– Du har ikke bytterett om gaven er kjøpt i en nettbutikk

Retten til å bytte en vare er ikke den samme om du handler på nett eller i en butikk. Men det fins unntak.

JULEGAVER: Det er ikke alltid julegaven passer mottageren. Hva skal man gjøre om den er handlet på nett?
  • Sigrid Moe
Publisert: Publisert:

Virke anslår at nordmenn skal ha handlet varer for 3,8 milliarder kroner på nett i desember, det er en vekst på 15 prosent sammenlignet med i fjor.

Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet.

– Vi ser en betydelig vekst i julehandelen på nett i år. Flere og flere foretrekker å ta julegavekjøpene fra sofaen hjemme, sier Johanne Kjuus, leder Analyse og bransjeutvikling i Virke.

Dette betyr at stadig flere av gavene som ligger under norske juletrær er handlet på nettet. Men det er ikke lett å få byttet gaven, dersom den ikke passer mottageren.

– Bytteretten er god å ha hvis du får en skjorte som ikke passer, eller to av samme bok. Men du har ikke bytterett når du kjøper av en nettbutikk. Det finnes unntak, men da må det være spesielt avtalt, sier Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet til E24.

Bytteretten er ikke regulert i loven, men brukes av butikker som følger det som er vanlig i bransjen, eller der det er spesielt avtalt..

Les også

Vi svir av seks milliarder på tre dagers juleinnspurt

Angrerett

Noen rettigheter har du likevel.

– Handler du på nettet fra en norsk nettbutikk, eller en i EU, har du angrerett, forklarer Skaug Halsos.

Angreretten gir den som har gitt deg gaven 14 dagers angrerett fra varen ble mottatt.

– Spør derfor den som har gitt deg gaven om når de fikk den. Er det under fjorten dager siden, så skriv en melding til selger og send varen i retur sammen med kvittering. Du vil da få tilbake pengene for varen, sier Skaug Halsos, og legger til at du da må huske å legge ved ditt eget kontonummer, slik at selgeren kan utbetale pengene til deg.

Om gaven du mottar har en feil, så gjelder de samme reglene om varen er kjøpt i butikk eller på nettet. Dette betyr at hvis varen har en feil som er selgers ansvar, altså er en mangel, skal selger rette opp i dette så snart som mulig.

Utenlandsk nettbutikk

Er gaven er kjøpt i en utenlandsk nettbutikk er det egne regler.

Da må du huske å reklamere til selger innen rimelig tid, dette er definert som så fort som mulig, og senest to måneder etter at du oppdaget feilen.

Etter seks måneder er det du som har bevisbyrden, ikke selgeren.

– Beskriv feilen, vis til kvitteringen og still et konkret krav, eller be selgeren om forslag til løsning. Dette bør du gjøre skriftlig, skriver Forbruker Europa.

Innenfor EU og EØS har du minimum to års reklamasjonsfrist.

– En reklamasjon er en lovfestet rett for kjøperen til å få utbedret feil og mangler som eksisterte på kjøpstidspunktet, for selgerens regning. Denne retten kan i forbrukerkjøp ikke innskrenkes ved avtale, ifølge Forbruker Europa.

Les også:

NorgesGruppen dumper ribbeprisenTre av ti setter penger på BSU i desemberKjøpmann på grensen: – Jeg er mer bekymret for snøværet vi hadde på morgenen enn for kronekursenNordmenn liker at staten «julesparer» for dem

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. - Merker at folk har fått med seg byttereglene

  2. Betalt innhold

    Bytte julegaver? Dette må du være obs på

  3. 4 av 10 beholder julegaver de ikke liker eller trenger

  4. Forbrukerrådet: Ni av ti nettbutikker bryter loven

  5. SAS krevde gebyr da de selv innstilte fly