Sjekk listen: Disse bilene blir betydelig dyrere fra nyttår

Engangsavgiften for personbiler endres med nye målemetoder. Det får store utslag for noen personbiler. Se topp ti dyrere/billigere modeller nede i saken!

For å kjøpe Mercedes-Benz G-klasse G500 må man ut med 138.428 kroner mer i engangsavgift.

JOE WHITE / X04153
Publisert:,

Fra og med 1. januar 2020 skal CO₂-utslippet for fossildrevne biler beregnes ut fra WLTP-målemetoden.

Det endrer engangsavgiften for en rekke biler.

Endringen i engangsavgiften er provenynøytral, som betyr at staten ikke skal få inn flere inntekter fra engangsavgiften.

– Det har lenge hersket en del usikkerhet om hvordan overgangen fra målemetoden NEDC til WLTP skal gjøres provenynøytralt. Jeg vil derfor gi regjeringen skryt for den løsningen som nå innføres, sier direktør Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening (BIL) i en pressemelding.

Men avgiftsendringen kan fortsatt få store konsekvenser for noen bilmodeller.

Bilnytt.no har laget en oversikt over hvordan engangsavgiften for en rekke biler kommer til å se ut i 2020.

Se oversikt over bilene med størst endring i engangsavgiften nederst i saken. Flere bilmodeller mangler fortsatt i oversikten fordi det ikke har blitt målt CO₂-verdier med WLTP-målemetoden.

Les på E24+ (for abonnenter)

Teslas autopilot kan redde millioner av liv, men den kommer først til å drepe noen

Les på E24+ (for abonnenter)

Fremtidens flygende biler – dette har vi vente

Luksusbiler på topp

Mercedes-Benz-modellene SLC AMG 43 og G-klasse G500 er bilene som får høyest økning i engangsavgiften. I 2020 øker engangsavgiften på G-klasse-modellen med hele 138.000 kroner og ender med en avgift på 879.000 kroner.

Men på listen over biler som vinner mest på avgiftssendingen finner vi flere biler i millionklassen.

BMW-modeller troner listen over biler hvor avgiften minker mest. BMW M² Competion, M4 Cabrio og Coupé får alle en nedgang på over 150.000 kroner i avgifter.

Les på E24+ (for abonnenter)

Slik satser de tradisjonelle gigantene på at du ikke vil kjøpe bil i fremtiden

Allerede forberedt

Flere BMW-modeller tjener godt på endringene fordi de allerede har begynt å måle utslippene etter WLTP-metoden, ifølge Nettavisen.

– Et viktig moment er vi lanserte BMW M² Competition basert på WLTP-typegodkjenning i 2018 – inn i et avgiftssystem basert på NEDC. Da gikk den nesten 100.000 kroner opp i pris, sier Marius Tegneby i BMW Norge til Nettavisen.

– Nå som avgiftssystemet er kalibrert for WLTP, så reduseres da også avgiftene.

Les også

Dette betyr statsbudsjettet for deg