Hafslund minst likt: Dette strømselskapet er kundenes favoritt

Det er stor forskjell på hvor fornøyd forbrukerne er strømselskapene. Gudbrandsdal Energi scorer best. Hafslunds kunder er minst fornøyd.

STOR FORSKJELL: Strømkundene hos Gudbrandsdal Energi har de mest fornøyde kundene. Hafslund Energi, som kommer dårligst ut, scorer spesielt lavt på verdien kundene føler de får for pengene.
  • Anne Lise Stranden
Publisert:

Fornøyd. Nordmenn er biltt mer fornøyd med strømleverandøren det siste året. Det viser EPSI Norges måling av kundetilfredsheten blant 1800 strømkunder.

– Kundetilfredsheten i bransjen har aldri vært høyere. Strømbransjen har like fornøyde kunder som banker og mobiloperatører, forteller daglig leder Fredrik Høst i EPSI Norge til Dine Penger.

Les også:Dette flyselskapet liker vi best

Gudbrandsdal Energi best. Det er Gudbrandsdal Energi som har de meste tilfredse kundene blant de målte aktørene, med 77,8 poeng, viser studien.

STERKT FORHOLD: - Gudbrandsdal Energis kunder har en sterk relasjon til sin strømleverandør, sier daglig leder i EPSI Norge, Fredrik Høst.

– Gudbrandsdal Energi skiller seg ut med høy kundetilfredshet.

En indeksverdi over 75 peker på en sterk relasjon mellom leverandør og kunde, forklarer Høst.

Deretter følger LOS og NorgesEnergi.

Hafslund kommer dårligst ut for fjerde år på rad, til tross for at deres kunder er langt mer fornøyd enn enn for bare to år siden.

Hafslund scorer spesielt lavt på hvilken verdi kundene mener de får for pengene.

Kundene til Lyse er vesentlig mer tilfreds sammenlignet med i fjor.

Innkjøpspris godt likt. Kunder med en innkjøpspris-avtale (spotpris) er de mest tilfredse, og har også blitt vesentlig mer fornøyd enn i fjor.

Kunder som selv tok initiativ til å bli kunde hos sin nåværende leverandør, er de mest tilfredse ifølge målingen.

Les også:Mobilene som er folkets favoritter

Kundetilfredshet med strømleverandører 2013:

(tall for 2012 i parentes)

  • Gudbrandsdal Energi: 77,8 poeng (ikke målt)
  • LOS: 71,4 poeng (70 poeng)
  • NorgesEnergi: 71,2 poeng (69,6 poeng)
  • Annet*: 70,2 poeng (69,6 poeng)
  • Fjordkraft: 69,9 poeng (68,1 poeng)
  • Fortum: 68,5 poeng (69,2 poeng)
  • Lyse: 68,3 poeng (65,5 poeng)
  • Hafslund: 65,6 poeng (63,4 poeng)
  • Bransjesnitt: 70 poeng (68,5 poeng)

* Annet: Inkluderer blant annet strømleverandører som Eidsiva Energi, Ustekveikja Energi, TrønderEnergi, Telinet, Haugaland Kraft, NTE, Tafjord Kraft, Skagerak Energi, Lier Everk, Helgelandskraft.

Les også:Kundene mest fornøyd med Sparebank1 forsikring

BEST LIKT: Den blå grafen viser svarene fra kunder hos Gudbrandsdal Energi. Strømselskapet scorer høyt på alle spørsmål. Hafslund Energi med den grå grafen, scorer spesielt lavt hos kundene på opplevd verdi for pengene. Det kan tyde på at kundene misliker størrelsen på strømregningen.


Om målingen. Jo høyere verdi, desto bedre anser kundene at leverandøren oppfyller deres krav og forventninger.

Målinger under 60 poeng er lavt, og selskapet kan ha vanskeligheter med å motivere kundene til å bli.

Målinger fra 60-75 poeng: gjennomsnittlig resultat.

Målinger over 75 poeng: Høyt resultat, som peker på en sterk relasjon mellom leverandøren og kunden.

Les også:Disse mobilselskapene liker vi best

Trofaste strømkunder. Majoriteten av kundene har samme strømleverandør i dag som de hadde for 10 år siden.

– Dette er en høy andel, særlig sett i lys av at hele 80 prosent av de spurte opplever at det er lett å bytte strømleverandør, kommenterer Høst.

Les også:Sjekk hvor i landet det er flest optimister

1800 intervjuer. Årets strømstudie baserer seg på over 1800 dybdeintervjuer per telefon med privatpersoner i Norge, i perioden 15. oktober til 1. desember.

EPSI måler også hvilken produktkvalitet, servicekvalitet og verdi for pengene kundene synes de får i sitt selskap, noe som påvirker hvor tilfredse og lojale kundene er.

Norstat Norge AS har stått for feltarbeidet på oppdrag fra EPSI Norge, og intervjuene er hovedsaklig blitt gjennomført i november måned.

EPSI Rating er en nonprofit organisasjon som har som mål å være en støtte i utviklingen av norsk konkurransekraft. Les mer om undersøkelsen her.

Les også:Denne banken liker kundene best

Forbrukerrådet: – Vanskelig for kunden å orientere seg

Strømprisene i 2012 og 2013 har vært forholdsvis lave, og dermed er nok motivasjonsfaktoren for forbrukere til å lete etter billigere avtaler mindre enn før, sier Thomas Bartholdsen i Forbrukerrådet.

– Hvis noen får kjennskap til en avtale som er gunstigere enn den de hadde, er det fint at de sprer dette i nærmiljøet sitt. Avtaler viaoreningsmedlemskap kan også være verdt å vurdere, sier Thomas Bartholdsen hos Forbrukerrådet.

Men han mener bransjen har en utfordring:

– Enkelte aktører møter kunden med en så stor skog av avtalevarianter, at det blir vanskelig for kunden å orientere seg, sier han.

– Det er utrolig irriterende å være vitne til hvordan enkelte strømselskaper markedsfører enkeltavtaler som er gunstige, for deretter å forvirre folk bort fra den gunstigste avtalen på sine egne nettsider, sier han.

Bartholdsen mener det er en uting at denne metoden lykkes overfor enkelte forbrukere, som kanskje får en dårligere deal enn de hadde.

– De bidrar også til at forbrukere synes det er komplisert og vanskelig å bytte.

Han ettelyser en større ryddighet fra enkeltaktører i bransjen til å finne den beste strømavtalen. Det ville bidratt til å forenkle dette for forbrukerne. Dermed kan Konkurransetilsynets oversikt kan også bli mer informative, mener han.

Følg oss på Facebook!

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål

Flere artikler

  1. Strømmen er rekordbillig, men kundene er mindre fornøyde

  2. Ny måling: Strømkundene som er mest og minst fornøyde

  3. De har Norges minst fornøyde strømkunder – igjen

  4. Ny måling: Norske strømkunder stadig mer misfornøyde

  5. Dette strømselskapet har de mest fornøyde kundene