Advarer mot «like»- kampanjer på Facebook

Du lokkes med oppfordringer om å dele og «like» sympatiske Facebook-innlegg, men rutes videre til konkurranser hvor du må legge igjen kontaktinfoen din. Denne selges videre til selgere, advarer Forbrukerombudet og IT-ekspert.

SYMPATI-DELINGER: «Hjerteklem»-siden har blant annet kastet seg inn i kreftsaken, og har i flere av sine innlegg lenket til Euroads-konkurranser. IT-ekspert Jørund Heimholt advarer mot det han mener er spam-feller.
  • Karl Wig
Publisert:

«Lik & del hvis denne ser deilig ut!»

«Lik&del hvis du ønsker deg en!!»

«Klikk "liker" og del med dine venner!»

«LIK og DEL»

Dersom du bruker Facebook, er det gode sjanser for at du har fått slike innlegg inn i nyhetsstrømmen din.

Nå advarer både Forbrukerombudet og dataekspert mot massespredningen av innlegg som lokkerFacebook-brukere til konkurranser som betegnes som «spam-feller».

- Du blir ringt opp av telefonselgere og får fylt opp innboksen med spam. Det er utrolig drøyt, sier Jørund Heimholt til Dine Penger.

Han har flere års bakgrunn fra IT-bransjen og driver i dag bloggen Datahjelperne, hvor han gir råd om nettvett og til stadighet advarer mot useriøse konkurranser på Facebook.

...saken fortsetter under bildet

NOE Å LIKE? Det kan se sånn ut, men du kan ikke vinne noen premie ved å like slike innlegg. Da må du først registrere deg via lenken i innleggene. Det kan medføre en flom av reklamespam, og kanskje oppringninger fra telefonselgere. Dette er et tilfeldig eksempelutvalg av typiske delekampanjer. Faksimiler: Datahjelperne.com

Har sympatisider. Heimholt retter en særlig advarsel mot et gigantisk annonsenettverk ved navn Euroads.

Det danske selskapet har en drøss med samarbeidspartnere, som oppretter Facebook-sider og publiserer innlegg som Heimholt mener tar i bruk usmakelige virkemidler.

- De spiller på populære ting som de vet at folk vil være enige i, slik at det spres mest mulig, sier IT-eksperten.

Han trekker blant annet frem «Hjerteklem», en side som har brukt innhold fra Kreftforeningen.

Andre sider deler bilder av eksotiske reisemål, mens andre sider ber folk trykke «like» om de vil ha lavere bensinpriser.

Grønt lys for telefonsalg. Det er ikke farlig å trykke «like» eller å dele disse «sympatiske» innleggene i seg selv.

Derimot bør du ikke la deg friste av alle konkurransene som det lenkes videre til i disse innleggene, advarer Heimholt.

- Ved å registrere deg på konkurransene godtar du at Euroads selger kontaktinformasjonen din til en drøss av samarbeidspartnere, som så vil sende deg både epost-spam og ringe deg opp på telefon, sier IT-eksperten.

...saken fortsetter under bildet

SPAM-BONANZA: Dine Penger testet Euroads-konkurransen «Vinn reise til Mauritius». Dette er brukervilkårene som dukket opp.

- Ikke godt nok. Forbrukerombudet sier de får mange klager fra Facebook-brukere som ikke kan forstå hvorfor de plutselig blir bombardert av spam fra ulike firmaer.

- Det som da ofte har skjedd, er at de har meldt seg på slike konkurranser, sier forbrukerombud Gry Nergård til Dine Penger.

Hun sier de har vært i en «lang diskusjon» med Euroads om deres praksis.

KRITISK: Forbrukerombud Gry Nergård mener Euroads informerer for dårlig om spamen som venter de som blir med i konkurransene deres.

- De forsvarer seg med at forbrukerne godtar vilkårene når de blir med i konkurransene. Det mener vi ikke er godt nok. Dette er vilkår som binder forbrukerne til et kraftig markedsføringstrøkk, som vi mener må komme mye bedre frem på registreringssidene, sier Nergård.

Avfeier kritikken. Euroads sitt annonsenettverk er aktivt i alle de nordiske landene.

Selskapet har sitt hovedkontor i København, og har en egen avdeling i Oslo.

Administrerende direktør Ivan Lazarevic bekrefter han at de «teknisk sett» tjener penger på videreselge kontaktinformasjon, men slår samtidig hardt tilbake mot kritikken.

- Vi er transparente og åpne om hva konkurransene innebærer for forbrukerne. Vilkårene må aktivt godkjennes før man har mulighet til å delta, skriver Lazarevic til Dine Penger på epost.

Han presiserer at konkurransene er reelle og at flere, derimot en nordmann, har vunnet premier.

-Dere oppretter sider i andre navn og ber om «likes» og delinger på populært innhold. Spekulerer dere ikke i å skjule deres hensikter?

- Vi står ansvarlig for konkurransene og er åpen om hensikten med disse. Forbrukere vil finne frem til konkurransene via de ulike mediene som inngår i vårt nettverk. Hvis vi blir oppmerksomme på noe som bryter våre regler, reagerer vi naturlig nok på det, svarer Lazarevic.

Bekjemper «like-lokking». På spørsmål om de har fått noen sider fjernet av Facebook, svarer Euroads-sjefen at det «sikkert» har skjedd, og fremholder at de også selv har tatt grep for å få sider fjernet.

I april innførte Facebook nye tiltak mot det de omtaler som «like-lokkere», og i dag har nettsamfunnet et eksplisitt forbud mot å be brukere dele eller trykke «like» på innlegg for å vinne konkurranser eller være med i trekninger.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Har over 1400 klager fra nordmenn som føler seg lurt: Forbrukerombudet varsler rekordbot til Uno Life

  2. Forbrukerrådet stiller krav til app-utviklere

  3. – Det skal være lett å forstå, kort og med forståelig språk

  4. Retter prøvepakke-advarsel: - Det er få ting som kommer gratis

  5. Slik unngår du at ID-tyver tar opp lån i ditt navn