Rekordsommer for Turist-Norge

Hurtigruten og Choice Hotel legger bak seg tidenes beste sommer.

INGEN BØLGE, MEN STOR KRONEEFFEKT: Geiranger sett fra Hurtigruten. Store cruiseskip er hverdagen for lokalbefolkningen hele sommersesongen.

Publisert:

– Det har vært fantastisk sommer, og det er litt overraskende positivt, sier administrerende direktør Torgeir Silseth i Choice Hotels til E24.

Arbeidsledigheten stiger, oljeprisen er lav og norsk krone er ikke vært svakere på tiår. Det står ikke på dystre nyheter fra norsk næringsliv.

Men det finnes unntak.

Turistnæringen opplevde derimot tidenes beste turistsesong i år, det var rekordmange hotellovernattinger ved norske hoteller.

En av hovedårsakene er at den svake norskekronen gjorde det billigere for utlendinger å feriere her til lands enn på mange år.

I juli ble det sjekket inn totalt 2,90 millioner overnattinger ved norske hoteller. Det er 13 prosent bedre enn i fjor, ifølge SSB og NHO Reiseliv.

Kommunikasjonsdirektør Anne Marit Bjørnfalten i Hurtigruten.

– Det er helt fantastiske tall som bekrefter tilbakemeldingene vi har fått fra medlemmer gjennom sommeren. Det har rett og slett vært en drømmesommer for reiselivet mange steder i landet, sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.

Les også

Derfor mener økonomer at Hellas bør få slettet gjeld

Kronekursen lokker turistene

Silseth takker den svake kronen og det elendige været for omsetningsveksten per rom på mellom 10 og 30 prosent ulike steder i landet i juli.

– Kronekursen gjør det er dyrt for nordmenn å feriere ute, og billig for utledninger å feriere i Norge. Så er det klart at dårlig vær og kulde gjør at folk sjekker mer inn på hotell, enn hvis det er strålende sol og varmt sommervær i hele juli. Samlet gir kald, hutrete sommer og lav kronekurs utslag i rekordsommer for oss alle, sier han.

(saken fortsetter under bildet.)

GODE TALL: Flere aktører snakker om en uvanlig god sommer for norsk turistnæring. Her ser vi operaen i Oslo bli fotografert.

Gorm Kallestad/

– Det er litt ulike tall, avhengig av destinasjonen. Oslo har vært fantastisk bra, og Kristiansand kan også vise til god vekst og jevnt godt trykk, sier Silseth.

Les også

Voldsom interesse for Airbnb i Norge

Hurtigruten: – Tidenes beste

Hurtigruten seiler opp til et av selskapets beste kvartaler noensinne.

– Det ser ut til å bli tidenes beste sommer for oss. Vi presenterte andre kvartal forrige uke, som var det beste vi har lansert noen gang, og alt tyder på at sommeren blir minst like god, sier kommunikasjonsdirektør i Hurtigruten AS, Anne Marit Bjørnflaten, til E24.

(saken fortsetter under bildet.)

STRØMMER TIL NORGE: En gruppe asiatiske turister studerer skulpturene ved "Monolitten" i Frognerparken og Vigelandsparken i Oslo. Parken har over to hundre skulpturer laget av Gustav Vigeland.

Audun Braastad

Etter flere år med sviktende turistinntekter, snudde det for Hurtigruten i 2014. Nå er det flere gjester, de reiser mer spredt over året og bruker mer penger om bord.

I sommer opplevde selskapet 60 prosent økning for nordmenn på korte turer, og på de lange turene har antall reisende økt med 25 prosent.

– Det er sterk underliggende vekst som er hovedårsaken. Det handler om snuoperasjonen som er gjennomført med kostnadseffektivisering og forbedring, og nye produkter vi hare utviklet. Det er særlig det som ligger til grunn, sier hun.

Lav oljepris og svak krone gir i tillegg to gode økonomiske effekter for Hurtigruten, i motsetning til oljenedturrammet næringsliv.

– En svak krone har hjulpet i noe grad, men ikke i så stor grad for vår del, sier Bjørnflaten.

Les også

Hurtigrutesjefen: – Visjonsløst om turisme i Antarktis

(saken fortsetter under bildet.)

POPULÆRT BLANT TURISTENE: Kronekursen har gjort Norge, her representert ved Reine og Lofoten, mer populært for norske turister enn på mange somre.

Colourbox

Sterk vekst fra Asia

Det trekkes frem som spesielt lovende at utenlandske overnattinger passerte én million for første gang, hvorav 168.000 overnattinger var besøkende fra Asia.

Sistnevnte er en økning på 41 prosent fra juli i fjor. Det er hovedsakelig kinesere, japanere og sørkoreanere som tok turen.

– Asiatene er den gruppen av utenlandske besøkende som legger igjen mest penger når de er i Norge. De er generelt opptatt av å ha med gaver til de hjemme, i tillegg til at luksusvarer er rimeligere i Norge enn i eget land på grunn av momsfritaket. Asiatene utgjør dessuten en stor del av verdens befolkning, og de representerer derfor et enormt potensial for Norge med mange turister i årene fremover, sier NHO Reiseliv-sjefen.

Det kostet i snitt 815 kroner å overnatte på et norsk hotell i juli, ifølge SSB.

Les også

SAS overrasket med champagne og gratisreiser: Stig ble EuroBonus-medlem nummer fire millioner

Les også

Dyrere rom, men flere hotellovernattinger i juni

Les også

Undersøkelse: Så lenge i forveien bør du bestille hotell

Her kan du lese mer om