lykke til i konkurransen, svarer telefonselgeren.

«Kan få det hvis han har lyst.» På dette tidspunktet tar Bjørnar Rossavik over telefonen.

BJØRNAR: «Hvilket selskap er det du ringer fra?»

SELGER: «Jeg ringer fra Uno Life.»

BJØRNAR: «Er dette en abonnementstjeneste, dette her? Hvis du sender han pakken, så er han abonnement?»

SELGER: «Han kan få det hvis han har lyst. Men det er ingen bindingstid eller kjøpsforpliktelser. Men det vi håper på, er selvfølgelig at han liker produktet, da.»

BJØRNAR: «Men han får tilsendt ny pakke neste måned, hvis han ikke stopper det?»

SELGER: «Hvis han ikke avslutter det, får han det ja».

BJØRNAR: «Det sa du ingenting om».

Tror det er noe fra internett. Rossavik konfronterer deretter selgeren om at han tilbyr en uforpliktende gave, uten å nevne at man forplikter seg til et abonnementet.

Selgeren fremholder at abonnementet ikke er en forpliktelse, og påpeker at vennen fikk informasjon om portoen for prøvepakken.

Rossavik begynner så å spørre om konkurransen det hevdes at vennen deltar i:

BJØRNAR: «Hva har han gjort, for å være med i trekningen?»

SELGEREN: «Du... det tror jeg er noe på internett.»

BJØRNAR: «Du tror det er noe på internett?»

SELGER: «Jepp.»

BJØRNAR: «Du vet ikke hva han har gjort?»

SELGER: «Jeg vet ikke akkurat hvilken undersøkelse han har vært med på.»

- Helt skjult. - Det jeg reagerer mest på er at abonnementet er helt skjult. Han sier han tilbyr en gratis gavepakke, men først når jeg pusher han mot slutten, innrømmer selgeren delvis at det dreier seg om et abonnement.

- Resten av tiden fokuserer han på denne konkurransen, uten å kunne si noe mer om den. Dette er ren og skjær lureri, sier Rossavik.

Les også:Føler du deg lurt? Slik kan du gå frem

KJENNER SEG IGJEN: Juridisk direktør Frode Elton Haug hos Forbrukerombudet.

Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

Reagerer på tre ting. Dine Penger har fått Forbrukerombudet til å høre igjennom lydopptaket.

- Det illustrerer det samme som mange forbrukere har beskrevet i klagene sine til oss, sier juridisk direktør Frode Elton Haug.

Haug mener samtalen inneholder tre kritikkverdige forhold, som alle er beskrevet i deres varsel om millionbot til Uno Life:

- For det første innledes det med at vedkommende påstås å ha deltatt i en konkurranse uten at det angis nærmere hvilken konkurranse dette skal være. Mange forbrukere er helt klare på at de aldri har deltatt i noen konkurranse, sier Elton Haug.

Skjult abonnement. I sitt gebyrvarsel fremholder ombudet at Uno Life heller ikke har klart å dokumentere slik deltakelse.

- For det andre er det mange som har klaget på at tilbudet fra Uno Life blir framstilt å være uten forpliktelser, mens det så viser seg at man i realiteten har å gjøre med en abonnementsavtale.

- For det tredje opplyses det ikke om totalprisen for abonnementet. Alle disse forholdene er omtalt i varslet vårt om overtredelsesgebyr, og er således kritikkverdige, sier Elton Haug.

Vil ikke kommentere. Uno Lifes advokat Hans Stensholdt ønsker ikke å kommentere lydopptaket. I en epost til Dine Penger skriver advokaten at Uno Life ikke har ytterligere kommentarer i saken, og viser til sin uttalelse da milliongebyret ble kjent mandag.

Da sa Stensholdt at selskapet «bestrider både det rettslige og faktiske grunnlaget» for ombudets vedtak, og varslet at de vil dokumentere dette i et svarbrev.

SMS-strid. Uno Life-sjef Stian Trogstad har henvist til advokat Stensholdt etter gebyrvarselet fra ombudet, men har tidligere avvist lureri-påstandene overfor Dine Penger og fremholdt at alle som får betalingskrav har takket ja til å være abonnement igjennom en sms.

- SMS-en vi sender, er veldig tydelig. Det står hvordan du kan si opp og hva abonnementet innebærer, sa Trogstad.

- Ja, de forsvarer seg med denne SMS-en, men vi synes ikke den informerer klart nok om at man faktisk inngår en abonnementsavtale, sa Forbrukerrådets direktør for forbrukersercive Ingeborg Flønes til Dine Penger sist søndag.

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Har over 1400 klager fra nordmenn som føler seg lurt: Forbrukerombudet varsler rekordbot til Uno Life

  2. Uno Life er konkurs: – Glad de endelig er ferdige

  3. Forbrukerombudet: - Har overhodet ikke vist vilje til å finne en løsning: Øker Uno Life-boten til 1,2 millioner kroner

  4. Annonsørinnhold

  5. Retter prøvepakke-advarsel: - Det er få ting som kommer gratis

  6. Krever at Uno Life trekker alle sine betalingskrav