Fondssparere vet ikke hva de betaler

Over halvparten av dem som sparer i fond, aner ikke hva de betaler i faste kostnader for fondene sine, ifølge en ny undersøkelse.

FØLGER MED: En trader på handelsgulvet ved New York-børsen på Wall Street.

Foto: Richard Drew AP
  • NTB
Publisert:,

Undersøkelsen er utført av Respons Analyse for DNB. 41 prosent av de spurte mener det er «viktig» eller «svært viktig» å vite hva de betaler i forvaltningshonorar. Samtidig svarer 54 prosent at de ikke vet hva de betaler i faste kostnader, mens kun 37 prosent vet hva de betaler.

– Norske fondssparere ønsker seg bedre oversikt over de faste kostnadene knyttet til sparingen sin, men disse tallene viser at vi har ganske liten oversikt over hva vi faktisk betaler, sier sjef for spare- og pensjonsprodukter Marit Krohg Owren i DNB.

Totalt er det gjort intervju med 701 respondenter som sparer i fond i undersøkelsen. Respondentene tilhører Respons Analyses panel.

Les også: Kvartalsresultatene: – Dramatisk nedjustering av forventninger

Flesteparten synes kostnaden er viktig

33 prosent svarer at de synes det er vanskelig å holde oversikt over hva de betaler i forvaltningshonorar.

Marit Krohg Owren i DNB

Foto: STIG FIKSDAL

Kostnadene er likevel viktige for folk når de skal velge fond, ifølge undersøkelsen. 60 prosent av de spurte mener at kostnadene er viktig, og 62 prosent mener at risiko er viktig for valg av fond.

– Økt prisbevissthet er noe vi ser er gjennomgående innenfor alle de tradisjonelle banktjenestene. Jeg tror dette har sammenheng med at vi har blitt mer oppmerksomme som forbrukere generelt, sier Owren.

Hun legger til:

– Økt konkurranse og gode tjenester for prissammenligning har nok virket oppdragende på oss og vi tenker mer over kostnader knyttet til sparingen vår.

Undersøkelsen ble gjennomført i desember 2018.

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Nordmenn går glipp av milliarder: – Bekymringsverdig

  2. Nå får kunder i DNB råd fra en robot

  3. Over 300.000 skal feriere med penger de ikke har

  4. Annonsørinnhold

  5. Undersøkelse: Over en halv million nordmenn gjør skattetabbe

  6. Forbrukerrådets aksjefond-gjennomgang: Mener flaks avgjør prestasjonen