Santander dropper melonreklame etter refs

Forbrukertilsynet mener Santander Consumer Bank villeder kundene i bankens reklame for forbrukslån. 

FIKK SMEKK: Santander reklamerte med at boliglån med langvarig nedbetalingsplan kan bli dyrere i kroner enn kredittlån med kort nedbetalingstid, men Forbrukertilsynet mener banken bommer grovt med regnestykket.

Foto: Gorm Kallestad NTB scanpix
Publisert:

Nordmenn har aldri tatt opp mer forbruksgjeld, og antall ubetalte regninger hoper seg opp i tusenvis av norske husstander.

Forbrukslån er dyrt, og sentralbanksjef Øystein Olsen ber nordmenn holde seg unna.

Selv om bankene tjener milliarder på skyhøye renter, er det ikke uvanlig at forbrukslån fremstilles som en relativt rimelig løsning i reklamekampanjer.

Santander hevder i bankens siste reklame at forbrukslån kan være billigere å betjene enn boliglån i enkelte tilfeller.

Ble pålagt å droppe reklame

Banken illustrerer regnestykket med å skjære opp meloner, og forteller at et boliglån med 3 prosent rente og løpetid på 25 år gir 3,5 ganger høyere rentekostnader enn et forbrukslån med 13 prosent rente og løpetid på 2 år.

– Dette er direkte villedende, sier direktør i Forbrukertilsynet, Elisabeth Lier Haugseth, til E24.

BLE TIPSET OM REKLAMEN: Direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet har bedt Santander om å endre eller slette en reklame for forbrukslån.

Foto: Forbrukertilsynet

Regnestykket stemmer i kroner – kunden betaler mindre i rente over to år med 13 prosent rente, men Forbrukertilsynet er klokkeklar på at boliglån er billigere enn forbrukslån dersom både lånebeløpet, lånets løpetid og andre forhold er like.

Eksemplene som skal illustrere rentekostnader er ute på viddene, mener tilsynet, som har gitt Santander frist til påske om å endre eller fjerne reklamen.

– Santander snubler her ved å ta utgangspunkt i at forbrukslån nedbetales på relativt kort tid, men boliglån tilbakebetales over lengre tid, sier Lier Haugseth.

– Santander legger ikke skjul på regnestykket, og eksemplene er klare for forbrukeren i markedsføringen?

– Vi mener at det ikke er det. Her sammenligner de to forskjellige lån, et usikret med et sikret lån, sier hun og viser til at boliglån tas opp med pant i boligen.

– Reklamen viser at det er lurt å betale ned lån raskt, og fremstiller det som om det er forbrukslånet som svir minst. Men ekstralån med sikkerhet i bolig kan også ha en kort nedbetalingstid, slik at rentekostnaden blir begrenset.

Les også

Forbrukslån-banker risikerer bøter

– Vi har tatt ned videoen

– Vi bekrefter at vi har mottatt brev fra Forbrukertilsynet og har tatt ned videoen. Selv om videoen åpner med å fastslå at 13 prosent selvfølgelig er høyere enn 3 prosent, tar vi til etterretning at vi ikke har vært tydelige nok i budskapet. Vi vil gjerne ha en dialog med tilsynet om disse spørsmålene over påske, sier pressekontakt i Santander Consumer Bank i Norge, Cecilie Miller, til E24.

– Vår erfaring er at mange undervurderer totalkostnaden som følger med å bake utgifter inn i et boliglån som du betaler ned over mange år, og intensjonen var å bevisstgjøre om at løpetid er en undervurdert faktor når man beregner totalpris på lån, sier Miller.

– Er det en oppfatning i banknæringen om at boliglån iblant kan være mer lønnsomt å selge enn forbrukslån?

– Vi kan ikke svare om oppfatninger i banknæringen som sådan. Men vi vet fra tidligere undersøkelser at 35 prosent av utlånsvolumet på boliglån/rammelån, tilsvarende 1.000 milliarder i dagens marked, går til forbruk. Vi tror mange forbrukere er lite bevisste på hva boliglåns lange løpetid betyr for totalkostnad. Det er en bevisstløshet boliglånsbankene i så fall tjener gode penger på, sier Miller.

Les også

Bankanalytiker om mulig forbrukslånsgrep: – De useriøse aktørene blir luket ut av markedet

Sentralbanksjefen kaller det for ågerrenter

Nordmenn har over 100 milliarder kroner i forbruksgjeld, ifølge Norges Bank. Mandag sa sentralbanksjef Øystein Olsen til P4 at nordmenn bør holde seg unna dyre kredittlån.

– Hvis man baserer sin personlig økonomi i større utstrekning på forbrukslån, så vil jeg være sterkere i advarslene mot det, sier han til P4.

Han går så langt som å kalle rentekostnaden for mange nordmenn tilsvarende nivået for det som tidligere ble kalt ågerrenter.

– I en litt presset situasjon så kan det være veldig uheldig å bli sittende fast med en forbruksgjeld av en viss størrelse.

Dagens Næringsliv skriver mandag at mislighold av gjeld er doblet i verdi fra 2 til 4 milliarder kroner det siste året, samtidig som utlånene har økt med 40 prosent.

Lier Haugseth forteller at også Forbrukertilsynet er bekymret over utviklingen.

– Mislighold har økt veldig mye, og reglene ble strammet inn i fjor. Vi følger markedet nøye. I fjor ble strengere regler for markedsføring innført i håp om å begrense opptaket av usikret gjeld, sier hun.

Les også

Kraftig vekst i forbrukslån i fjor

Les også

– Finland blir viktigere enn Norge

Les også

Regjeringen vurderer nye forbrukslån-grep