Tre grunner til at bensinprisen vil øke mot sommeren

Innkjøpsprisene til bensinforhandlerne er ventet å stige mot sommeren. Det vil gi høyere veiledende pris på bensin, selv om priskrigen kan fortsette å herje lokalt.

SETTER OPP PRISEN: Sesongmessig stiger Statoils listepris mot sommeren.

Håkon Mosvold Larsen NTB scanpix
Publisert:,

Påskeferien bød på skarp priskrig hos bensinstasjonskjedene, og flere steder i landet ble prisene dumpet under 10 kroner per liter for diesel og i overkant av 11 kroner per liter for blyfri 95.

Hvis man undersøker drivstofforhandlernes listepris, altså den maksimale literprisen bensinstasjonene kan ta (se faktaboks), er bildet noe helt annet.

Listeprisen for bensin har nemlig steget over 70 øre de siste to månedene, på grunn av høyere innkjøpskostnader, ifølge Statoil.

11. februar var Statoils listepris for blyfri 95 og diesel henholdsvis 13,98 kroner og 12,63 kroner, mens gjeldende listepris nå er 14,68 kroner og 13,13 kroner.

Og det er dyrere bensin i vente, for innkjøpsprisene til drivstofforhandlerne er ventet å stige ytterligere den nærmeste tiden.

Det skyldes i hovedsak tre grunner.

Pressesjef Knut Hansen i Statoil Fuel and Retail.

Statoil

1. Vedlikeholdsfasen

Amerikanske raffinerier innleder i disse dager skiftet fra fyringssesong til kjøresesong, også kjent som vedlikeholdssesongen.

– Årsaken til økningen i kostprisene er at vi nå nærmer oss perioden raffineriene omstiller produksjonsprosessen fra vinterkvalitet til sommerkvalitet, noe som ofte kombineres med nødvendige vedlikeholdsarbeid, sier kommunikasjonssjef Knut Hansen i Statoil Fuel & Retail til E24.

Anslagsvis 60 prosent av det du betaler for bensinen når du fyller tanken, går rett til staten gjennom offentlige avgifter.

30 prosent går til betaling av raffineriene, altså til innkjøp av bensinprodukter, mens bensinstasjonskjeden deler de siste 10 prosentene, ifølge Statoil Fuel & Retail.

Erfaringsvis vil produksjonen av raffineringsprodukter, som bensin, bli lavere mot sommeren. Det vil gjøre det dyrere for forhandlerne å kjøpe inn drivstoff.

– Dette gir som regel mindre produksjon og derav mindre tilbud til markedet, som vil drive kostprisene opp, sier Hansen.

Sesongmessig ser man prisene hos Statoil stige mellom mars og juni.

Den forrige pristoppen, og tidenes høyeste listepris, fant sted 12. juni til 23. juni i fjor. Da var listepris for blyfri 95 16,17 kroner. Prisene sank så utover sommer og høst, etter bensinkrangel med Frps Per Sandberg og DNB.

Les også

BI-ekspert om bensinpriskrig: – Prisene i helgene vil gå betraktelig ned

2. Dyrere dollar

Kronen er svak mot dollar, noe som har betydning for innkjøpsprisen til Statoil og Shell, som handler bensin i dollar på det internasjonale markedet, men selger til norske kunder i kroner. Det ventes at dollaren vil styrke seg utover sommeren.

For nøyaktig ett år siden var listepris hos Statoil 15,34 for blyfri 95, nesten en krone dyrere enn nå.

Da var også fatprisen for olje omlag 15,8 dollar dyrere enn nå, som isolert sett tilsier at bensinprisen burde være lavere nå. På den andre siden er dollaren om lag en krone dyrere, og koster nå 8,48 kroner.

Ettersom bensinprodukter handles i dollar, blir deler av oljeprisfallet spist opp av sterkere dollar.

Les også

Venezuela forbereder folk på høyere bensinpris

3. Kjøresesongen innledes

I månedsskiftet april/mai starter kjøresesongen i USA. Lave bensinpriser og høyere bensinforbruk over Atlanteren skaper større etterspørsel etter drivstoff enn amerikanske raffinerier klarer å dekke.

Derfor må USA importere bensin fra Europa for å mette etterspørselen. Det driver prisene på drivstoff, især blyfri, opp i Europa.

For diesel er tilfellet motsatt. Prisene stiger sesongmessig om vinteren under fyringssesongen.

Kostprisen omfatter utgifter til drift, transport og fortjeneste, og utgjør cirka 10 prosent av pumpeprisen. Om lag 60 prosent av pumpeprisen går direkte til staten gjennom drivstoffavgifter, mens resterende 30 prosent er innkjøpspris.

Priskrig lokalt

Men selv om listeprisen trolig vil bli dyrere mot sommeren, finnes det også lyspunkt.

Lokal konkurranse kan gjøre at de faktiske prisene som stasjonene tar ligger under den offisielle listeprisen, opptil tre kroner. Prisene har også en tendens til å variere i løpet av uken med mandag og torsdag som de «dyreste» dagene.

BI-lektor Odd Gisholt sa søndag til E24 at påskens priskrig kun er forsmak av det som vil komme når fire hovedkonkurrenter kjemper om forbrukernes gunst.

– Forbrukerne vil merke at prisene på bestemte dager, særlig i helgen, vil gå betraktelig ned. Man vil spare en 50-lapp eller mer på å tanke da, sier Gisholt.

Les også

BI-ekspert om bensinpriskrig: – Helgeprisene vil gå betraktelig ned

Les også

– Billigste bensin på 15-20 år i Oslo

Les også

Oljetradere med kanonresultat