SAS klaget inn for Transportklagenemnda etter avviste kompensasjonskrav

Transportklagenemnda har så langt mottatt mellom 20 og 30 krav om økonomisk kompensasjon fra kunder av SAS som følge av pilotstreiken. SAS avviser kravene.

Foto: Henrik Montgomery EPA
Publisert:

Når et fly er forsinket over tre timer, eller kansellert, så har passasjerene som er rammet krav på en standardkompensasjon på fra 250 til 600 euro.

Det gjelder ikke dersom forsinkelsen eller kansellering skyldes ekstraordinære omstendigheter, som selskapet ikke kunne unngått med rimelige tiltak.

SAS mener at pilotstreiken er en slik omstendighet, og har avvist alle kravene. Dette har ført til at klager skal behandles av flyklagenemnda, skriver nettstedet Flysmart24.no.

Les også

Mener passasjerer kan ha krav på ekstra kompensasjon: – Godt egnet for gruppesøksmål

Forventer flere

Daglig leder i Norsk Reiselivsforum, Anne B. Lea, opplyser at de første kravene mot SAS kom mens streiken ennå pågikk. Reiselivsforumet er sekretariat for Transportklagenemnda og Pakkereisenemnda.

– En forutsetning for å registrere en sak i Transportklagenemnda er at passasjeren har reklamert (klaget, red.anm.) til flyselskapet først. Det foreligger svar fra SAS i de sakene vi har sett på, opplyser Lea.

Hun forventer at det etter hvert vil komme flere krav.

Professor Hans Fredrik Marthinussen ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen sa tidligere denne uken at denne juridiske uenigheten er godt egnet for gruppesøksmål.

– Flyselskap spekulerer sikkert i at det ikke vil komme en rettsavgjørelse. Det er nesten utenkelig at SAS skulle gi etter uten en rettsavgjørelse. Det er snakk om store summer for SAS, men små for hver enkelt reisende, sa Marthinussen til E24.

– Uten tvil ekstraordinært

SAS ble også i 2017 klaget inn for Transportklagenemnda, etter erstatningskrav i forbindelse med streik. Da anbefalte nemnda at SAS skulle betale erstatning.

– Denne streiken, hvor samtlige av selskapets piloter er ute i streik, og som lammer hele selskapets virksomhet i Skandinavia, er uten tvil å karakterisere som ekstraordinært. Det gjør at «denied boarding compensation» ikke er relevant i denne anledningen, sier kommunikasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS til E24 tidligere denne uken.

Forbrukerrådet, som er en av aktørene som kan gå til gruppesøksmål på vegne av passasjerer, sier fredag at de ikke har tatt stilling til om de vil gjøre noe rettslig i saken.

Seniorrådgiver Thomas Iversen råder passasjerer som mener de skal ha kompensasjon om å sende krav til flyselskapet. Forbrukerrådet har en egen kalkulator der reisende kan se en utregning over hvor mye de kan kreve.

– Om du ikke vil godta svaret du får fra SAS på dette kravet, så kan du klage til Transportklagenemnda, sier Iversen.

Les også

Streiken kan ha kostet over en halv milliard

Les også

Bjørn Kjos om SAS-streiken: – Business as usual

Les også

– Det kan bli mange billige billetter når streiken er over