Reagerer på økte parkeringspriser: – Dette vil øke forskjellene

Frps Bård Hoksrud mener Oslobyrådets kjempehopp for parkeringsavgiftene er «totalt urimelig». – Enten forstår de ikke, eller så bryr de seg ikke, om at dette vil gjøre økonomien til mange som har det trangt fra før, enda verre, sier han.

IKKE BLID: Bård Hoksrud reagerer kraftig på økte parkeringsavgifter i Oslo.

Tore Kristiansen, VG
  • David Bach
Publisert:,

Onsdag ettermiddag ble det klart at det blir markant dyrere å parkere i Oslo de neste par årene.

Prisen for å parkere dieselbilen i Oslo sentrum vil stige til 40 kroner i timen neste år og til 50 kroner i 2022 – mot 32 kroner i dag. Også prisene på beboer-parkering vil fyke i været, kommer det frem av Oslobyrådets budsjett for 2021.

Det får Frps samferdselspolitiske talsperson Bård Hoksrud til å reagere.

– Lan Marie Berg og Oslobyrådet tar ekstreme virkemidler i bruk for å gjennomføre sin grønne ideologi. Enten forstår de ikke, eller så bryr de seg ikke, om at dette vil gjøre økonomien til mange som har det trangt fra før, enda verre, skriver Hoksrud i en uttalelse.

Les også

MDG-Lan og Oslobyrådet: Innfører nytt kjempehopp for P-avgifter

– Øker forskjellene

Hoksrud utdyper overfor E24, og sier at budsjettposten kommer til å øke forskjellene blant folk.

– Ofte er det de som har gammel bil som blir hardest rammet. Spesielt dieselbil – som de rødgrønne sa at folk skulle kjøpe i 2013. Disse blir nå ekstra straffet, etter å ha kjørt gjennom bommene, med økte parkeringsgebyrer. Og om de bor i byen så økes jo også beboerparkeringen med 25 prosent to år på rad, påpeker Hoksrud.

– Du må ha rimelig god lønn fra før om du ikke skal merke dette på lommeboken. Da blir det også vanskeligere å skifte til for eksempel elbil. De er hele tiden ute etter å ta dem som ikke har råd til å følge utviklingen og kjøpe elbil.

– Dette er med på å øke forskjellene, sier Hoksrud.

– Arbeiderpartiet, som har byrådslederen, har som mål å redusere sosiale forskjeller, SV også. Dette bidrar ikke til det.

Les også

Byrådet i Oslo vil tillate bygging av boliger uten parkeringsplasser

– Totalt urimelig

På spørsmål om det nye avgiftspåslaget vil føre til at parkering i enda større grad blir et luksusgode, viste Lan Marie Berg til at andre samferdselstiltak er viktigere for å bidra til sosial utjevning.

– De aller fleste som reiser i Oslo velger å gå, sykle eller ta kollektivtransport. De viktigste samferdselstiltakene for å bidra til sosial utjevning er å sørge for at alternativene til bil er attraktive og tilgjengelige. Derfor satser vi også stort på sykkel og kollektivtransport, sa byråden onsdag.

Hoksrud er uenig, og kaller utviklingen hos de rødgrønne «bekymringsverdig».

– I sak etter sak ønsker de å straffe alle som ikke oppfører seg nøyaktig slik de vil. Vi politikere bør bruke positive virkemidler for å endre folks atferds, ikke skattlegge, bøtelegge og forby, sier Hoksrud.

– Jeg tenker også det er totalt urimelig å legge en ekstra miljøavgift på en parkeringsplass. Man forurenser tross alt ikke når man står parkert. Man har allerede betalt ekstra miljøavgift med fossilbil ved å kjøre inn og rundt i byen, så dette blir dobbel straff, fortsetter han.

Frp-politikeren frykter at tilliten og respekten for politikernes beslutninger vil forsvinne når innbyggere blir pålagt avgifter som ikke samsvarer med handlingen.

– Det er avgjørende at skatter og avgifter har legitimitet dersom vi skal forvente at befolkningen skal betale dem. Den samfunnskontrakten vil sakte erodere når rødgrønne politikere til stadighet finner «kreative» måter å ta folks penger på, sier Hoksrud.

Les også

Fjernet parkeringsplasser i sentrum – tyder på at butikkhandelen ikke er skadet

NAF: – Henger ikke på greip

Også Norges Automobil-Forbund (NAF) strekker seg etter håndbrekket når de hører byrådets budsjettforslag.

– Byrådets politikk henger ikke på greip. De strammer mer og mer inn på bilbruk, samtidig som de har gjort seg avhengig av store inntekter fra bilistene, sier NAFs kommunikasjonssjef Camilla Ryste i en pressemelding.

NAF reagerer særlig på at gebyret for såkalt beboerparkering økes.

– Det å øke gebyret for beboerparkering samtidig som de fjerner mange parkeringsplasser i boligområdene, oppfattes som urettferdig og en slags dobbel straff, sier Ryste.

– Ett sted må jo folk ha bilen stående når byråden vil at den ikke skal brukes. Selv om de fleste bruker kollektivt på jobbreisen i byene, har vi behov for andre typer reiser både ettermiddager, kvelder, helger og ferier, påpeker Ryste.

Også det at miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg sier at et argument for økningen er at byrådet ikke har fått gjennomslag for å øke bomtakstene så mye som de ønsker.

– Lan Marie Berg og byrådet vil både ha inn mer penger fra bilistene for å finansiere kollektivtransport og veier, samtidig som de vil gjøre det stadig vanskeligere og dyrere å bruke bilen for å redusere trafikken. Det er ikke rart mange blir frustrerte over de doble signalene fra byrådet, sier Ryste.

MDG-Berg: Billig parkering løser ikke klimakrisen

Miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg (MDG) har lest kritikken fra Hoksrud, og skriver i en e-post til E24 at de aller fleste som reiser i Oslo velger å gå, sykle eller ta kollektivtransport.

– De viktigste samferdselstiltakene for å bidra til sosial utjevning er å sørge for at alternativene til bil er attraktive og tilgjengelige. Derfor satser vi også stort på sykkel og kollektivtransport. Jeg skulle ønske at Frp var like opptatt av de som ikke har råd til å kjøre bil og som er helt avhengig av gode alternativer, skriver Berg.

– Billig parkering løser ikke klimakrisa. Oslo skal bli verdens første utslippsfrie storby. Da må vi selvfølgelig ta tak i biltrafikken, som er den største enkeltkilden til utslipp, fortsetter hun.

Berg er klar på at det må bli dyrere å kjøre fossilbil dersom en skal nå klimamålene.

– Jeg er sikker på mange av de som kjører fossilbil er enig i at det er nødvendig med kraftfulle grep for å kutte utslippene.

– I lokalvalg etter lokalvalg taper Frp oppslutning i Oslo. Jeg tror mye av grunnen til det er at de kjemper for gammeldagse løsninger som folk ikke ønsker, sier hun.

Her kan du lese mer om

  1. Politikk
  2. Bård Hoksrud
  3. Parkering
  4. Norges Automobil-Forbund (NAF)
  5. NAF
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. MDG-Lan og Oslobyrådet: Innfører nytt kjempehopp for P-avgifter

  2. Ap og Sp sikrer flertall for E18-utbygging i Viken

  3. Regjeringen forlenger stipendreglene for studenter med jobb i helsesektoren

  4. Annonsørinnhold

  5. Svalbard mister sitt eneste bankkontor: – Kan bli vanskeligere å få boliglån

  6. Regjeringens krisegrep ga lånefest: – Har presset opp boligprisene