SAS åpner lounger i Tromsø og Trondheim

Pågangen på SAS sin innenrikslounge i Oslo har vært over all forventning. Nå satser flyselskapet på en aggressiv utvidelse, og starter i Tromsø og Trondheim.

VARTER OPP: SAS ruller nå lounge-tilbudet sitt ut til både Trondheim og Tromsø. Der vil SAS gi dem det lille ekstra for å gjøre det enkelt å reise for de lojale kundene.

Publisert:,

Den 28. mai i fjor åpnet SAS den første loungen for innenrikspassasjerer her i landet. Åpningen skjedde symbolsk nok nesten nøyaktig ett år etter at det norske bonusforbudet på innenriksreiser ble opphevet.

Selskapet var i starten litt usikker på hvor populært tilbudet ville være, men pågangen viste seg å overgå alle forventninger. E24 skrev i november at SAS ville utvide lounge-arealene både på innenriks og utenriks på Gardermoen, og at man jobbet med lanseringer i andre byer, inkludert Trondheim.

Torsdag melder SAS at de nå åpner lounger i Trondheim i april og i Tromsø i mai.

– Vi er svært begeistret for å lansere nok et etterspurt produkt, SAS Café Lounge. Kundene som flyr mest setter pris på tidsbesparende tjenester som Fast Track, og det er derfor vi nå tilbyr en ekstra tjeneste, utviklet spesielt for dem, sier konserndirektør for kommersiell virksomhet i SAS, Eivind Roald, i en pressemelding.

Eivind Roald, konserndirektør for kommersiell virksomhet i SAS.

I 2014 var det én million passasjerer som fløy med SAS mellom Oslo og Trondheim.

– Vurderer dere fortsatt å lansere dette i andre byer som Bergen, Bodø og Stavanger?

– Strategien er å rulle ut på alle større destinasjoner. Det er budskapet vårt overfor Avinor. Det er nå opp til Avinor å gi oss tilgang til å leie lokaler. Vi er klare. Dette er i tråd med vår strategi for å gi de som flyr mye et bedre tilbud, sier Roald til E24.

Konserndirektøren lover at det kommer flere produktforbedringer i tiden fremover.

«Lounge-light»

Mens innenriksloungen på Gardermoen er på rundt 300 kvadratmeter, blir de nye loungene i Tromsø og Trondheim rundt 100 kvadratmeter store.

Konseptet blir derfor også forenklet og rendyrket, men det skal fortsatt være gratis trådløst internett, servering av drikke og enkel mat, samt masse stikkontakter for å kunne lade pc-er, mobiler og andre duppedingser.

Utbyggingen er bare nok et steg i planen til SAS om å være favorittselskapet for dem som reiser mye. Selskapet rendyrker profilen om å være det flyselskapet som gjør det lille ekstra for deg og gjør reisen raskest og praktisk mulig, så lenge du har en såkalt Plus-billett eller den riktige fargen på bonuskortet.

Slik ser SAS for seg at den nye light-loungen på Værnes i Trondheim vil se ut når den åpner i 2015

Les også

Halvparten av SAS-omsetningen kommer fra bonuskundene

Les også

Kjøper flyselskap uten fly eller mannskap

Les også

SAS merker Russland-krisen, men tjener på oljeprisfallet

Her kan du lese mer om