TV-påske? Pass på streaming-fellene

Lang oppsigelsestid og bindende avtaler er bare noen av problemene du kan stå overfor med de nye streamingtjenestene. Nå etterlyser Forbrukerombudet en egen klagenemnd.

Innepåske: Planlegger du seriemaraton i påsken? Streamingtjenestene byr på et vell av valgmuligheter, men du bør holde tunga rett i munnen når du inngår avtaler.

Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com
  • Ida Aamodt-Hansen
Publisert:

Hjemme. Tidligere undersøkelser fra Statistisk sentralbyrå viser at bare en av åtte nordmenn reiser bort i påskeferien. Mange bruker i stedet mye tid foran tv-en.

Streaming-tjenester, som Netflix, HBO og Viaplay gir deg en ypperlig mulighet til å se favorittseriene og filmene, enten du er hjemme i sofaen, eller er på reise.

Nå ber imidlertid Forbrukerombudet deg om å tenke deg om en ekstra gang før du tegner avtale med en av de mange tilbyderne.

Les også:Her er de billigste mobilabonnementene

Flere utfordringer. De har gjort en gjennomgang av både tradisjonelle og nye TV-tjenester, og funnet flere ting å sette fingeren på.

– Førsteinntrykket er at det trengs endringer på flere områder. Vi vil nå sammenstille funnene fra gjennomgangen og vurdere hvilke vi skal ta opp med bransjen, sier forbrukerombud Gry Nergård, i en pressemelding.

Forbrukerombud Gry Nergård etterlyser en klagenemnd for TV-tjenester. Foto: Forbrukerombudet

Ombudet får jevnlig henvendelser fra forbrukere som opplever problemer med TV-tilbyderen sin. Derfor har de satt opp følgende sjekkliste til deg som vurderer å bestille en slik tjeneste.

Les også:Unngå sjokkregning på mobilen i vinterferien

Sjekk dette før du bestiller:

  • Hvor mye koster tjenesten?
  • Hvor lang er oppsigelsestiden?
  • Er det bindingstid?
  • Hvordan kommer jeg meg ut av avtalen hvis jeg er misfornøyd eller vil bytte tilbyder?

Les også:Gode og dårlige kjøp av elektronikk i 2013

Dersom du får problemer med TV-tilbyderen din i dag, finnes det ikke noen klagenemnd henvende seg tilfor å få avgjort tvisten. Det vil forbrukerombudet ha en slutt på.

– Det er viktig at det snart kommer på plass en klagenemnd for disse tjenestene, sier forbrukerombud Gry Nergård.

En slik klagenemnd for TV-tvister var også et av de foreslåtte tiltakene i en regjeringsoppnevnt arbeidsgruppe, som utredet valgfriheten på tv-markedet.

Les også:Stor test: Her er Norges billigste nettbutikk

Niclas Ekdahl, administrerende direktør i Viaplay.

Nytt marked. Niclas Ekdahl, administrerende direktør i Viaplay, er til en viss grad enig i at en klagenemnd kunne vært bra:

- Over tid vil nok markedet modnes betraktelig. Forbruker har i dag stor makt og stiller større krav til kommersielle tilbydere, slik at behovet for en egen klagenemd vil minke, men det ville nok hjulpet hele bransjen å hatt en instans på lik linje med Brukerklagenemda for elektronisk kommunikasjon, som forsikrer at forbrukerens interesser opprettholdes, sier Ekdahl.

Han viser til at det har vært en eksplosjon av tilbydere av nettbaserte TV-løsninger det siste året, både gjennom eksisterende distributører og kabelleverandører, og ved inntreden av store internasjonale aktører.

- Det er stort sett sistnevnte som har skapt en del forvirring og frustrasjon i forhold til dette med bindingstid, men ettersom de fleste nå retter seg etter Forbrukerombudets retningslinjer, vil nok dette over tid avta, mener Ekdahl.

Les også: Så mye koster kino i stua

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. TV-tilbydere endrer vilkår etter krav fra Forbrukerombudet

  2. Forbrukerombudet kritisk til nytt lovforslag: Vil ha kortere bindingstid for mobil og bredbånd

  3. Forbrukerombudet: - Har overhodet ikke vist vilje til å finne en løsning: Øker Uno Life-boten til 1,2 millioner kroner

  4. Annonsørinnhold

  5. Forbrukerombudet får for mange klager: Vil ha enda strengere regler om telefonsalg

  6. Ber inkassobransjen droppe «felle»-krav