Bruker du like passord over alt?: Nordmenn bytter passord for sjelden

Åtte av ti nordmenn bytter sjelden eller aldri passord på
mobiltelefonen og nettbrettet, viser en undersøkelse Norstat har gjort for Telenor.

Datamengder: Til tross for at nordmenn har mer og mer sensitiv informasjon på sine telefoner, er sikkerheten alt for dårlig. Nordmenn er dårlige til å logge ut og bytte passord.

Foto: Colourbox.no
  • Carsten Henrik Pihl
Publisert: Publisert:

For likt. Nær halvparten bruker dessuten samme passord for innlogging til flere ulike nettsteder og applikasjoner.

– Nordmenn har ikke tatt innover seg at de bærer rundt på små datamaskiner med bilder, kalendere og jobbens styrerapport. Risikoen for at sensitiv informasjon kommer på avveie, er stor, sier sikkerhetssjef Storm Jarl Landaasen i Telenor til det oppdragsfinansierte nyhetsbyrået Newswire.

Ni av ti mobiltelefoner som selges i dag, er smarttelefoner. Det betyr at vi går rundt med stadig mer sensitiv informasjon i lommen.

Andelen nordmenn med privat e-post på telefonen har økt fra 25 til 49 prosent på to år, ifølge undersøkelsen. Andelen med jobbens e-post har økt fra 11 til 20 prosent. Hver fjerde nettbrettbruker har jobbens e-post tilgjengelig.

For uvedkommende som kommer over en usikret mobil eller nettbrett, er det nærmest bare å ta for seg. Over halvparten oppgir at de lar være å logge seg ut av applikasjoner, som Facebook og e-postkonti.

– Den største faren er ikke at kriminelle skal ta over kontrollen, men at telefonene er dårlig sikret hvis de kommer på avveie, sier Landaasen.

Les også:Enda en mobiloperatør fjerner ringeprisene

Del opp telefonen. Landåsen mener man bør endre tankesettet knyttet til mobiltelefoner og nettbrett. Ikke minst må arbeidsgiverene få en mentalitetsendring.

– Det er blitt vanlig at brukeren selv anskaffer den mobile enheten han eller hun ønsker å bruke, og bruker den som et arbeidsverktøy i jobben også. Når arbeidsgiver først har tillatt dét, må det også følge et bevisst forhold til hvordan sikkerheten forvaltes på de nye arbeidsredskapene, sier han.

Les mer:Du skattes for å ringe i mobilen for arbeidsgiver

Ett eksempel er å stille krav til bruk av kodebeskyttelse på mobil og nettbrett, som å aktivere den såkalte skallsikringen som slår seg på når telefonen ligger urørt.

Et annet tiltak er å skille mellom jobb og privatliv.

– Mobilen og nettbrettet kan fint deles opp i en privatdel og arbeidsgiverdel som er logisk adskilte, der jobben bestemmer hva som skal være sikkerhetsnivået for tilgang til jobbens e-post, kalender og annen bedriftsintern informasjon, sier Landaasen.

– Verktøyene og løsningene for slik ekstern administrasjon av sikkerheten er altfor lite i bruk. De er nå blitt så gode at det ikke er noen grunn til å la være å bruke dem, sier han.

Løsningene gjør det enkelt for arbeidsgiver å fjernlåse eller slette innhold i mobiler som er kommet på avveie.

Huskehjelp. En opplagt årsak til at folk bruker samme passord og sjelden bytter, er at det er vanskelig å huske på alle passordene hvis alle innloggingssteder skal ha hvert sitt.

Men det er ikke grunn god nok, mener sikkerhetssjefen.

Passordprogrammer. Et kjent eksempel fra i fjor høst er da alle brukernavn og passord til nettsiden foto.no ble lagt ut på nettet av hackere.

– Hvis du ikke vil lage huskeregler, finnes det programvare for passordhåndtering, som KeePass, LastPass eller 1Password. Norton har også en sånn tjeneste. Verktøyet genererer sikre passord for deg, lagrer dem på en sikker måte og beskytter dem med et hovedpassord, som er det eneste du trenger å huske, sier Landaasen.

En annen metode er å lage huskeregel basert på stamme og et unikt ledd. Du kan ha en fast regle som stamme, som «Åpne opp og slipp meg inn». På Facebook har du mange venner, så da kan passordet bli «venner Åpne opp og slipp meg inn».

Ikke alle nettsteder aksepterer norske bokstaver, mellomrom eller veldig lange passord. Poenget er jo lengre ord, dess sterkere er passordet. Samtidig er det lett for deg å huske.

– Det er viktigere å ha et sterkt passord enn å bytte ofte, sier Storm Jarl Landaasen i Telenor.

Les også:Ny iPhone kan gi forsikringssvindel

Slik kan du sikre deg ekstra

  • Fjernstyr telefonen: Stjålne mobiltelefoner kan låses og innholdet slettes ved hjelp av Mobil Kontroll eller lignende løsninger. Det skjer ved at en instruks om sletting sendes til en applikasjon i telefonen.
  • Sørg for sterke passord: Lange ord, med tall, store og små bokstaver, eller en regle. Bytt passord med jevne mellomrom.
  • Ha ekstra passord og koder: Ekstra passord-/kodebeskyttelse til mobiltelefon/nettbrett finner du som regel under Innstillinger

Bytter passord for skjelden

  • Tre av ti nordmenn har opplevd å miste eller bli frastjålet mobiltelefonen sin. (Kilde: Norstat)
  • Mer e-post på mobilen: Andelen nordmenn med e-post på mobiltelefonen er doblet på to år. 49 prosent har privat e-post, og 20 prosent har jobbens e-post. (Kilde: Norstat)
  • Logger ikke ut: Over halvparten lar være å logge seg ut av applikasjoner når de er ferdige med å bruke tjenesten. (Kilde: Norstat)
  • Bytter ikke passord: Åtte av ti nordmenn bytter sjelden eller aldri passord på mobiltelefonen eller nettbrettet sitt. (Kilde: Norstat)
  • Bruker samme passord: Nær halvparten bruker samme passord for innlogging til flere ulike nettsteder og applikasjoner. (Kilde: Norstat)

Kilde: Norstat/Newswire/Telenor

Følg oss på Facebook!

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål

Flere artikler

  1. 123456?: Her er verdens verste passord

  2. Undersøkelse: Nordmenn er for dårlige på passord

  3. Finanstilsynet kritisk til bank på mobilen

  4. Annonsørinnhold

  5. 50% slutter om sjefen nekterdem å bruke egne «nettdingser»

  6. Slik fungerer mobilskatten: Ringte for 157.584 – skatter for 6000 kroner