Korpskasserer om DNB-krøll: - Vi fikk ikke betalt ut feriepenger

Unoter i DNBs nettbank låt surt for Slemmestad Skolekorps. Dirigentene og instruktørene fikk feriepengene forsinket.

SLEMMESTAD KORPS: Skole- og ungdomskorpset har åtte dirigenter og instruktører som ikke får feriepengene sine før mandag.

  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:

Siden 28. mai har Norges største bank opplevd teknisk krøll hele ni ganger.

DNB har rundt 1,9 millioner nettbankkunder, og én av dem som slet for å bli ferdig med sine bankærender før helgen er kasserer Espen Blom i Slemmestad Korps.

Han skulle kjøre ut feriepengene til instruktørene og dirigentene i korpset torsdag, da han ble kastet ut av nettbanken.

Les også

DNB: – Nettbanken er nede

– Jeg tok det som en selvfølge at det ikke kunne være feil to dager på rad, så viser det seg at det ikke gikk fredag heller, sa Blom til E24 i ettermiddag.

Siden har det blitt klart at pengene kom på plass – i 16. tiden fredag.

Kaster bort arbeidstimer på nettbankkrøll

– Det at en bank har problemer en dag, det kan vi godta, men to dager på rad? Så skriver DNB i feilmeldingen man får opp på skjermen at de har satt sine beste folk på problemet. Det er vanskelig å skjønne at Norges største bank setter sine aller beste ressurser inn, når man ikke får ordnet dette etter to dager, Blom da vin snakket med ham i ettermiddag.

Blom blir svært overrasket når E24 forteller at det har vært problemer tre dager på rad, og ni ganger siden 28. mai.

– Jøss, er det så mange?

Han synes ulempene mange mennesker blir påført er alvorlig.

– Selv har det medført at jeg har brukt 2,5 timer av arbeidstiden min i dag forgjeves, sier han, og legger til at det er verst for de ansatte som ikke får lønnen sin.

Nettbanken til DNB var oppe og gikk igjen etter klokken 13.00 fredag, og da rakk Blom å sende ut feriepengene til de åtte dirigenter og instruktører som hadde ventet.

– De venter på lønnen sin, og det er viktig for dem. Det er litt fint å få ferielønnen sin før helgen, sier Blom.

Les også

Mer teknisk kluss i DNBs nettbank

– Presis informasjon hadde hjulpet mye

Han kunne ønske kundeinformasjonen var mer presis, slik at han kunne innrettet seg etter forholdene og slipper å risikere at timer av arbeidstiden går til spille på tekniske problemer.

– Jeg synes det er feil at det aldri er en ordentlig feilmelding som presis gjengir forholdet. Jeg så torsdag en melding om problemer med innlogging. Da jeg fikk logget meg inn, tenkte jeg resten gikk greit. Når jeg da skulle videre, stoppet det opp. Da er det mer realt å si at det er flere ting som ikke virker, sier han.

– Presis informasjon hadde hjulpet mye. Jeg føler de skriver så beskjeden feilmelding som mulig, så er det i virkeligheten store problemer med nettbanken, sier Blom.

– Det går mye tid til spille og har veldig mange praktiske konsekvenser for kunder når ting stopper opp. Som Norges største bank har DNB et beredskapsansvar. Jeg synes det er rart at ingen overordnede personer i DNB ser helheten i dette, at her er det er noe som ikke henger på greip.

Les også

Kortfeil rammet DNB-kunder

DNB: – Vi beklager

Årsaken til problemene er at Norges største bank er i en prosess med å flytte bankens servere inn i nytt datasenter. DNB startet flytteprosessen med å overføre nett- og mobilbanken fra Evrys åtte datasentre til Green Mountain datasenter på Rennesøy i Rogaland i mai.

Dette er det største IT-flytteprosjektet som noensinne har vært gjennomført i Norge.

Prosjektet pågår hele sommeren.

DNBs pressekontakt Vidar Korsberg Dalsbø beklager ulempene nettbankproblemene har gitt Slemmestad Korps.

– Det er bare å beklage til de som er blitt rammet av nettbanktrøbbel de siste dagene. Vi er i en fase hvor vi forsøker å samle alt av våre dataverktøy for å forbedre stabiliteten. Og som sagt, i den perioden, vil det bli litt nedetid, hovedsakelig på natten, sier han til E24.

Han håper DNB unngår at det skal oppstå uforutsette problemer like hyppig som de siste dagene.

– Vi har stor forståelse for frustrasjonen til kundene våres, sier han til E24.

– Det er derfor vi tar disse grepene, det er fordi at nettbanken skal bli mer stabil. Vi er de første til å innrømme at den ikke har vært stabil nok.

Kan kundene forvente at nettbanken er mer stabil når flytteprosessen er ferdig?

– Det er hvert fall det som har vært hele intensjonen bak flyttingen, og det er det vi både håper og tror, sier han.

Les også

DNB stenger nettbanken i pinsen

– Dette er et unntak fra regelen

– Blom kunne ønske DNB gjenga problemene mer presist i feilmeldingen, ettersom han i troen om at innlogging er problemet tenker det ikke er et problem å gjennomføre transaksjonene når han først er kommet inn i nettbanken. Flere arbeidstimer er gått til dette. Hva tenker du om det?

– Ja, det skjønner jeg godt han synes, og det som antagelig har skjedd er at enkelte av våre kunder kom inn i nettbanken, og da funket alt som normalt. Når vi retter, må vi restarte maskinene, og da ble han nok kastet ut. Det er den måten vi løser problemene på, sier Korsberg Dalsbø.

Les også

BankID-trøbbel onsdag morgen

– Men hvorfor skriver dere ikke det til kundene?

– Det er ikke bestandig man vet helt hva som er feil, og da har man ikke mulighet til å gi god nok informasjon. I går visste vi ikke hva som var feilen, da har man ikke mulighet til å gi nøyaktig informasjon.

– Normalt skal nettbanken fungere, så de siste dagene er et unntak fra regelen. Nettbanken har fungert veldig bra over en lang periode. Når vi får på plass alle løsningen kan det bli veldig stabilt.

Men ifølge E24s omtaler av problemene deres, har dere vært nede ni ganger siden 28. mai?

– Vi er ikke fornøyd med å være nede en dag eller flere dager, og det er litt av bakgrunnen for flyttingen.

Her kan du lese mer om

  1. Valuta
  2. DNB
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. DNB: - Nettbanken er oppe igjen

  2. Omfattende problemer med DNBs banktjenester tirsdag

  3. Ny runde med teknisk krøll i nettbanken til DNB

  4. Annonsørinnhold

  5. Ustabilitet i DNB sin nettbank

  6. Nye nettbank-problemer hos DNB