BankID har hatt problemer med innlogging: – Omfattende

Mange nordmenn fikk ikke sjekket om de har fått skattepenger inn på konto.

Skjermbilde fra DNBs nettsider.
Publisert:,

Tjenestene ser nå ut til å fungere som normalt, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i BankID klokken 14.14.

– Problemet er omfattende, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i BankID og Vipps til E24.

Alle landets banker bruker BankID, og omtrent 4 millioner nordmenn har tjenesten, ifølge selskapets hjemmesider.

Mange har torsdag ikke fått logget inn i nettbanken, og det er ikke tilfeldig at trøbbelet kommer akkurat i dag.

– Årsaken er høy trafikk som følge av at mange vil sjekke skattepengene, sier kommunikasjonssjef Hanne Kjærnes i BankID til E24.

Les også

Slik blir den «nye» skattemeldingen

Trøbbel fra morgenkvisten

Hun sier at det torsdag har vært over dobbelt så høy trafikk som vanlig på BankID, og at trafikken allerede var høy rett over midnatt.

Det har vært ustabilitet i BankID-tjenestene fra rundt kl. 07.00 i dag. Trøbbelet gjelder både kodebrikke og BankID på mobil.

– Problemene rammet først BankID på mobil for Telia-kunder, Telenor-kunder ble rammet i to korte tidsrom på morgenen, sier Kjærnes.

BankID med kodebrikke har vært ustabilt fra 08.25, men tjenesten har ifølge Kjærnes ikke vært nede. På grunn av svært høy trafikk oppleves tjenesten som treg, men flere brukere får logget inn.

– Vi ser nå bedring i tjenestene, og har fullt fokus på å få feilrettet slik at vi kommer tilbake til normal drift, sier Kjærnes.

– Jobber på spreng

BankID er en personlig elektronisk legitimasjon som benyttes ved identifisering og signering på nett.

BankID eies ifølge Proff av Vipps, der DNB er største aksjonær.

Innloggingsproblemene gjelder de fleste bankene, blant annet DNB, Gjensidige, Sbanken, SpareBank 1 og Storebrand, skriver NTB.

DNB mottar klager fra flere kunder som har problemer med å logge inn.

«Vi beklager problemene det medfører, og kommer med oppdatert informasjon så snart vi vet noe mer», skriver DNB på sine Facebook-sider.

I en oppdatering skriver DNB senere torsdag at det fortsatt er problemer med innlogging i mobilbanken.

– Vi jobber på spreng med å løse feilen. Beklager problemene dette medfører. Kunder kan logge inn via nettleser på mobil, skriver DNB.