BankID-problemet skal være løst

Telenor-kunder som forsøkte å logge inn i nettbanken via BankID fikk problemer fredag ettermiddag. Telenor skal nå ha løst problemet, og følger situasjonen ut dagen.

INNLOGGINGSFEIL: Telenor-kunder som forsøkte å logge inn i nettbanken med BankID fikk problemer fredag.
  • Ine Schwebs
  • Joachim Birger Nilsen
Publisert:

Fredag ettermiddag kunne BankID opplyse at det var problemer med innlogging på mobil for Telenor-kunder.

Problemet skal ikke ha vært gjeldende ved bruk av kodebrikke, fikk E24 opplyst.

«BankID på mobil er utilgjengelig for Telenor-kundene for øyeblikket. Vi beklager ubeleiligheten dette medfører, og vi skal rette feilen så raskt vi kan,» sto det på status-siden til BankID.

Telenor utførte tiltak

Informasjonssjef Magnus Line for bredbånd opplyser nå at trafikken på plattformen for Bank ID på mobil er normalisert.

– Tiltakene som er utført ser dermed ut til å ha løst problemet. Vi overvåker situasjonen tett utover dagen for å sikre at kundene kan bruke tjenesten, uttaler han til E24.

Line har tidligere opplyst om at alle Telenor-kunder som bruker BankID på mobil skal ha vært rammet, men hadde ikke noe tall på hvor mange dette var totalt.

– Dette er jo en tjeneste mange av kundene våre liker godt og det er beklagelig at det nå ikke fungerer, sa han.

Nordea var kjent med feilen

Kommunikasjonsdirektør Christian Steffensen i Nordea bekrefter at banken er kjent med feilen og at de «nylig» ble oppmerksomme på situasjonen.

Nordea hadde heller ikke tall på hvor mange kunder som skal ha vært rammet, men registrerte ikke økt trykk etter at feilen inntraff.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. BankID
  2. Telenor

Flere artikler

  1. Telias BankID-problemer er løst

  2. Flere store nettsider var nede

  3. Nets opplevde betalingsproblemer i hele Norden

  4. Klarna hadde tekniske problemer – kunder fikk tilgang til andres opplysninger

  5. Telenor advarer om avansert mobilsvindel