DNB-megler droppet kritisk boligrapport

Da den første takstmannen fant 22 alvorlige forhold ved boligen, engasjerte eiendomsmegleren fra DNB en ny takstmann, som ga kun én alvorlig anmerkning. 

RAPPORTENE: Dette er de to rapportene som ble laget om samme bolig. Den til høyre gir 22 forhold tilstandsgrad 2, den andre bare én.

Foto: Geir Røed
Publisert:,

HELL (E24): Rapporten til den første takstmannen ble aldri vist frem til kjøperen eller andre interessenter.

– Megleren erkjenner å ha gitt takstmannen beskjed om at hans rapport ikke ville bli benyttet. Megleren presenterte kun rapporten fra den andre takstmannen til interessenter, bekrefter daglig leder Odd Eirik Pedersen ved DNB eiendoms avdeling Beddingen i Trondheim.

Takstmann Roar Sagen, som laget den første rapporten, er sjokkert.

– Megleren vet jo om mine funn. Slikt som dette må komme frem, sier Sagen til E24.

Flere mangler

Takstmannen fant mange alvorlige forhold da han i april i år utførte en grundig tilstandsrapport på eneboligen til 5,5 millioner kroner på Hell utenfor Trondheim.

Han påpekte blant annet setninger og bevegelser i ytterveggene, manglende membran under flisene på vaskerommet og på ett av badene, samt store sprekker mellom gulv- og sokkelflis på det andre badet. Det ble også påpekt at det er gitt påbud fra brannvesenet som må utbedres.

Eiendomsmeglerfullmektig Marius Kallestad bestilte så en ny tilstandsrapport, som ble foretatt av takstmann Rune Hansen, som bekrefter at han har flere oppdrag for eiendomsmelgerfirmaet.

I sin rapport påpeker Hansen bare ett forhold ved boligen som ble vurdert til å ha tilstandsgrad to.

Kort tid etter ble den laftede tømmervillaen solgt for 6,3 millioner kroner, som er 800.000 kroner over meglers prisantydning.

Uenige om instruering

Takstmann Roar Sagen hevder DNB Eiendom først forsøkte å få han til å endre tilstandsrapporten:

– Megleren ba meg endre fordi han sa han ikke fikk solgt med så mange feil i tilstandsrapporten. Jeg nektet, og da sa megleren at han ville få laget en ny tilstandsrapport.

Eiendomsmegleren legger på når E24 ringer, men kommunikasjonsrådgiver Vidar Korsberg Dalsø i DNB skriver i en epost at «megler overhodet ikke kjenner seg igjen i denne beskrivelsen».

«Det er naturligvis stikk i strid med våre rutiner og retningslinjer at meglere prøver å instruere eller presse takstmann», skriver han.

«Vi ser naturligvis svært alvorlig på at slike udokumenterte påstander (ord mot ord) fremstettes. Dette kan bidra til å sverte både meglers navn og DNBs omdømme, og hvis denne saken skulle bli publisert, bør takstmann være klar over at saken kan få etterspill», fortsetter han.

Han anbefaler også E24 om å ikke omtale saken.

Kommunikasjonsrådgiveren bekrefter at «i enkelte tilfeller ønsker meglere en ny vurdering».

«Megler kan være uenig i rapporten, og i andre tilfeller kan en «second opinion» bidra til å gjøre meglers salgsoppgave sterkere», skriver han.

Roar Sagen er mangeårig takstmann og nestleder i Norges takseringsforbund i Trøndelag. Han er sjokkert over DNB eiendom.

Foto: Therese Alice Sanne

– Bør tas alvorlig

Begge takstmennene er medlem av Norges takseringsforbund. I tilstandsrapportene som lages ved boligsalg gir takstmennene tilstandsgrad på de forskjellige delene av huset. Tilstandsgrad 1 gis ved svake symptomer, og tilstandsgrad 2 ved middels kraftige symptomer. Tilstandsgrad 3 gis ved kraftige symptomer som sammenbrudd og funksjonssvikt.

Takstmann Roar Sagen har vært takstmann i 34 år, og er nestleder i Norges takseringsforbunds avdeling i Trøndelag. Han er både tømrer og ingeniør, og er hyppig brukt som sakkyndig i rettssaker. Villaen utenfor Trondheim har han gitt tilstandsgrad 1 på åtte punkter, og tilstandsgrad 2 på 22 punkter. I rapporten konkluderer han slik:

«Alle punkter som nevnes i rapporten bør tas alvorlig og utbedres så snart det er mulig.»

Tilstandsrapporten fra takstmann Rune Hansen er enklere, på bare ni sider mot Sagens 18. Hansen har gitt tilstandsgrad 1 på 11 punkter og tilstandsgrad 2 på ett punkt. I sin konklusjon påpeker han at «vinduer og dører kniper».

Han opplyser også i rapporten at han har «liten kompetanse» på laftede boliger. Flere forhold er derfor ikke vurdert, og takstmannen skriver at han delvis har utført en «sterkt begrenset kontroll».

– Visste ikke om manglende membran

– Jeg har laget en rapport som jeg mener er riktig. Jeg står for de vurderingene, sier takstmann Rune Hansen til E24. Han påpeker at et par av forholdene ble utbedret før hans befaring.

Når E24 intervjuer ham og refererer fra Sagens rapport, gir han uttrykk for at han mener Sagens rapport er for streng. Senere ønsker han å trekke disse synspunktene.

– Hvorfor har du ikke påpekt manglende membran?

– Jeg visste ikke at det ikke var lagt membran. Eier har ikke opplyst om dette til meg, sier Hansen.

I eiendomsmeglerens boligannonse omtales boligen blant annet som «herskapelig».

«Det er en flott tømmervilla med to moderne bad», skriver megleren.

Megleren nevner ikke at det mangler membran. Kun påleggene fra brannvesenet og problemet med vinduene og dørene er nevnt, og at «dette må påregnes justert».

ANNONSEN: Eiendomsmegleren ga ikke den første boligrapporten til interessentene, men presenterte i stedet boligen i rosende ordelag.

Foto: Fakimile

Les også:


Kjøpt for 21,75 millioner kroner i 2011 – selger nå for 70 millioner
13.000 nye bruktboliger i markedet siden 17. mai: – Nå er det mer enn nok til alle
Boligprisene i Norge steg med 1 prosent i mai

Her kan du lese mer om