Norwegians nye fly kan gi USA-billetter til 570 kr.

En ny flytype gjør at man fra neste sommer kan fly fra Europa til USA for knappe 570 kroner, lover Norwegian. – Konkurrentene vil miste kunder, sier flyekspert.

RIMELIGERE USA-TUR: Langdistanseflygninger blir stadig rimeligere, og utviklingen ser ikke ut til å stoppe opp med det første, med leveringen av mer kostnadseffektive fly.

Foto: Drew Angerer AFP
  • Camilla Tryggestad Visjø
Publisert:

I oktober i fjor sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos at de vil tilby flyvninger mellom USA og Europa for 69 dollar hver vei, tilsvarende rundt 570 norske kroner. Dette i løpet av 2017.

Nå ser det ut til at de billige billettene er innen rekkevidde.

Ifølge kommersiell direktør i Norwegian, Thomas Ramdahl, venter Norwegian kun nå på flytypen de trenger.

Det første 737 MAX-8-flyet Norwegian har bestilt, og som skal brukes for disse flyvningene, er klart for levering neste år, skriver Business Insider.

– Jeg kan love at man vil se transatlantiske flyvninger med dette flyet neste år. Og det er da vi vil se 69-dollarprisene, sier Ramdahl til Business Insider.

Les også

Norwegian doblet overskuddet

1.200 kroner tur-retur?

Selskapet er ventet å komme med konkrete detaljer senere i høst, ifølge Ramdahl.

Det nye flyet har nye drivstoff-besparende motorer og oppdatert aerodynamikk. Som resultat tilbyr flyet selskaper en rekkevidde og ytelse for å kunne tilby transatlantiske flyginger til en lavere kostnad.

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier til E24 at Norwegian vil tilby flyvninger for 69 dollar hver vei mellom Europa og USA allerede fra neste sommer.

Det betyr altså at man kan fly tur-retur USA for knappe 1.200 kroner, om man treffer med billettene..

Kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Foto: Norwegian

Dette inkluderer dog ikke bagasje og mat, som vanligvis koster rundt 1.000 kroner tur-retur. Det er heller ikke slik at alle Norwegians USA-billetter vil bli så lavt priset.

Førsteamanuensis og flyekspert Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI tviler på at det vil bli enkelt å få billetter til 69 dollar begge veier.

– Hvis folk vil på en langhelgtur til New York, vil det ikke koste 69 dollar på fredag ettermiddag eller andre populære avganger, slår han fast.

Lanseres i høst

Om det blir flyvninger fra norske byer allerede neste år, er dog ikke avklart.

I fjor sa imidlertid Kjos at de vurderte Bergen.

– Vi har hatt en rute mellom Bergen og New York i to sommersesonger nå, og bergenserne har nytt godt av denne direkteruten med Dreamliner, sier Sandaker-Nielsen til E24.

– Vi utelukker ikke nye flyvninger fra Bergen, men det må vil komme tilbake til, fordi ruteprogrammet ikke er klart.

Les også

Flyselskapene er lunkne til redningen av Rygge

– Hva med Oslo?

– Om det blir nye langruter fra Oslo med 737 MAX-8, er litt for tidlig å si. Oslo nyter allerede godt av flere direkteruter til USA og Thailand med Dreamliner.

De nye rutene skal etter planen lanseres i løpet av senhøsten i år.

– Flyet er en oppdatert versjon av Boeing 737, som vi i dag flyr på innenriks og i Europa. Vi får seks av disse flyene neste år. Rutene vi har snakket om er Stavanger-New York, Trondheim-New York, Ålborg-New York, samt USA-ruter fra flere irske og britiske byer, sier han.

Førsteamanuensis Espen Andersen ved BI.

Foto: Alexander Hagstadius/BI

Kan betjene mindre byer

– Noe av det fine med det nye flyet er at man kan fly lengre enn med dagens 737-er, og det gir helt nye rutemuligheter. Man kan blant annet betjene mindre byer i Europa, som i utgangspunktet ikke har nok passasjergrunnlag for interkontinentale ruter med større flytyper som for eksempel Dreamlineren, sier Sandaker-Nielsen.

– Men komforten blir ikke den samme som på en Dreamliner?

– De som flyr med oss innenriks og i Europa, er vant med splitter nye 737-ere med romslige hattehyller og slanke, behagelige seter. Det er den komforten man også vil oppleve på de nye flyene. Men flyet er altså mindre enn Dreamlineren.

– Vil dere fly til vestkysten av USA?

– Maskinen kan fly mellom vestkysten av Norge, Danmark, Storbritannia og Irland, til østkysten av USA. Vi vil også vurdere andre destinasjoner enn New York på østkysten.

Kjos nevnte i fjor blant annet New Yorks Westchester County Airport og Connecticuts Bradley International Airport som aktuelle flyplasser på østkysten i USA.

Ekspert: Dekker drivstoffkostnadene

Flyekspert Espen Andersen ved BI tror prisene vil være vanskelige å slå for konkurrentene.

– Konkurrentene kommer til å miste kunder, spesielt selskaper som British Airways, Air France KLM og United.

(saken fortsetter under bildet.)

NY TYPE: Norwegian satser på å få på plass Boeing 737 MAX-8-flyene i 2017.

ILLUSTRASJON: Boeing

Andersen har gjort beregninger som viser at drivstoffkostnadene alene omtrent tilsvarer prisen for den billigste flybilletten.

– En Boeing 737 MAX-8 har et oppgitt gjennomsnittlig drivstofforbruk per sete på 2,13 liter. En flyvning fra Bergen til New York er på cirka 6.000 kilometer, som betyr at drivstoffkostnaden per sete hver vei vil være rundt 500 kroner, sier Andersen.

En Dreamliner har noe høyere drivstofforbruk, ifølge Andersen, men kan ta flere passasjerer og fly lenger enn en 737 MAX-8.

Andersen poengterer imidlertid at langdistanseflyvninger kan være noe mer effektive, og at det er mange variabler, for eksempel vind, som avgjør drivstofforbruket.

Les også

Japans største flyselskap setter Dreamlinere på bakken - Norwegian fortsetter å fly

– Generelt er det uhyre vanskelig å prissette flyvninger. Ser man på priser i et selskap, kan man ikke kun se på en enkelt flyging eller enkelte billetter. Man må se på totalinntekten på alle flyene, og det er særdeles viktig å holde alle flyene fulle. Billige billetter hjelper flyselskapene med dette.

Ikke bekymret

SAS lar seg ikke skremme av Norwegians nye flyvninger.

– Hos SAS er som kjent mat, sete, underholdning, og kredittkortgebyr inkludert, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, til E24.

– Dette gjør at SAS er vel så billig som Norwegian. Vi har priser på 99 dollar (820 kroner, red.anm.) fra Los Angeles og Miami som et eksempel, og vi har innimellom priser på 1999 kroner tur retur USA. Før sommeren hadde vi ungdomskampanjer på 1499 og 1799.

99 dollar er imidlertid en typisk kampanjepris, og ikke fast lav pris.

– Konkurransen mellom selskapene er til det beste for de reisende, og gjør også selskapene bedre. SAS står seg meget godt i denne konkurransen med både priser og produkter som gir god verdi for pengene, og trygghet også om forsinkelser og uregelmessigheter inntreffer.

SAS har ikke bestilt Boeing 737 MAX-8, men får levert den første av 30 Airbus 320 Neo om en måned, ifølge Johansen. Dette skal dog ikke brukes på USA-flyginger.

Les også

SAS forbyr bruk av Samsung-telefon på fly

Les også

Enda sterkere passasjervekst hos Norwegian

Les også

Kjos dropper sololøpet med Boeing

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
  2. USA
  3. Reise

Flere artikler

  1. Norwegian blir først på vingene med 737 Max

  2. Kjos ruller ut nye USA-ruter med splitter ny flytype

  3. Derfor kan ikke Norwegian ha fulle fly på ny USA-rute

  4. Japans største flyselskap setter Dreamlinere på bakken - Norwegian fortsetter å fly

  5. – Vi kommer til å sende hele regningen til Boeing