Anklager 18 norske firmaer for «abonnementsfeller»

Etter å ha kneblet det utskjelte helsekost-firmaet Uno Life med millionbot, er Forbrukerombudet på offensiven igjen.

FORBRUKEROMBUD: Gry Nergård.

Berit Roald
  • Karl Wig
Publisert: Publisert:

– Vi visste at det fantes mange ulovlige annonser, men ikke at det sto så ille til. Her er det snakk om soleklare lovbrudd, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Uttalelsene følger forbrukermyndighetens melding mandag om at de har avdekket at norske selskaper benytter såkalte «abonnementsfeller» i stor utbredelse på nettet.

Kort sagt består slike feller, ifølge ombudet, av at dyre abonnementstjenester blir kamuflert bak gratis prøvepakker.

Kunder takker «ja» til noe de tror er gratis, men som viser seg å være en tjeneste man må betale for, og som det krever innsats for å komme seg ut av.

Mye omtalte Uno Life, som E24 har skrevet om en rekke ganger, fikk millionbot for slike forhold i fjor, etter det ombudet fant var «grove brudd» på markedsføringsloven og angrerettlove.

Les også

Omstridt helsekostselskap tapte i Markedsrådet

94 prosent var «feller»

I januar gjorde ombudet en større tilsynsaksjon hvor de gikk nærmere etter i sømmene på 52 kampanjer som annonserte med kampanjetilbud og uforpliktende prøvepakker på nettet.

Hele 49 av dem hevdes å være «abonnementsfeller.»

Nå har ombudet sendt brev til ikke mindre enn 18 norske firmaer om at praksisen er ulovlig.

Blant annet skal det være selskaper med helsekost-abonnement som har brutt det strenge lovkravet til opplysning om totalpris og ettertrykkelig samtykke fra forbrukerne.

Fikk smake rekordbot

Forbrukerombudet er på offensiven for tiden. Det er ikke lenge de satte det omstridte helsekostfirmaet Uno Life ute av spill, etter tidenes klagestorm fra nordmenn.

Det skjedde med et rekordstort overtredelsesgebyr som først ble varslet i august, og som i september i fjor ble økt til 1,2 millioner kroner.

I begynnelsen av januar var selskapet begjært konkurs – til full jubel fra både ombudet og Forbrukerrådet.

Les også

Uno Life stanser salget

– Vi er veldig fornøyd med at selskapet er konkurs. En iherdig innsats for forbrukerne fra vår og Forbrukerombudets side førte til selskapets fall, sa Ingeborg Flønes, direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål

Flere artikler

  1. Slik svarer Vitae Pro på anklager om lovbrudd

  2. Ber inkassobransjen droppe «felle»-krav

  3. Uno Life er konkurs: – Glad de endelig er ferdige

  4. Annonsørinnhold

  5. Omstridt helsekostselskap tapte i Markedsrådet

  6. Dette klagde vi mest på i fjor