Har over 1400 klager fra nordmenn som føler seg lurt: Forbrukerombudet varsler rekordbot til Uno Life

Forbrukerombudet varsler et rekordstort overtredelsesgebyr på én million kroner for «grove brudd på markedsføringsloven» etter klagestormen mot Uno Life.

«GROVE» LOVBRUDD: Forbrukerombud Gry Nergård mener millionboten står i stil til Uno Lifes praksis.
Publisert:

I tillegg må Uno Life-sjef Stian Trogstad og en annen sentral person i selskapet betale 300.000 kroner hver.

- Det har jeg ingen kommentar til, sier Trogstad og viser til selskapets advokat, Hans Stensholdt.

- Vi har ikke annet å si enn at Uno Life bestrider både det rettslige og faktiske grunnlaget for dette vedtaket. Det har vi tenkt til å dokumentere i vårt svar til dem. Utover det har vi ingen kommentarer, sier Stensholdt til Dine Penger.

Les også:Britt (46) blant 1400 klagere: - De er helt horrible

Viser til «grove brudd». «Bruddene på markedsføringsloven i denne saken er grove, av omfattende karakter og vil potensielt kunne ha medført en betydelig inntjening for firmaet».

Slik begrunner Forbrukerombudet sitt varslede milliongebyr i et brev til Uno Life.

- Det er det største overtredelsesgebyret vi noen sinne har varslet. Til nå har vi pleid å ilegge gebyrer i størrelsesorden på noen hundre tusen, sier juridisk direktør Frode Elton Haug til Dine Penger.

- Hvorfor så mye i denne saken?

- Det er først og fremst på grunn av omfanget. Vi har fått et helt unormalt høyt antall klager på kort tid, hvor folk stort sett forteller om det samme. Det dreier seg om brudd på flere sentrale bestemmelser i lovverket, som har kostet forbrukerne mye økonomisk.

- Det mest alvorlige er at mange har fått tilsendt faktura på 1500 kroner til tross for at de enten mener at de ikke har inngått noen avtale om dette, eller at de bare har inngått avtale om å betale 79 kroner for en prøvepakke, sier forbrukerombud Gry Nergård.

- SVÆRT GLEDELIG: Direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet applauderer rekordgebyret fra sine kolleger i Forbrukerombudet.

Les også:Føler du deg lurt inn i abonnement? Her er dine rettigheter

Juli-klagestorm. Ombudet viser til at de igjennom en lengre tids dialog har bedt om at selskapet endrer praksis, men at de likevel har fortsatt å motta det som omsider har blitt et «svært høyt klageantall».

Som Dine Penger skrev i helgen, har klagebunken mot Uno Life blitt fire ganger tykkere bare i juli.

I starten av august hadde Forbrukerrådet mottatt 1400 klager fra nordmenn som føler seg lurt, mens Forbrukerombudet har fått omlag 350 klager.

I klagene beskyldes Uno Life for å ha lokket med kostnadsfrie prøvepakker på helse- og slankepiller, uten å informere om at de som sier ja blir ført inn i et løpende abonnement hvor de raskt får nye betalingskrav.

Andre forteller at Uno Life nekter å trekke betalingskrav eller sender nye, til tross for at de sier opp abonnementene eller bruker angreretten sin.

I helgen fortalte Britt Sande (46) fra Bergen at hun fikk regninger på 1430 kroner for omega 3 og slankepiller, til tross for at hun sa opp abonnementet etter prøvepakken.

Tror på klagerne. I juli avviste Uno Life disse påstandene overfor Dine Penger. Det har de også i sine svar til Forbrukerombudet, kommer det frem av gebyrvarselet.

Men ombudet lar seg ikke overbevise. Slik omtaler de nordmenns forsøk på å komme seg ut av de uønskede abonnementene:

«Klagerne får beskjed om at de ikke blir funnet i systemet til Uno Life og at de må sende telefonnummeret de ble registrert med. Deretter får de tilsendt flere fakturaer. Klagernes skriftlige eller muntlige henvendelse til dere med melding om bruk av angreretten eller oppsigelse blir ikke hensyntatt».

Les også:Telefonselgere fikk 150.000 kroner i bot

- Telefonselgerne villedet. Ombudet mener også Uno Life har inngått en rekke avtaler uten å hente inn skriftlig aksept etter telefonsamtalene, slik loven krever.

«Flere av klagerne skriver at de har takket nei til tilbud om prøvepakke fra Uno Life, men likevel har mottatt varer med krav om betaling. Enkelte av klagerne skriver at de aldri har vært i kontakt med selskapet før de har mottatt varer i posten».

Ombudet mener dessuten at Uno Life har villedet forbrukerne i selve telefonsamtalene.

Uno Life har sendt ombudet en kopi av samtalemalen telefonselgerne skal ha benyttet, men ombudet mener denne samsvarer dårlig med klagebunken deres.

Den forteller om telefonselgere som lokker med prøvepakker helt uten forpliktelser, og uten å si at det markerer starten på et abonnement.

Ombudet presiserer at det varslede milliongebyret er en midlertidig beregning, og at beløpet kan bli satt høyere eller lavere dersom ny og avgjørende informasjon kommer inn.

- Svært gledelig. I en pressemelding applauderer Forbrukerrådet det varslede milliongebyret fra sine kolleger i Forbrukerombudet.

Direktør for forbrukerservice Ingeborg Flønes viser til at de «aldri tidligere har opplevd en så massiv reaksjon fra forbrukerne» som mot Uno Life.

- Derfor er det svært gledelig at Forbrukerombudet har tatt grep og stilt firmaet til ansvar for deres slette omgang med lov og service. Mange er rammet, og nå håper jeg på et endelig punktum for dårlig og ulovlig behandling av forbrukerne fra dette firmaet, sier Flønes.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om