Snart er mobilbanken størst

Norske bankkunder trykker mobile bankløsninger til sitt bryst, viser brukerstatistikk fra bankene. Men tallene viser også at de fortsatt holder en knapp på nettbanken.

Banktjenester på 1-2-3. Du kan ved bruk av mobilbank gjøre unna betalingstjenester med noen få tastetrykk.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com
  • Tone Iren Sørheim
Publisert:


Nordmenn best i klassen. Fersk statistikk viser at nordmenn er i tet på bruk av mobilbank.

– Om vi sammenligner oss med våre nordiske kolleger (Danske Bank i Danmark, Sverige og Finland) - så ser vi at vi i Norge sammen med Sverige er i tet når det gjelder antall logg inn og transaksjoner på mobil, sier kommunikasjonsrådgiver Silje Arntsberg i Danske Bank.

Nettbanken er stille. – Antall innlogginger ligger på en jevn bruk året rundt, sier kommunikasjonsrådgiver Silje Arntsberg hos Danske Bank.

Foto: Danske Bank

Hun legger til:

– Kundene logger inn på mobilen primært for å se saldo og bevegelser på konto.

Bruk av mobilbank har siden mai 2013 passert nettbank i antall innlogginger hos Danske Bank.

– Mobil- og brettbank står nå for 62 prosent av alle innlogginger og 34 prosent av alle transaksjoner i Danske Bank i Norge, sier Arntsberg.

Transaksjonene skjer fortsatt primært på nettbanken.

Les også: Her får du aller mest for mobilkronene

Størst på mobilbank i volum. Sparebank 1- gruppen kom allerede i 2010 på banen med sin første versjon av mobilbank. Det har gitt resultater, og de er i dag størst på mobilbankmarkedet på volum. DNB er størst målt etter antall brukere.

Alle tjenester tilgjengelig på din mobil. – Det er hos oss i dag fullt mulig å være kun en mobilbankkunde, sier mobilbankansvarlig Baard Slaatelid hos Sparebank 1- gruppen.

Foto: Sparebank 1

– Vi kan vise til 20 pålogginger i måneden hos aktive mobilbankkunder. Til sammenligning er pålogginger i nettbanken nede i 4-5 ganger i måneden, sier mobilbankansvarlig Baard Slaattelid hos Sparebank 1 - gruppen.

Han viser også til at en stadig økende gruppe aldri er innom nettbanken.

– Hittil har 70 prosent av mobilbankbrukerne vært under 40 år, og menn tok i bruk tjenesten i større grad enn kvinnene, sier Slaattelid.

– Nå har forskjellene mellom kjønnene blitt mindre, og stadig eldre bankkunder ser fordelen med mobilbank og øker bruken av dette.

Les også: Send penger med mobilen – uten kodebrikke

Mobilløsninger godt mottatt. – Den nye tjenesten «saldo i App» er blitt brukt hele 3,5 millioner ganger siden lansering 9. april, sier informasjonsdirektør Even Westerveld hos DNB.

Foto: DNB

Sterk vekst. Stemningen og forventningene til mobilbankbruk er også høye hos DNB.

– Hvis prognosen for 2013 holder, har vi altså tredoblet bruken av mobilbank hvert år de tre siste årene, sier informasjonsdirektør Even Westerveld hos DNB.

– Det er også flere som nå bruker mobilbanken, enn dem som besøker oss via bankkontor.

– Vi forventer 16,5 millioner besøk til mobilbanken i år, hele tre ganger flere enn i fjor, sier informasjonsdirektøren.

De ser den samme sterke økningen når det gjelder betaling av regninger og overføring i mobilbanken.

– DNB ser at det nå er mange som nesten utelukkende bruker mobilbank fordi løsningen deres dekker alle de viktige bankbehovene folk har.

Westerveld mener at det er tydelig at kundene vil ha mer av mobile tjenester. Nettbankbruken går ikke tilsvarende ned, så den totale digitale bruken går opp.

Les også: 1 av 5 er aldri i banken

Økt kontroll over økonomien?– Det er jo lov å håpe at mobilbanken bidrar til bedre oversikt over økonomien, sier informasjonssjef Johannes Stenwig hos Nordea.

Foto: Nordea

Ja takk begge deler. Hos Nordea er antall brukere av mobilbanken doblet det siste året, i samme periode har antall overføringer i mobilbanken økt med 155 prosent og betalinger med 25 prosent.

– Mobilbanken har utviklet seg til å bli ett viktig substitutt til nettbanken, sier informasjonssjef Johannes Stenwig hos Nordea.

Han tror at den økende bruken skyldes at det er lettvint og raskt å gjøre betalinger og overføringer i farta. Mobilbanken er jo alltid tilgjengelig.

Sjekker saldo. Hos Skandiabanken utgjør mobilbanken 12 prosent av totale innlogginger til banktjenester.

– Mobilbanken blir mest benyttet til å status på økonomien/kontoene (sjekke saldo, kontoutskrift og se forfallsregister), og overføre penger mellom egne kontoer, sier informasjonssjef Leif-Kjartan Bjørsvik hos Skandiabanken.

Les også:Førstehjelp til lommeboken

Vil ikke skille i fremtiden. I dag brukes begrepet mobilbank om innlogginger på mobiltelefonen, og nettbank for PC-bruk tilknyttet banktjenester.

– Dette skillet vil gradvis forsvinne, og det vil kun være snakk om banktjenester på mobile enheter, enten det er via mobil, data eller ja til og med TV-skjermen. Alle bankløsningene skal passe på de ulike plattformene, sier mobilbankansvarlig Baard Slaattelid.

At det skjer stadig nyvinninger i mobilbankmarkedet er det liten tvil om. Med et stort smil om munnen sier Slaattelid at de vil komme med en stor lansering neste uke. Mer vil han ikke røpe.

Les også:Unge bankkunder vil ha mobilbank

God grunn til å smile. Markeds- og kommunikasjonssjef Torstein Strøm Torjuul hos BNBank har god grunn til å være fornøyd over sterk vekst i mobilbanken.

Foto: Geir Mogen

Oppdateringer i saken (16.09., klokken 09.00)

BN Bank tok kontakt med Dine Penger etter at denne artikkelen ble publisert for første gang.

Deres mobilbank har blitt svært godt mottatt av kundene.

– I vår mobilbank har antall betalinger doblet seg etter vi lanserte «brikkeløs betaling» i sommer, sier markeds- og kommunikasjonssjef Torstein Strøm Torjuul.

Les også: Så mye tjener du på en app

Mobilbank vil passere nettbanken. – Det forventes at det vil bli flere innlogginger på mobilbanken enn i nettbanken etter hvert, sier kommunikasjonssjef Hanne Gudding hos Storebrand.

Foto: Taral Jansen

Siste bevegelser er populært. Dine Penger har tidligere kåret Storebrand som vinner over de beste digitale løsningene i nettbank. Det gjaldt for tjenester som gir deg oversikt over hva du bruker pengene på i løpet av valgte tidsperioder.

Tjenesten heter «Mitt forbruk».

Nå viser det seg at deres mobilbank opplever snart like mange innlogginger som nettbanken.

– Antall innlogginger i mobilbanken er stadig økende, vi begynner nå å nærme oss like mange innlogginger på mobilbank som i nettbank. Vår forventing er at antall innlogginger i mobilbanken etter hvert vil passere nettbanken, sier kommunikasjonssjef Hanne Gudding hos Storebrand.

Hun sier videre at:

– Utover «saldo» som man ser umiddelbart etter innlogging, er kundene opptatt av «siste bevegelser» på konto. Utover dette er populære tjenester «overføring mellom konto», «forfallsmappe» og «detaljer på transaksjon».

Følg Dine Penger på Facebook!

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Valuta

Flere artikler

  1. Lanserer Nordens første klokkebank

  2. Finanstilsynet kritisk til bank på mobilen

  3. Ruster seg for fintech-krig: – Dette er vårt viktigste prosjekt

  4. Nordea: - Vi satser på å være først

  5. Dette kan hindre deg i å få lån