Svindlere forsøker å lure rammede Ving-kunder

Johan Nilsson/TT / TT NYHETSBYRÅN
Publisert:,

Reiseoperatøren Ving opplyser på egne nettsider ved 15.30-tiden at det har mottatt informasjon fra kunder som har mottatt svindel-sms hvor utstederen utgir seg for å være selskapet.

«Svindler ber kunde overføre et beløp for erstatningsfly, samt kontoopplysninger. Dette er altså forsøk på svindel og Ving er ikke avsender,» skriver reiseoperatøren på sine nettsider.

Videre opplyser selskapet at det aldri ber om kontoopplysninger per sms.

Svindelforsøket kommer bare timer etter at Vings morsselskap Thomas Cook begjærte seg konkurs natt til mandag. Fortsatt er det uklart hva som vil skje med Ving i etterkant av konkursen i morselskapet.

«Ving Norge er en egen juridisk enhet og er derfor ikke konkurs. Vi må gjøre en egen vurdering på situasjonen i Norden, og det er det vi jobber med nå», skriver selskapet på sine nettsider.

På grunn av den pågående situasjonen har Ving stanset salget av reiser over hele Norden mandag.

Les også: (+) Ving Norge har vært en utbyttemaskin for et selskap i krise

– Innkaller til pressekonferanse

Ved 18-tiden opplyser informasjonssjef Siri Røhr-Staff at ledelsen i Vinggruppen i Norden fremdeles sitter i møter.

– Vi vet ikke hvor lenge disse varer, men når de er ferdige vil vi kunne ha en uttalelse om hva som skjer med Ving fremover, skriver Røhr-Staff i en sms til E24.

Reiseoperatøren opplyste på morgenkvisten at alle flyavgangene til og fra Norden mandag er kansellert. Dette har i løpet av dagen rammet 6.000 nordiske reisende, av disse er 457 reisende til og fra Norge.

Tirsdag skal selskapet etter planen frakte passasjerer fra Oslo til henholdsvis Palma Mallorca og Tenerife. Også fra Trondheim skal det etter planen gå to avganger tirsdag morgen. Ingen av disse flygingene er så langt kansellert.

Vings hjemmesiderStrandet på grunn av konkurs? Dette har du krav på

Les også:

Fortvilte passasjerer: Håper Ving rydder oppFlyselskapene jobber med alternative løsninger