Nytt tilbud kan gjøre reisen din gratis: Tjen penger på å gjøre andre en tjeneste!

En ny tjeneste gjør det mulig å tjene penger når du allikevel skal ut og reise. Du kan velge oppdrag og frakte ting samme strekning. - En del av en større trend, tror forsker.

STOL KJØRT FRA SANDNES: Line Melletun brukte Easybring til å frakte drømmestolen fra Sandnes. – Jeg betalte 600 kroner, sier en fornøyd Line Melletun. Foto: Privat.

  • Anne Lise Stranden
Publisert:,

Ny, norsk oppfinnelse. Nylig ble en ny nettjeneste lansert, som kobler personer som uansett skal fra A til B, med andre personer som gjerne skulle ha fått bragt en gjenstand den samme veien.

Haikesentral for ting. Dette er en haikesentral for ting, hvor oppdragsgiver bruker den ledige kapasiteten til sjåføren. Selskapet bak oppfinnelsen har lagt vekt på å gjøre dialogen mellom sjåfør og oppdragsgiver enklest mulig. Du kan bruke nettsiden, eller mobiltjenesten.

– Teknikken gjør dialog effektiv. Via sentralen Easybring kobles personer som har gjensidig nytte av hverandre på denne måten. Skal du uansett ut og reise fra Trondheim til Oslo, kan du gå inn og sjekke om det er noen som skal ha fraktet en gyngehest eller en brudekjole samme strekning, sier kommunikasjonssjef Heidi Nordby Lunde til Dine Penger.

Personene finner selv frem til hverandre, ved at sjåfører kan velge å løse oppdrag som andre allerede har lagt inn. Easybring har sørget for betryggende rammer. Gjenstandene er forsikret, og begge parter må identifisere seg.

Line Melletun på Nordstrand i Oslo er en av dem som har benyttet seg av tjenesten.

– Jeg elsker å handle møbler på Finn.no, og fant en gammel slitt skinnstol jeg har vært på jakt etter lenge. Men den var i Sandnes, så det var en utfordring å få fraktet den derfra til Oslo, forteller hun. Da hun fikk tips om Easybring, la hun inn oppdraget der.

– Etter bare to dager fikk jeg napp. En ung mann påtok seg oppgaven og jeg fikk drømmestolen i hus, forteller en gledesstrålende Line Melletun. Hun betalte 600 kroner kontant og synes hun fikk betryggende oppfølging av Easybring, der de ba om bekreftelsen på at hun hadde mottatt varen.

Høyskolelektor Cecilie Staude ved BI

Foto: Nicolas Tourenc

Ny trend. Easybring er bare en av mange nye tjenester som kommer, tror Cecilie Staude, høyskolelektor ved BI. Nye kommunikasjonsmåter gjør at tradisjonelle mellomledd kan falle bort, mener hun:

– En rekke tjenester, som alle har tilrettelegging for bedre samhandling som grunnide, popper nå opp. Nye mediekanaler kan brukes slik at samhandling og delingen av produkter og tjenester kan skje direkte mennesker imellom, uten bruk av dyre mellomledd, sier hun.

Cecilie Staude peker på en gryende «delekultur» som gjør seg gjeldende i mange former:

–Tanken er at i stedet for å eie hver for seg, deles og byttes produkter og tjenester slik at flere får glede av dem. Med andre ord, vi bruker nettet som formidlingsplattform til deling av ting vi ikke trenger selv, eller arbeidsevnen din, en rørleggertime, eller bilen din når du selv ikke bruker den.

ENKELT OG TRYGT: – Vi har lagt vekt på å utvikle en enkel og trygg sentral der sjåfører som uansett skal en vei, kan tjene litt på å frakte ting for oppdragsgivere, sier Erland Bakke og Heidi Nordby Lunde i Easybring.

Ekstra inntektskilde. Hittil har 2000 personer registrert seg hos Easybring. Du får da tilgang til å legge inn oppdrag eller ta oppdrag som ligger ute.

– Mange ser på dette som en ekstra inntektskilde, for eksempel vil noen slike oppdrag innimellom være et kjærkomment tilskudd for studenter, sier Nordby Lunde.

En av dem er jusstudenten Herman Aleksander Dahl (20), som har fraktet alt fra scootere, surfebrett og Livs skinnstol, til hageavfall til gjenvinning. Han har gjort det til en nyttig ekstrajobb.

SPER PÅ ØKONOMIEN: – Jeg er mest interessert i de dyre oppdragene, sier jusstudenten Herman Dahl i Oslo.

– Hittil har jeg hatt mellom 10 og 15 oppdrag, og har nok tjent minst 10.000 kroner, sier Herman Dahl til Dine Penger

Trygt. For at du skal kunne benytte deg av tjenesten, må du legge inn navn, mobilnummer kredittkortopplysninger, samt Facebookprofil.

Dermed kjenner Easybring identiteten til både oppdragsgiver og sjåfører. Det koster ingenting å registrere seg. Alle pakker er også forsikret for opptil 10.000 kroner.

– Tillit er det aller viktigste, at tjenesten er til å stole på, sier Heidi Nordby Lunde, kommunikasjonssjef hos Easybring. De jobber nå med å få kunder til å rate sjåførene, der bare de som har brukt tjenesten kan stemme.

Alle kan sjekke nettsiden for oppdrag før man eventuelt registrerer seg. Du velger selv om du vil betale sjåføren kontant ved mottak av gjenstanden, eller med kredittkort. Da skjer betalingen via Payex. Du må bekrefte overfor Easybring med en kode at varen er mottatt. Easybring tar et honorar på 15 prosent av dette beløpet.

Du bestemmer pris.Du velger selv hvor mye du er villig til å betale for å få et oppdrag utført. Easybring foreslår en pris ut fra pakkens størrelse og strekningen. Men du kan justere prisen. Som eksempel kan prisen for å få fraktet en jakke være 200 kroner.

Til sammenligning tar Posten 170 kroner for å sende en pakke på 10 kilo hvor som helst i Norge. Men det tar noen dager.

Vil du sende ekspresspakke over natten med Posten, koster det for eksempel 405 kroner for en pakke inntil seks kilo mellom Oslo og Trondheim. Og da er du avhengig av å levere på postkontoret for å sende, og mottager må hente pakken på sitt postkontor.

Kunst og seilbrett. – Det er nok primært gjenstander som er ukurante å sende med posten, som vil bli mest populære å legge ut, sier Nordby Lunde. Her er noen eksempler på ting som har vært fraktet gjennom Easybring:

Biler, båter, scootere, campingstoler, hesteutstyr, møbler, seilbrett, sykler, dvd-er, mobiler, nøkler, hageavfall, sko, klær er blitt fraktet på denne måten. I en reklamefilm har firmaet tatt utgangspunkt i et barn som har glemt bamsen sin, og får den på døren.

Nylig inngikk auksjonsfirmaet Blomqvist avtale med Easybring om å frakte kunst mellom selger og kjøper.

Et annet eksempel er en bileier som betalte 10.000 kroner for få fraktet to biler fra Kristiansand til Trondheim.

– Slike oppdrag kan jo selvsagt bare lastebilsjåfører ta, men strengt tatt trenger du ikke ha bil engang. Du kan jo utmerket godt ta med mindre ting hvis du tar tog eller buss, påpeker Lunde.

Kurante strekninger. Spesielt mellom de store byene går det raskt å få løst oppdrag, hvor mange reiser daglig. Som mellom Oslo og Trondheim, Bergen og Oslo, eller langs Sør-Vestlandet som mellom Kristiansand og Stavanger.

– Men hvordan kan sjåfører være trygge for at esken de frakter ikke er narkotika?

– Dette har vi selvsagt tenkt på, men oppdragsgiver må identifisere seg for å få sendt noe. Hvem som helst kan sende pakker i Posten og via andre budfirmaer uten å oppgi identitet, påpeker daglig leder Erland Bakke.

Samhandlingsøkonomi. Tjenester som Easybring, som kobler ledig transportkapasitet hos noen med behov hos andre, kalles samhandlingsøkonomi (collaborative consumption).

LES OGSÅ:Slik får du gratis leiebil

– Dette er en ny, økonomisk trend, som er muliggjort av ny teknologi, og har fått en ekstra drivkraft av finanskrisen og uløste miljøutfordringer. Folk ser etter nye måter å tjene eller spare penger på, og teknologien forenkler bytte, låne og leie mellom personer, sier Heidi Nordby Lunde.

Det koster omlag 54.000 kroner å eie bil i året, dermed er det kjekt med inntektskilder som kan redusere kostnaden, minner hun om.

– Det å bruke ledig kapasitet på denne måten også er miljøbesparende, dersom flere henter og leverer ting på veien. Det er fordi man på sikt kan få mindre veislitasje og forurensning, noe også Statens Vegvesen har påpekt i en rapport.

Cecilie Staude på BI tror mange flere tjenester vil følge etter Easybring:

–Mest trolig ser vi i dag bare toppen av isfjellet i beskrivelsen av hvordan vi finner nye måter å selge og dele innhold med hverandre på i sosiale medier.

–Bruks- og aktivitetsmønstrene på nettet endrer seg raskt, og jeg tror vi fremover komer til å se flere eksempler på hvordan mennesker jorden rundt tilrettelegger for økt deling om samhandling, sier hun til Dine Penger.

Den amerikanske taxi/limousin-tjenesten Über og småtjeneste-nettstedet Taskrabbit er eksempler på samme type tjenester.

Passer på skatten

Utfører man så mange oppdrag at det blir en merkbar ekstrainntekt, dukker spørsmålet opp om man må skatte av inntektene. Privatpersoner kan tjene opptil tusen kroner fra hver enkelt oppdragsgiver. Og opptil 4.000 kroner pr år hvis man utfører en tjeneste i hjemmet/hagen.

– Skatteregler for hobbyinntekter er noe diffuse. Vi har derfor kontaktet Skatteetaten, og fått deres utsagn om at slike inntekter av et visst omfang kan komme opp i 25-30.000 kroner før det utløses skatteplikt. Det er dersom man har mange kostnader knyttet til inntektene, og det har jo sjåfører. Ikke bare bensinutgifter, men også verditap på bil, påpeker Erland Bakke.

Derfor sender Easybring ut en e-post til oppdragsgivere som passerer 25.000 kroner i inntekt, hvor de blir vaslet om at de bør innberette videre inntekter.

For flere nyheter om privatøkonomi, følg oss på Facebook.

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Pakkene kan fortsatt nå frem til jul!

  2. Rakk du ikke postens pakkefrist?: Julegavene kan fortsatt komme frem!

  3. - Det er på tide at deleøkonomien slår tilbake

  4. Annonsørinnhold

  5. Posten gir seg ikke ikampen mot budfirma

  6. Her er fristene for å sende julegaver til utlandet: Første frist for julepakker går ut i dag