Dette klager vi mest på

Tall fra Forbrukerombudet viser en økning i antall klager fra irriterte nordmenn. Det er de store sportskjedene og interiørbutikkene som har fått mest klager viser statistikken.

IRRITERENDE: Mange klager på telefonselgere. Foto: Colourbox.com

  • Caroline Sesvold Tørring
Publisert:

Klagestatistikken omfatter skriftlige klager, tips og spørsmål til Forbrukerombudet første halvår 2011.
- Vi bruker hvert år store ressurser på å forhindre at firmaer forsøker å lure forbrukere til å tro at varene deres er satt ned i pris uten at dette er tilfelle. Dette kommer vi fortsatt til å prioritere høyt, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Sterkere konkurranse - tøffere markedsføring

Nergård forteller til Dine Penger at det er i de bransjene med tøffest konkurranse de får flest klager på.
- Det kan virke som om i de bransjene det er sterkest konkurranse at butikkene tøyer grensene hva gjelder markedsføringen, sier Nergård.

LES OGSÅ:

Klag på dårlig ferie

Konkurrenter klager

Når det gjelder klagene på de store sportskjedene, butikker som selger dun- og interiørprodukter og forhandlere av garderobeløsninger, gjelder henvendelsene hovedsakelig villedende salgsmarkedsføring.
Det innebærer at markedsføringen ikke følger kravet om å oppgi førpris på varer som hevdes å være på salg.

Butikkene klager på hverandre

Få av disse klagene kommer fra forbrukere. I de aller fleste tilfellene er det klager fra konkurrerende selskaper i samme bransje.
Årsaken er at det kreves en viss bransjekunnskap for å bli oppmerksom på den villedende reklamen. Få forbrukere har forutsetninger for å forstå når reklamen er villedende.

Dette klager vi mest på:

Klide: Forbrukerombudet.

K

lager når man er veldig irritert

En økning i klagene tror Forbrukerombudet har sin bakgrunn i flere faktorer.
- Vi ser at terskelen for at folk klager er relativt høy, for når folk først klager så er de veldig irriterte. Men en grunn til at flere klager er nok at det har blitt mye lettere å klage via epost. i tillegg har det vært et par lov endringer og som har gitt forbrukerne nye rettigheter, forteller Nygård.

LES OGSÅ:

Eiendomsmeglere må informere om hvitevarer

Gratis aviser og uadressert reklame

Det var en klar økning i antall klager på uadressert reklame og gratis aviser i første halvår i år sammenlignet med første halvår i fjor.
Fra 1. juni 2009 fikk forbrukerne muligheten til å reservere seg mot levering av gratis aviser ved å merke postkassen og/eller inngangsdøren med «Nei takk til gratis aviser» eller lignende.
En reservasjon mot gratis aviser omfatter både reklamefinansierte gratisaviser og gratis eksemplarer av løssalgs- og abonnementsaviser.
- Økningen i klagetallet viser at mange irriterer seg over å måtte motta gratis aviser og uadressert reklame. Det er underlig at flere distributører fortsetter å levere reklame til forbrukere som har markert at de ikke ønsker det, og frustrerende at forbrukernes rettigheter ikke blir respektert, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål

Flere artikler

  1. Flere irriterer seg overuønskede gratisaviser

  2. Forbrukerombudet får for mange klager: Vil ha enda strengere regler om telefonsalg

  3. Forbrukerombudets klagestatistikk for 2012: Flere klager på lokkepriser ved boligsalg

  4. Denne dunjakken annonseres til halv pris hos G-Max. DET ER FEIL

  5. Dømt for ulovlig SMS-reklame