Dette har du krav på når hotellet streiker

Hva skal du gjøre når hotellet blir rammet av streik? Sjekk dine rettigheter når du ikke får sjekket inn.

FÅR DU SJEKKET INN? Rammes hotellet ditt av streik neste uke, har du krav på refusjon dersom du betalte på forhånd. Men erstatning for tort og svie kan du se langt etter.

Publisert:,

FORVENTER PENGER TILBAKE: Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Foto: CF-Wesenberg

Oppdatering: Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i 2014. E24 har 23. april 2016 igjen vært i kontakt med Flønes, som bekrefter at regelverket det vises til fortsatt er relevant.

Bakgrunnen for at saken hentes opp, er at meklingen om ny avtale for hotell og restaurantbransjen havarerte lørdag morgen.

Dermed blir de storstreik i 365 bedrifter flere steder i landet fra søndag morgen.

Les også

Storstreik på hoteller og restauranter: – Synd at det her dras så langt

Skal refunderes. Du som har betalt hotellrommet på forskudd og nå ikke får sjekket inn, har krav på pengene tilbake.

Det fastslår direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet Ingeborg Flønes overfor Dine Penger.

- Hvis du har betalt hotellet ditt på forhånd, har du etter avtaleretten krav på pengene dine tilbake når hotellet er rammet av streik, sier Flønes til Dine Penger.

- Jeg forventer at alle hoteller holder seg til dette regelverket. Det er en selvfølge at de refunderer for betalte rom, fastslår hun.

Les også:Sjekk dine rettigheter ved Norwegian-streik

Ingen erstatning. Det er imidlertid vanligere at hotellgjester kun booker rom, og først betaler ved utsjekking.

- Da vil dette bety at du bare mister rommet ditt, uten å ha krav på noe, sier Flønes.

BEKREFTER: Hotellet må gi tilbake penger for betalte rom, men du får ingen annen erstatning, sier direktør Rolf Forsdahl for reise utland i Virke.

Foto: Virke

Foruten refundert beløp for hotellopphold, kan du nemlig ikke kreve erstatning for tort eller svie ved streik – selv om den ødelegger turen din eller pådrar deg andre kostnader.

Det kan for eksempel være at det nå blir svært dyrt å finne et annet sted å bo på kort varsel.

Bekrefter. Reisedirektør i Virke Rolf Forsdahl bekrefter at hotellene må punge ut til hotellgjester som har betalt, men ikke er pliktige til å gi annen erstatning.

- Har du betalt en tjeneste på forhånd og denne tjenesten ikke kan leveres, så skal du ha tilbake pengene. Men andre ulemper eller økonomiske tap som denne streiken fører til, får du ikke dekket, sier Forsdahl til Dine Penger.

Klag til kortutsteder. Dersom hotellet nekter å gi deg tilbake penger for betalt opphold, kan du kreve at beløpet tilbakeføres av kortutederen din.

- Kredittkort er kjent for denne muligheten, men VISA er faktisk også med i ordningen, slik at det vil gjelde for de fleste debetkort, tipser Flønes.

Får du avslag også hos kortutsteder, kan du klage til Finansklagenemnda.

Her kan du lese mer om