Denne tunnelboremaskinen skal bore seg gjennom hjertet av Bergen

Ankommer Bergen i august. Skal bore den nye togtunnelen gjennom fjellet i Bergen sentrum.

GIGANT: Tunnelboremaskinen som skal drive Ulriken, veier 1800 tonn og har en diameter på 9,33 meter.

Sarah Hupfer/Herrenknecht
  • Mari Gisvold Garathun - Teknisk Ukeblad
Publisert:

Denne uken var JV Skanska Strabag og Jernbaneverket på Herrenknechts fabrikk i Schwanau i Tyskland og overtok tunnelboremaskinen (TBM), som skal drive ny tunnel gjennom Ulriken i Bergen.

Maskinen, som veier hele 1.800 tonn skal demonteres på fabrikken, og sendes til Bergen i august.

Dette er første gang en TBM benyttes til togtunnellboring i Norge. Maskinen skal rydde veg for dobbeltspor på den sterkt trafikkerte strekningen Arna – Bergen.

Les også: Disse rørene skal alltid gi syklistene medvind

Første TMB-tunnel

– Vi gleder oss nå til å få maskinen til Bergen og komme i gang med boringen av Norges første jernbanetunnel som benytter TBM-teknologi, sier prosjektdirektør Stine B. Ilebrekke Undrum i Jernbaneverket.

Maskinen er spesiallaget til prosjektet og vil sendes i deler til Bergen. Der vil det ta tre måneder få den montert sammen.

JV Skanska Strabag og Jernbaneverket var denne uken på Herrenknechts fabrikk i Schwanau og overtok tunnelboremaskinen som skal bore nye Ulriken tunnel i Bergen.

Sarah Hupfer/Herrenknecht

– Maskinen er gigantisk. Den er satt sammen og testet i Tyskland og vil nå demonteres før den sendes til Norge hvor den må monteres sammen igjen. De enorme dimensjonene gjør at dette tar litt tid, sier Undrum.

Tunnelboremaskinen skal monteres på en 60 ganger fem meter betongplate som støpes i området foran den nye tunnelåpningen.

Les også: Tunnelboremaskinene har gravd ut seks millioner tonn masse – dette brukes den til

Splitter ny maskin

Maskinen har en diameter på 9,3 meter, og er dermed den største TBM-maskinen som hittil har vært benyttet til en samferdselstunnel i Norge (se flere detaljer i faktaboks).

– Det har blitt brukt TBM-er til noen veiprosjekter her tidligere, men da i toløps veitunneler med mindre profil, bekrefter Undrum.

Og forteller at maskinen er spesiallaget til tunnelen.

– Selv om det er brukt noen deler fra andre maskiner, er selve maskinen flunkende ny og bestilt etter målene vi vil ha i tunnelen, sier hun.

Undrum forklarer at tunnelboremaskiner utsettes for stor slitasje.

– Det er derfor ikke uvanlig at de bygges om eller byttes ut etter hvert prosjekt, sier hun.

Les også: Dette er de ti største jernbaneprosjektene i Norge

Brukes flere steder

Også til utbyggingen av Follobanen planlegger Jernbaneverket å bruke tunnelboremaskin. Til tross for at få norske samferdselsprosjekter har brukt TBM, mener assisterende jernbanedirektør Gunnar Løvås at det valget er fornuftig sett i lys av Ulrikenprosjektet.

– Dette tyder på at vi har valgt riktig strategi på Follobanen, sier han.

Nye Ulriken tunnel vil bedre kapasiteten for både gods- og persontrafikken, og øke sikkerheten i eksisterende tunnel ved at det blir rømningstunneler mellom de to tunnelene.

Undrum forteller at det er mange fordeler ved bruk av TBM kontra konvensjonell tunneldriving.

– Når man setter i gang å drive kan man klare å drive raskere med TBM enn med tradisjonell boring og sprenging. Metoden er også mer skånsom, sier hun.

Det mener hun er en stor fordel siden tunnelløpet skal legges parallelt med eksisterende spor gjennom Ulriken.

Les også: Åtte tunnelborere skal gi den største jernbaneutbyggingen siden andre verdenskrig

Saken ble opprinnelig publisert på tu.no

Les også

Her er de fire alternativene til ny kollektivløsning i Oslo

Les også

Dette er de ti største jernbaneprosjektene i Norge

Les også

Rapport: Svevetog mellom Oslo og Bergen vil ta mindre enn en time

Her kan du lese mer om

  1. Reise
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Det har tatt 16 år. Nå er verdens lengste jernbanetunnel ferdig

  2. Dette er de ti største jernbaneprosjektene i Norge

  3. Follobanen kan få kjemperegning fra oljeselskapene i Ekebergåsen

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Denne fresen koster 90 mill.

  6. Slik vil ekspertene bygge Stad skipstunnel