Flyopprør foran Stortinget: - Det er på tide å dra i nødbremsen

Piloter og kabinansatte fra alle flyselskapene i Norge mener presset på billigere billetter nå har gått for langt. De krever at Stortinget tar grep for å stoppe at selskaper shopper etter lave lønninger og liberale regelverk.

KAMP PÅ BAKKEPLAN: Nestleder i Norske SAS flygeres forening, Rune Sundland, hadde sammen med snaut 100 piloter og kabinansatte møtt opp utenfor Stortinget for å kjempe for forholdene i luften.

Marius Lorentzen
  • Marius Lorentzen
Publisert:,

– Vi har kommet til et punkt hvor utviklingen hverken tjener samfunnet eller passasjerene (...) Det er på tide å dra i nødbremsen, sa SAS-pilot og nestleder i Norske SAS flygeres forening Rune Sundland, da han tok steget opp på det lille podiet utenfor Stortinget onsdag.

Foran seg hadde han en forsamling av piloter, kabinansatte og tillitsvalgte fra SAS, Norwegian og Widerøe. Ettersom alle stilte i sine arbeidsantrekk var sto de flyansatte i sterk kontrast til de andre som passerte Stortinget den kjølige desemberformiddagen.

De flygende hadde møtt opp for markere til stortingspolitikerne at det nå kreves handling. De frykter at vi i Norge i fremtiden ikke lenger kommer til å ha et sikkert og godt flytilbud med norske ansatte som bor i Norge og betaler skatt her.

Les også

Norwegian kåret til Europas beste lavprisselskap

Her er utviklingstrekkene som får de flyansatte til å reagere:

  • Et stadig press på lønningene og arbeidsforhold gjennom lavere startlønn, økt bruk av midlertidig ansatte og ansettelser i bemanningsbyråer fremfor i flyselskapene.
  • Uklare forhold rundt hvem som skal føre tilsyn av fly og arbeidsforhold, gjennom at flyselskap, fly og ansatte er registret/bosatt i forskjellige land
  • Et press for lengre arbeidstider

– Her står vi som jobber i luftfarten og vi står sammen. Dette handler ikke om enkeltselskap, men om systemiske mekanismer, understrekte Sundland.

Les også

Norwegian klager SAS inn for EU og Efta

Anneli Nyberg, som er leder for SAS Norge Kabinforening i Parat og sitter som én av syv representanter i komiteen for sivil luftfart i Det internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF), la ikke skjul på hvilke aktører hun mener er problemet.

Venstres Abid Raja (V), andre nestleder i Stortingets transportkomité, og en rekke politikere fra Arbeiderpartiet var blant de som møtte opp.

Marius Lorentzen

– Det er en merkelig struktur hos Ryanair for eksempel, der utlendinger har base her i Norge, men reelt sett jobber fra andre baser. Disse strukturene betyr jo at vi har folk som ikke betaler skatt her, sa hun og la til at operatører fra Midtøsten og Asia også utfordrer forholdene i vår region.

– Vi må finne frem til en felles europeisk løsning, der spørsmål rundt tilsyn, registrering av fly, crewbaser, arbeidskontrakter og skatt, sier hun videre.

– Hvis dette sprer seg rammer det velferdsstaten vår, sier Nyberg og trekker parallellen til resten av serviceyrkene.

Nyberg spurte retorisk om vi i Norge bare vil fortsette til vi endre opp med restarauranter og servicenæringer med midlertidig ansatte utlendinger.

Les også

SAS toner ned nestenkollisjon med russisk spionfly

– USA bedre enn Europa

Foran kollegaer og Stortingspolitikere kom nestlederen i fagforeningen for norske SAS-piloter med en sammenligning som kanskje var uvant kost for flere politikere:

– I motsetning til i USA, der man har tatt grep, ligger EU langt bak i utviklingen, sa Sundland og fortsatte:

Her taler Rune Sundland, nestleder i Norske SAS flygeres forening, til forsamlingen

Marius Lorentzen

– Vi ser at mange har opp til 15 timer lange arbeidsdager.

Lederen i norsk flygerforbund, Petter Førde, forklarte til E24 at det presset som enkelte aktører i og utenfor Europa skaper, etter deres syn får reelle konsekvenser:

– Det er ikke tvil om at denne utviklingen går utover sikkerheten(...) Politikerne må ta grep for å samordne det operative og det selskapsmessige (…) Vil vil at folk jobber og flyr i samme selskap, fortalte Førde.

Han illustrerte poenget sitt med at man nå ser at ansatte kan ha sammenhengende arbeidsdager på opp til 15 timer.

– Vi ser også at nyansatte piloter har en startlønn på rundt 25.000 i måneden. Når man da har en studiegjeld på én million går ikke regnestykket opp.

Han understreker at dette ikke handler om at man vil skjermes fra konkurranse, men at man vil ha like spillregler:

– Vi er ikke imot konkurranse, tvert imot, men skal vi ha norske ansatte og arbeidsplasser i fremtiden må noe gjøres, slo lederen i Flygerforbundet fast.

Les også

Norske piloter slår alarm om arbeidsforholdene

– Dette kan vi ta tak i hvis vi vil

Etter at de flyansatte hadde sagt sitt ivret flere av de oppmøtte politikerne for å få si noe selv til forsamlingen:

– Vi er nok blant dem som er mest glad i dere alle sammen fordi det er dere som sørger for at vi, i hvert fall av og til, kommer hjem til barn og familie. Så vi det alt om den jobben dere gjør og hva det betyr at dere er der (...) Jeg kan love at vi har tatt ballen, sa Eirin Sund, Arbeiderpartiets transportpolitiske talskvinne.

Arbeiderpartiets transportpolitiske talskvinne Eirin Sund forsikret forsamlingen om at de vil jobbe for en mer rettferdig konkurranse i luften.

Marius Lorentzen

– Hva tenker du om at de mener at USA har bedre arbeidsforhold enn oss i Europa innen flybransjen?

– Først synes jeg vi skal høre på disse som er ekspertene som kan dette. Når vi ser at det er ting i Europa som ikke fungerer, så er det vårt ansvar som land å ta det inn til europeiske myndigheter for å få gjort noe, sier Sund til E24.

– Så det må en felles europeisk løsning til for å få til noen endringer her?

SVs Kirsti Bergstø hoppet også opp på podiet da sjansen bø seg.

Marius Lorentzen

– Ja, vi får ikke til dette alene, men det er klart at dette ikke er lett når vi har krefter som ønsker ytterligere liberalisering i markedet, sier Sund og legger til at det er flyselskaper i Europa som «trikser og mikser» seg til konkurransemessige fordeler og dermed underbygger flykulturen i Norge og Europa.

– Men dette kan vi ta tak i hvis vi vil, og det mener Arbeiderpartiet skal til, sier Sund.

Les også

SAS vil bli mer konkurransedyktige: Kjøper flyselskap uten fly eller mannskap

Politisk bransjeveteran

Frps Åse Michaelsen var også blant de oppmøtte politikerne. Michaelsen kjenner flybransjen fra innsiden og er for tiden i permisjon fra SAS med en karriere der på over 30 år.

– VI liker konkurranse, men vi liker konkurranse på like vilkår. I forhold til våre europeiske konkurrenter så er det klart at vi ser at enkelte land, fordekt, driver en annen form for subsidiering enn det vi legger opp til i våre land, sa Michaelsen til de oppmøtte, og oppfordret dem til å ikke bare ha dialog med fagbevegelsen og Arbeiderpartiet, men også regjeringspartiene.

(Artikkelen fortsetter under bildet ...)

ØNSKER «FAIR TRADE»: Frps Åse Michaelsen, som selv har 30 års erfaring fra SAS, ønsker seg det hun kaller en «fair trade» flybransje, der konkurransen skjer på like vilkår. Ingen av politikerne la skjul på at det er lite Norge kan få til alene.

Marius Lorentzen

På spørsmål om vi kan slå oss til ro med at USA har bedre arbeidsforhold i luften enn i Europa, svarer hun følgende:

– Det er en påstand jeg ikke kan ta stilling til. Det som er viktig å se er hva som står bak den konkurransen vi ser, om det er Qatar eller andre, og hvordan forholdene er der. Det gjelder om det er statssubsidier eller andre ting, sier Michaelsen og trekker også frem flyselskap i Asia «med helt andre arbeidsforhold».

- Vi har tro på at konkurranse hjelper kundene og samfunnet, men det må være på like vilkår. Det kan ikke være en sånn gråsone bak der. Vi må få til en samkjøring med de andre europeiske landene. Det nytter ikke at vi i Norge alene tar kampen.

Les også:

Norske piloter slår alarm om arbeidsforholdeneNorwegian-ras på rød Oslo BørsNorwegian klager SAS inn for EU og Efta

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)
  2. Norwegian
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. – Et stort steg mot å bygge ned norsk luftfart

  2. Halvparten av SAS-omsetningen kommer fra bonuskundene

  3. SAS satser på lounge i nord

  4. Annonsørinnhold

  5. SAS øker forspranget på Norwegian

  6. SAS måtte stanse billettsalget til Hongkong