– Vi burde møte Uber med åpenhet

Byrådsleder Stian Berger Røsland i Oslo sier at han i utgangspunktet er skeptisk til å møte nyskapning med forbud.

ÅPEN: Byrådsleder Stian Berger Røsland sier at man må være åpen for nyskapning.

Audun Braastad
  • Sigrid Moe
Publisert:,

Onsdag ble det kjent at den omstridte taxi-utfordreren Uber lanseres i Oslo. De begynner med en eksklusiv sjåførtjeneste, som er i samarbeid med etablerte selskaper, og et prøveprosjekt, som er uten myndighetenes godkjenning.

Statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet sier til E24 at å kjøre uten løyve er ulovlig.

– Lovverket er klart. Skal du drive med betalt transport, så skal du ha løyve. Det må Uber forholde seg til. Om du tar penger for persontransport, og ikke har løyve, er det ulovlig, sier Hoksrud til E24.

Det er Oslo kommune som har ansvaret for kontrollen av taxinæringen i Oslo.

Og kommunen er langt mer positiv til Uber enn det statssekretæren er.

Nyskapning

Byrådsleder i Oslo Stian Berger Røsland (H) sier at det vil bli spennende å se hvordan Uber stiller seg opp mot dagens lovgivning i Norge.

– Jeg er i utgangspunktet skeptisk til å møte nyskapning med forbud. Noen finner på nye, smarte løsninger som erstatter de gamle. Dette er det fantastiske med markedsøkonomien. Kanskje er Uber, Haxi og de andre tjenestene en slik nyskapning, sier Berger Røsland til E24.

Les også

Den omstridte taxi-appen Uber kommer til Oslo

Han sier at man burde spørre seg om hvordan man kan bruke denne typen nyskapning.

– Det er alltid krevende, ikke minst for dem som rammes. Digitalkameraene var uheldig for Kodak, men det er ikke sikkert det var uheldig for forbrukerne, sier Røsland og legger til at taxinæringen i sin tid også tok livet av hestedrosjene.

Anmeldt etter 10 timer

Samtidig som Uber-appen ble lansert i Norge, ble den også introdusert i Danmark.

Der tok det kun få timer før danske myndigheter gikk til de skritt å anmelde appen til politiet.

«Ut fra det foreliggende materialet mener vi at Uber bryter persontransportloven, det gjelder både deres limousineservice og samkjøringsordningen Uber Pop», sier Mads Gundelund Gerlach i Trafikstyrelsen til Børsen.dk.

Moderne taxi-krig

Ubers Oslo-inntreden kommer etter lang tids debatt om fremtiden for taxinæringen. Det arbeides både blant interesseorganisasjoner, men også i Samferdselsdepartementet med å finne ut av hvordan veien blir videre. De fleste er enige om at det trengs et nytt lovverk som også tar stilling til de nye appene.

Flere apper med likhetstrekk med Uber, som Haxi, har allerede etablert seg i Norge. Drosjenæringen i Norge har levert inn to anmeldelser knyttet til tjenesten, men ingen av sakene har ført til dom ennå.

Samtidig viser drosjenæringens egne tall at de kjører stadig færre, men dyrere turer.

Les også

Hoksrud til taxinæringen: – De nye aktørene tilfredsstiller ikke norske lover og forskrifter



Diskusjoner

Stian Berger Røsland tror at det i tiden som kommer vil fortsette å komme mange spennende diskusjoner om taxiutfordrerne.

– Blant annet i løyvemyndigheten, kanskje til og med i domstoler, sier Berger Røsland.

Uber tok for en tid tilbake kontakt med Bymiljøetaten i Oslo kommune.

– Vi fikk en henvendelse fra dem, der vi svarte at ut fra den grovt skisserte modellen de sendte, så kan konseptet trolig ikke gjennomføres innenfor gjeldende lovgivning, sier Alise Davidsen, kommunikasjonsdirektør i Bymiljøetaten.

– For rundt en og en halv måned siden ba vi selskapet redegjøre nærmere om hva de ønsket å gjøre i Oslo, men vi har ikke ennå fått svar, sier Davidsen.

Åpen for innovasjon

I en pressemelding sier Jo Bertram, regionsjef for Uber, at de er glade for å kunne lansere i Oslo.

– Nordmenn er kjent for å være fremtidsrettet og åpne for innovasjon. Derfor gleder vi oss til å introdusere Uber for dem, sier Jo Bertram, Regional General Manager for Uber.

Han peker på at appen har vært vellykket i Sverige.

– Vi håper vi kan bygge videre på denne suksessen i hele Norden.

Det er to tjenester som lanseres i Norge:

Uber Black Selskapet ønsker via den omstridte appen å sette kunder i kontakt med profesjonelle sjåfører som kan kjøre dem dit de ønsker i luksusbiler.

I denne tjenesten samarbeider de med selskaper som allerede er etablert i Oslo.

UberPop Et pilotprosjekt, som er uten løyve eller godkjennelse fra myndighetene.

Les også

Taxiforbundet om apputfordrerne: - Vi kan ikke bare sitte stille

Krangler med Haxi

I Norge har selskapet Haxi ikke blitt godt mottatt av taxinæringen, som allerede har anmeldt to sjåfører som er knyttet til tjenesten og beskyldt selskapet for pirattaxivirksomhet.

E24 har flere ganger tidligere skrevet om den omstridte appen Haxi, som enkelt sagt går ut på å knytte kontakt mellom folk som skal ut og kjøre, og folk som har behov for skyss.

Haxi beskriver tjenesten sin som spontan samkjøring og kompiskjøring.

Les også:

Den omstridte taxi-appen Uber kommer til OsloHaxi vil begynne med varelevering - Nå kan du bestille fremmede til å kjøre hjem Ikea-varene for degHoksrud til taxinæringen: – De nye aktørene tilfredsstiller ikke norske lover og forskrifterDrosjene har høyere omsetning og færre turerUber-ansatte føler seg utnyttetForbyr omstridt taxi-app i hele Tyskland- Taxiforbundet angriper problemet på feil måte

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. - Jeg mener fortsatt at dette er nyskapning vi burde har rom for i Norge

  2. Uber til E24: - Responsen har vært overveldende positiv

  3. – Dette blir toppsaken på møtet med departementene

  4. Annonsørinnhold

  5. - Skal du drive med betalt transport, så skal du ha løyve

  6. Nå vurderer Oslo kommune å anmelde Uber