Power får «sovende» millionbot for villedende priser

Markedsrådet har opprettholdt et forbudsvedtak for totalt tre millioner kroner mot elektronikkjeden. – Strengt, mener Power-sjef.

Lise Åserud / NTB scanpix
Publisert:,

Markedsrådet gir Forbrukertilsynet rett i at elektronikkjeden har brukt ulovlig prismarkedsføring som har villedet norske forbrukere.

Nå har det domstolslignende organet avfeid Powers protester og avgjort at tilsynets forbudsvedtak fra mai opprettholdes.

– Vi syntes Markedsrådets vedtak er strengt, med tanke på omfanget var veldig begrenset, skriver markedssjef Elisabeth Gill i Power til E24.

Den beskrivelsen deles ikke av Forbrukertilsynet, som mener Powers overtredelser var omfattende.

Les også

Power-ansatte ble bedt om å jobbe for 0 kroner i timen

Reagerte på lat prisrobot

Tilsynet viser til flere tilfeller av manglende førpriser, villedende prissammenligninger og uriktige billigst-påstander.

Dessuten fant de at Powers prisrobot – som ble markedsført med sin evne til å skanne konkurrentenes varer døgnet rundt og sikre markedets beste pris – i realiteten «kun sjekket et fåtall utvalgte konkurrenter» og «ikke tok hensyn til de laveste tilbudsprisene i markedet».

Et forbudsvedtak innebærer at forbrukermyndighetene utmåler en «sovende» bot for lovbrudd, som vekkes til live hvis de samme overtredelsene skjer på nytt.

Vedtaket som nå opprettholdes mot Power inneholder seks ulike forbudspunkter for totalt tre millioner kroner – hvor kjeden må betale en halv million for hvert punkt de skulle bryte.

Les også

Meglere lokker med Black Friday-tilbud på boliger

– Vi har forbedret rutinene internt

Det vil neppe skje, ifølge elektronikkjeden – som sier de for lengst har ryddet opp i forholdene.

Gill opplyser til E24 at tilsynet gjorde dem oppmerksom på mangler i prisingen av varer i 2018, men fremholder at dette kun omfattet fire prosent av de over 2.600 produktene de annonserte.

– Vi gjorde grep og forbedret rutinene internt og endret markedsføringen, skriver Gill.

Ifølge Gill omfatter Powers nye rutiner strengere krav til bruk av førpriser, datomerking ved kampanjer som viser til prissammenligninger fra Prisjakt, tydeligere merking av salgsperioder, og informasjon om hvilke konkurrenter prisroboten skanner.

Markedssjefen sier seg fornøyd med hvordan organisasjonen har etterlevd de nye rutinene siden endringen i 2018.

– Powers visjon er å være verdens mest kundevennlig butikk og det er en selvfølge at informasjonen vi gir ut til kundene er 100 % korrekt.