Ulik praktisering av nye regler for boligkjøp: Slik må du by på boligen nå

Skal du bruke e-post, SMS eller budapp når du skal by på en bolig? Sjekk hva meglerne sier om nye regler for budgivning.

Skal, skal ikke.. Å by på bolig kan være nervepirrende. Nå må alle bud leveres skriftlig, enten med SMS eller på annen måte.
  • Ida Aamodt-Hansen
Publisert:

Fra nyttår gjelder nye regler for budgivning for deg som skal kjøpe bolig. Meglerkjedene er snart i boks med å tilpasse seg de nye kravene og én uke inn i det nye året er erfaringene gode:

– Vi har ikke fått noen krisesaker på bordet ennå, sier Tormod Boldvik, leder av Norges Eiendomsmeglerforbund (NEF) spøkefullt til Dine Penger.

– Men det er nok litt tidlig å komme med noen konklusjoner. Ja, det har vært noen visninger og det har blitt solgt noen boliger, men dersom det skulle oppstå problemer med innføring av skriftlige budrunder, må vi nok se på erfaringene over noe tid, sier han.

Les også:2014 åpner med full bolig-boom i helgen

Norges Eiendomsmeglerforbunds (NEF) leder Tormod Boldvik, er skeptisk til hva som skjer den dagen det blir teknisk krøll i budrundene.

Må være skriftlig. De nye reglene innebærer at alle bud og budforhøyelser nå må framsettes skriftlig overfor megler. Muntlige bud via telefon blir ikke lenger akseptert.

Budgiver må også legitimere seg overfor megler når første bud legges inn. Det kan gjøres ved å sende inn et bilde av et signert identifikasjonskort, eller for eksempel benytte en app med innlogging via Bank-ID. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger.

Les også:Denne boligtypen faller mest i pris

De nye reglene gjelder for oppdrag som megler får inn etter 1. januar 2014. Det er derfor ikke så veldig mange visninger det har vært aktuelt for ennå - ettersom de fleste av disse oppdragene ble inngått før nyttår.

– Det vil si at de nye reglene ikke vil gjelde i praksis før om flere uker for enkelte boliger, sier Jørn Ramberg, fagansvarlig i Dnb Eiendom til Dine Penger.

– Vi har utviklet tekniske løsninger som er tilpasset de nye reglene og ferdigstilles i disse dager. Kundene vil imidlertid ikke merke så mye forskjell, sier Ramberg.

– Vi går for en løsning der man skal slippe å laste ned en app for å kunne gi bud. Først kan man sende inn et budskjema, enten manuelt, eller ved å ta bilde av det og sende på MMS. Senere bud kan men velge selv om man vil benytte epost, SMS eller annet. Det mest vanlige vil nok være å bruke SMS, men megleren skal ha full kontroll på budrunden uansett hva slags verktøy man bruker, sier Ramberg.

Les også:Her ble boligene billigere i fjor

Hedda Ulvness, i Eie eiendomsmegling mener nye regler gir mer trygghet for kjøperne.

Engstelige. Tormod Boldvik i NEF har ikke helt lagt bort bekymringene han tidligere har ytret til Dine Penger rundt dette temaet.

– Vi er fortsatt litt engstelige. Hva gjør man for eksempel den mandagen datanettverket er nede og man har hatt fem visninger i løpet av helgen?

Bakgrunnen for spørsmålet er at det ennå ikke har kommet noen avklaring rundt hva man gjør i tilfeller der e-postservere er nede, tekstmeldinger «henger» eller annet teknisk trøbbel gjør at bud og meldinger ikke kommer frem til megler eller budgiver i tide.

– Når ikke engang myndighetene vet hva som gjelder er det vanskelig å vite hva man skal forholde seg til, sier Boldvik.

Les også:Her vil boligprisene stige i 2014

Nytt for alle. Hedda K. Ulvness, administrerende direktør i Eie Eiendomsmegling mener at dette er et potensielt problem.

– Dette er nytt for alle, både bransjen, kundene og myndighetene. Det kommer til å dukke opp problemer, og de må løses når de oppstår, sier hun.

Ingen nye utfordringer. Karsten Onsrud, salgsdirektør i Krogsveen tror på sin side ikke at de nye reglene vil by på mange nye utfordringer.

– Vi har allerede i lang tid benyttet elektronisk budgivning og vi lanserte Krogsveens bud-app i fjor. Dette har så langt fungert bra. I høst benyttet rundt 20 prosent appen i budrunder, sier Onsrud.

– Det nye er at budrundene vil ta litt lengre tid, men det er bare bra. Vi anbefaler et bud gis med minst en halv times frist.

Les også:Får ikke kreve salg av bolig etter skilsmisse

Salgsdirektør Karsten Onsrud, Krogsveen. Foto: Krogsveen

Onsrud tror heller teknisk krøll vil by på store problemer:

– Tidligere benyttet man jo hovedsakelig faks. Nå har man mange flere muligheter, så egentlig tror jeg sjansen for teknisk rot har blitt mindre. Det er imidlertid viktig at man har god kommunikasjon med megler underveis for å forsikre seg om at bud er mottatt og lignende, sier han.

– De eneste som kanskje vil få litt problemer, er eldre folk som ikke har erfaring i bruk av SMS, epost osv. Da har man uansett mulighet for å komme innom meglerkontoret, sier Onsrud.

– Gir trygghet for kjøperen. Ulvness forteller at tilbakemeldingene hos Eie så langt har vært gode etter de budrundene som har vært gjennomført med nye regler.

– Vi har fått på plass de tekniske systemene for å takle dette, og de jeg har snakket med sier at det fungerer bra, sier Ulvness.

– Vi er imidlertid opptatt av at det fortsatt er god muntlig kommunikasjon mellom megler og budgiver selv om budene skal være skriftlige. Vi har hele tiden vært positive til de nye kravene, ettersom vi vet at budrunden er den delen av boligkjøpet hvor kjøperne føler mest usikkerhet. Krav til skriftlighet kan bidra til mer trygghet, mener hun.

Eie Eiendomsmegling har gått for en løsning der kommunikasjonen hovedsakelig går på SMS.

– Når megleren får inn et bud eller på annen måte har kommunisert med en eventuell budgiver, sender han eller hun ut en unik SMS som kan identifiseres og spores tilbake. Vi tar også imot bud via apper eller på epost, sier Ulvness.

– Vi har ingen egen app men ønsker å ta i bruk Norges Eiendomsmeglerforbund sin app, da den er felles for hele bransjen, sier hun.

Slik gjennomfører meglerne kravet om skriftlighet:

  • Eiendomsmegler 1: Trykk på «Gi bud-knappen» i annonsen. Denne sender deg videre til en elektronisk budgivningstjeneste hvor videre bud gis.
  • DNB: Ingen app. Valgfritt hvordan man ønsker å melde inn bud så lenge det er skriftlig.
  • Privatmegleren: Budknapp på annonsen på nett eller laste ned egen budapp. Har man ikke tilgang til dette, kan man bruke SMS/MMS, epost eller levere utfylt og signert budskjema til meglers kontor.
  • Aktiv: Først gjenom «Gi bud»-knappen på annonsen. Da mottar du en SMS-kvittering, og videre budforhøyelse skjer via SMS.
  • Krogsveen: Krogsveens budapp. E-bud gjennom annonsen på nett. (Evt. SMS eller epost)
  • Eie: Hovedsakelig SMS. Tar også imot bud via apper eller på epost.

Slik skal budrunden gjennomføres nå:

Retningslinjene er utarbeidet av Forbrukerombudet, Forbrukerrådet, Den Norske Advokatforening ved Eiendomsmeglingsgruppen, Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund.

  1. På forespørsel vil megler opplyse om aktuelle bud på eiendommen, herunder om relevante forbehold.
  2. Alle bud skal inngis skriftlig til megler, som formidler disse videre til oppdragsgiver. Kravet til skriftlighet gjelder også budforhøyelser og motbud, aksept eller avslag fra selger. Før formidling av bud til oppdragsgiver skal megler innhente gyldig legitimasjon og signatur fra budgiver. Kravet til legitimasjon og signatur er oppfylt for budgivere som benytter e-signatur, eksempelvis BankID eller MinID. Med skriftlige bud menes også elektroniske meldinger som e-post og SMS når informasjonen i disse er tilgjengelig også for ettertiden.
  3. Et bud bør inneholde eiendommens adresse (eventuelt gnr/bnr), kjøpesum, budgivers kontaktinformasjon, finansieringsplan,akseptfrist, overtakelsesdato og eventuelle forbehold som for eksempel usikker finansiering, salg av nåværende bolig ol. Normalt vil ikke et bud med forbehold bli akseptert før forbeholdet er avklart. Konferer gjerne med megler før bud avgis.
  4. Megler skal legge til rette for en forsvarlig avvikling av budrunden. I forbrukerforhold (dvs. der oppdragsgiver er forbruker) skal megleren ikke formidle bud med kortere akseptfrist enn kl. 12.00 første virkedag etter siste annonserte visning. Etter denne fristen bør budgivere ikke sette en kortere akseptfrist enn at megler har mulighet til, så langt det er nødvendig, å orientere oppdragsgiver, budgivere og øvrige interessenter om bud og forbehold. Det bør ikke gis bud som diskriminerer eller utelukker andre budgivere. Dersom bud inngis med en frist som åpenbart er for kort til at megleren kan avvikle budrunden på en forsvarlig måte som sikrer oppdragsgiver og interessenter et tilstrekkelig grunnlag for sine handlingsvalg, vil megler fraråde budgiver å stille slik frist.
  5. Megleren vil uoppfordret gi sin vurdering av det enkelte bud overfor oppdragsgiveren, når budet er gitt innenfor fristene i punkt 4.
  6. Megleren skal så langt det er nødvendig og mulig holde budgiverne skriftlig orientert om nye og høyere bud og eventuelle forbehold. Megler skal så snart som mulig bekrefte skriftlig overfor budgivere at budene deres er mottatt.
  7. Etter at handel har kommet i stand, eller dersom en budrunde avsluttes uten at handel er kommet i stand, kan en budgiver kreve kopi av budjournalen i anonymisert form.
  8. Kopi av budjournal skal gis til kjøper og selger uten ugrunnet opphold etter at handel er kommet i stand. Dersom det er viktig for budgiver å bevare sin anonymitet, bør budet fremmes gjennom fullmektig.
Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Eiendom

Flere artikler

  1. **Meglertopper bekymret **Forbrukerrådet: Dette går seg til: Frykter bud-krøll for boligkjøp fra nyttår

  2. Budrunde på SMS gikk skeis: Tilbudt 55.000 kroner etter bud-rot

  3. Krever halvtimes-bud på alle boligene de selger: Forbrukerrådet om budfrist på en halvtime: - Meningsløst

  4. Meglertopp roser Eie-sjefens nye bud-krav

  5. Eie-sjefen: - Naivt å tro at det ikke kan oppstå bud-krøll: Vil forby korte
    tidsfrister i budrundene