Forbrukerombudet krever DNB-rutiner for barnekommunikasjon

DNB må få på plass rutiner for de ansattes kommunikasjon med mindreårige omgående, krever ombudet.

- RART: Christina Ness klaget DNB inn for Forbrukerombudet, etter at sønnen Jacob (10) kom hjem med et virtuelt bankkort etter et skolearrangement. Hun synes det er rart at ikke DNB har utarbeidet regler for ansattkommunikasjon med barn.

Foto: Privat
  • Astrid Dalen
Publisert:

Tidligere i år skrev E24 om en mamma som klaget inn DNB til Forbrukerombudet for brudd på markedsføringsloven.

Årsaken var at hun reagerte sterkt på at sønnen Jacob (10) hadde fått med seg et «virtuelt bankkort» med seg hjem etter et arrangement myntet på skolebarn, i regi av storbanken.

Les også

Norske familier på bunn i budsjett-undersøkelse: – Vi har hatt det for godt lenge

– Jeg synes det er betenkelig at DNB driver rovmarkedsføring overfor barn på denne måten, uttalte mammaen Christina Ness til E24 den gang.

Jacob hadde gjennom et arrangementet «Mini-Kollen» gjennomført DNBs øvingsopplegg om bankkort, Kortlappen (se faktaboks). Moren reagerte på det hun mente var markedsføring av bankkort på et arrangement for skolebarn uten foresatte med seg.

Nå har Forbrukerombudet undersøkt saken nærmere, og har blant annet bedt DNB legge frem rutinene for kontakt med barn.

Overrasket over manglende rutiner

Overraskelsen var stor hos Forbrukerombudet, da det viste seg at banken ikke har egne rutiner for ansattes kommunikasjon med mindreårige – kun overordnede og generelle rutiner.

– DNB er en stor aktør, og deres ansatte er mye ute og møter barn. Da ville det være naturlig for dem som arbeidsgiver å hjelpe de ansatte med hvordan de skal kommunisere med barn på en riktig måte, sier forbrukerombud Gry Nergård til E24.

Forbrukerombudet har nå bedt DNB utarbeide og oversende rutinene for kommunikasjon med barn innen 6. mai. Deretter vil ombudet kontrollere at rutinene samsvarer med kravene i markedsføringsloven.

– Vi synes det må være rimelig at DNB utarbeider rutiner for dette, og at de kommer raskt på plass, slår Nergård fast.

OVERRASKET: Forbrukerombud Gry Nergård synes det er spesielt at en stor aktør som DNB ikke har utarbeidet en veileder for sine ansatte.

Foto: Foto: CF-Wesenberg/kolonihaven.no

– Har et stort ansvar

Hun påpeker at når bedrifter er i direkte kontakt med barn i skolesammenheng, skal de ikke drive markedsføring av egen virksomhet.

– De ansatte må passe på både hva de sier, og at de ikke ser ut som en reklameplakat. De har et stort ansvar for å opptre på en korrekt måte, sier Nergård. Dermed kan ikke dette være overlatt til hver enkelt ansatt, men noe DNB må gi veiledning om.

Les også

Mamma har meldt DNB til Forbrukerombudet: – Betenkelig at DNB driver rovmarkedsføring overfor barn

Også Christina Ness, som klaget DNB inn for Forbrukerrådet, synes det er spesielt at landets største bank ikke har rutinene på plass.

– Jeg synes unektelig det er rart at ikke DNB har rutiner for kommunikasjon med barn. Det syntes jeg jo helt fra start av, ellers hadde jeg heller ikke klaget dem inn, sier Ness.

Skal få på plass rutiner

Kommunikasjonsrådgiver Marit Elisabeth Giske i DNB understreker at banken har klare rutiner når det gjelder etablering av produkter og tjenester samt markedsføring overfor barn.

– Det Forbrukerombudet har bedt oss om å presisere er rutinene for ansattes kontakt med barn i forbindelse med arrangementer. Det jobber vi med nå, og det skal vi få på plass slik Forbrukerombudet ber oss om, sier hun til E24.

Når det gjelder Kortlappen (se faktaboks), mener DNB at dette er klart innenfor lovgivningen. Storbanken ser derfor ingen grunn til å gjøre endringer her.

– Hensikten med Kortlappene er å lære barn om kort og kortbruk og at penger ikke er noe som bare kommer ut av veggen. Så vidt vi forstår er Forbrukerombudet positive til dette opplegget og at vi tar det samfunnsansvaret det er å lære de yngste om pengebruk, sier Giske.

Les også

Mamma: – Betenkelig at DNB driver rovmarkedsføring

Les også

DNB minnet kundene om skatteamnesti før avsløringer

Les også

Disse bankene har kuttet renten - og disse gjenstår

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerombudet
  2. Reklame
  3. DNB
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Mamma: – Betenkelig at DNB driver rovmarkedsføring

  2. Nå kommer Forbrukertilsynet

  3. Tekniske problemer med DNBs nettbank

  4. Annonsørinnhold

  5. DNB scorer lavest på tillit i ny undersøkelse

  6. Langer ut mot bankers «megler-pushing»