Tips mot ferietrøbbel

Mange rammes av tyveri, sykdom, forsinkelser og ulykker. Her er ferieguiden for sperring av kort, legehjelp, flyrettigheter og andre reiseråd.

Illustrasjonsfoto: www.colourbox.com

  • Anne Lise Stranden
Publisert:,

Ferie er fest og fritid, men slett ikke alltid uten farer. Hvert år må tusenvis av nordmenn ha hjelp i utlandet for skader eller sykdom de pådrar seg, og mange blir frastjålet kort og kontanter.
Da er sperring av kortet viktig. Men i panikken som da lett kan oppstå, er det lett å bli usikker på hvem du bør kontakte.

Forsinkelser og frustrasjon

Fly som blir forsinket og andre irritasjonsmomenter er slett ikke uvanlig. Hvilke rettigheter har du som forbruker? En oversikt er greit å ha med til reisemålet så du slipper dyre telefonsamtaler hjem for å sjekke.

Hvor mye i driks?

Og når dere skal spise på restaurant, dukker det samme spørsmålet opp hvert år: Hvor mye bør vi gi i driks? Og hvor mye kan vi ta med inn i landet av vin og den slags?
Dine Penger har laget en oversikt over hvilke rettigheter du har som reisende i ulike situasjoner som kan oppstå, med viktige telefonnumre og andre nyttige tips.

LES OGSÅ:

Nå vil alle til syden

Bankkort

Bruk to kort: Ta alltid med minst to kort fra ulike kortselskaper. Helst både debetkort og kredittkort. Oppbevar kortene adskilt, nær kroppen eller i låst safe.
Bank- og reiseforsikringskrav til tilsyn er strenge. Sperr kortene så raskt som mulig ved tyveri. Da unngår du ansvar for senere misbruk.

Sperring av kort:

Innenlands: 08989. Fra utlandet:
+ 47 22 21 40 55
+47 815 00 500.
Gjelder visakort (Teller).

Husk:

Skriv ned kortnumrene dine.

Valuta:

Notér valutakursen før du drar.

Kontanter:

Minibanker gir som regel best vekslingskurs ved uttak. Bruk helst Visa debetkort til kontantuttak. Da betaler du 1,75 prosent i påslag i utlandet, mot opptil 10 prosent i Norge på lite brukte valutaer som thailandske baht og tyrkiske lire.
Ha litt valuta med fra Norge før du drar, til taxi etc.

Kjøp:

Bruk helst kredittkort til vareinnkjøp. Bruker du bankkort med Visa, så be om å bli belastet i lokal valuta, ikke norske kroner. Da får du best kurs.
Legg ikke kortet i baren.
Oppbevar alltid kort og kode hver for seg.

LES OGSÅ:

Dine Penger tester reiseforsikringer

Fly-rettigheter (ikke pakketur)

Dette har du krav på når du har kjøpt flyreisen separat i EU/EØS-området ifølge Luftfartsloven og EU-forordningen: Betingelsen er at årsaken ligger innenfor flyselskapets kontroll.

Forsinkelse på 2-4 timer

(avhengig av flystrekning):
Du skal få mat og drikke.

Over 5 timer:

Du har rett til å heve avtalen eller kreve snarest mulig / senere ombooking etter eget valg.
Innstilling: Du kan kreve snarest mulig /senere ombooking etter eget valg.

Overbooking:

Du kan kreve ombooking eller billettprisen refundert innen 7 dager. Ved både innstilling og overbooking: mat og drikke, hotellovernatting og transport.

Økonomisk kompensasjon:

I tillegg har du krav på:
* 250 euro (ca 2.000 kr) i kompensasjon for flyginger opptil 1.500 km.
* 400 euro (ca 3.200 kr) for flyginger mellom 1.500 og 3.500 km.
* 600 euro (ca 4.800 kr) for flyginger over.
Gjelder ved innstilling og overbooking. Flyselskapene kan halvere kompensasjonen hvis de får deg frem innen hhv 2, 3 eller 4 timer. Du kan miste kompensasjon hvis: Du blir varslet i god tid om kansellering / dårlig værforhold / uforutsette sikkerhetstiltak. Flyselskapene har bevisbyrden ved teknisk svikt.

Kreve enda mer?

Har du tapt økonomisk mer enn dette på forsinkelsene, kan du kreve opptil ca 40.000 kr i tillegg hvis årsaken til innstillingen er innenfor flyselskapets kontroll. Tapet må være påregnelig og dokumentert.

Tapt/skadet/forsinket bagasje:

Forsinket:

Du har rett til erstatning for nødvendige klær, toalettsaker.

Tapt/skadet:

Opptil 8.000 kr (1.000 SDR), ved reise til eller fra flyplass i EØS-området og andre land som har godtatt konvensjonen.
Eller ca 170 kr pr kg bagasje hvis du reiser utenfor land som har vedtatt reglene over. Dette utgjør ca 3.400 kr for 20 kg bagasje. Meld fra innen 7 dager ved tapt/skadet bagasje. Bagasje regnes som tapt etter tre uker.

Tyveri

For å få erstatning må du ha reiseforsikring. De fleste reiseforsikringer og banker (ved tapt bankkort) krever:
* Attestert politianmeldelse på stedet
* At du har holdt tilsyn med reisegodset
* At du har oppbevart penger og verdisaker på deg eller i safe på hotellrommet

Nødpenger

Alt stjålet? Du kan få overført penger hjemmefra, fra familie/arbeidsgiver etc. Spør reiseforsikringsselskapet ditt om alarmsentralen kan hjelpe. Siste utvei er nødlidenhetslån fra ambassaden/konsulatet, som kun dekker hjemreise. Det stilles betingelser om bl.a. jobb.

Tapt pass

Skal politianmeldes. Ta med kopi av passet samt adresse og telefonnummer til reisemålets nærmeste ambassade/konsulat. Få nødpass der. Se UDs sider:

www.landsider.no

. Eller tlf: +47 22 24 36 00.

LES OGSÅ:

Hvitevarer følger med boligkjøpet

Mislykket pakketur

Klag mens du er på ferie:

Har du kjøpt pakketur, har du bedre forbrukervern enn ellers gjennom Pakkereiseloven. Men du må klage så fort som mulig mens du fortsatt er på ferie, til reisearrangørens representant (ifølge § 8). Arrangøren skal få mulighet til å prøve å løse problemet.

Dette kan du klage på:

Dersom turen har en mangel, og avviker fra avtalen, brosjyrer etc. F eks hvis det mangler vann i basseng, hotellrommet ligner et bøttekott etc. Mangelen må være mer enn ubetydelig. Ta bilder for å dokumentere standarden! Behold kvitteringer på eventuelle nødvendige utgifter som følge av mangelen.

Dette er en pakkereise:

En tilrettelagt tur på minst 24 timer, med minst to av disse delene: transport, overnatting eller annet turisttilbud. Cruise regnes også som pakkereise.

Konkurs-sjokk?

Dersom reiseoperatøren eller flyselskapet går konkurs før eller under reisen, kan du risikere at hotellrommet ikke er betalt, eller at flyet ikke går. Du kan få penger tilsendt fra Reisegarantifondet hvis du har kjøpt pakkereise. Du får dekket overnatting og kostnadene til alternativ hjemtransport uansett kostnad. Ring Reisegarantifondet + 47 51 85 99 40 eller se

www.rgf.no

.

Ikke pakketur

Få tilbake med kredittkort: Hvis du kjøper reise og hotell hver for seg, er du mer sårbar. Det dekkes ikke av Reisegarantifondet. Du må først prøve å kreve pengene igjen direkte.
Har du betalt med kredittkort, kan du deretter søke pengene tilbakebetalt fra kortselskapet. (Kredittkjøpslovens § 8.) Også mangelfulle/uteblitte varer og tjenester som du har kjøpt med debetkort, kan du be banken om å dekke, ifølge Visa. Dette kan ta tid, så legg ut og ta vare på kvitteringer.

Kjøp i utlandet

Tollfritt: Du kan ta med deg varer for 6.000 kr inn i Norge uten å betale toll, hvis du har vært over 24 timer utenlands. Grensen er 3.000 kroner under 24 timer.

Behold kvitteringen:

Ikke kast kvitteringer på varer du kjøper. Har varen en mangel, kan du reklamere på senere hvis du har kvittering.

Tillatt å ta med:

1 liter brennevin + 1,5 liter vin + 2 liter øl
eller: (eks) 3 liter vin + 2 liter øl eller 5 liter øl
For alkohol kan "brennevinskvoten" byttes i 1,5 liter av enten vin eller øl, mens vinkvoten kan byttes i øl, liter for liter.
Sigaretter/tobakk: 200 stk eller 250 gram
Kjøtt, ost: 10 kg

Timeshare eller ferieklubb

Det er angrerett på timeshare-andeler. Ikke underskriv på noen avtale om medlemskap i ferieklubb mens du er på ferie. Svært mange angrer seg. Ikke betal kontant for medlemskap!
Har du betalt med bankkort og angrer, ring banken og be dem holde igjen pengene. Ved kredittkort-betaling står du sterkere når det gjelder å få pengene igjen fra kortselskapet.

Sykdom/skade

Kontakt guiden hvis du har kjøpt pakketur. Hun kan kontakte lege.

Ferie i EU-land:

Ta med Europeisk helsetrygdkort - det gir deg rett til gratis, nødvendig medisinsk behandling i alle EU/EØS-land og i Sveits. Bestill hos nav.no. Vis frem kortet ved nærmeste legekontor.
Utenfor EU må du ha reiseforsikring som dekker sykdom/ulykke. Polisenummeret og alarmsenter-nummeret står på kortet. Alarmsentralen anbefaler leger/sykehus i nærheten. Kredittkort har reiseforsikring inkludert dersom du har betalt mer enn halve reisen med kortet.

Mistet kortet? Ring:

Europeiske:

+ 47 21 49 50 00 eller + 45 70 15 25 00

Gjensidige:

03100 (+47 915) 03100

Sparebank1, Codan, Terra, SOS International:

+ 45 70 10 50 50 (Europa)

Gouda: Gouda Alarmsentral

+ 45 33 15 60 60

TrygVesta/Eurocard Gould: Trygg Alarm:

04040/ + 45 70 26 20 07
Ta vare på alle legekvitteringer etc.

Drikskultur

Belgia, Danmark, Frankrike, Hellas, Italia, Kroatia, Portugal, Spania:

Service som regel inkl, men du kan tipse litt ved spesielt god service, 5 prosent holder.

Finland, Tyskland, Sveits:

Service er inkludert. Tips er unødvendig.

England, Malta:

Vanlig å gi minst 10 prosent på restaurant og i taxi.

Egypt, Marokko, Tunisia:

Utbredt tipskultur. Gi ett egyptisk pund (ca en krone) til bagasjebæreren etc. Gi mer på Nilen-cruise og finere restauranter.

Irland:

Vanligvis inkludert, hvis ikke 10 prosent på restaurant.

Kypros:

Rund opp til nærmeste halve eller hele euro. Kypros gikk over til euro 1.1.2008, men har fast omregningskurs til kypriotiske pund: 1 euro = 0,585274 kypriotiske pund.

Tsjekkia, Østerrike:

Vanlig med 5-10 prosent, du forteller kelneren hvor mye.

Tyrkia:

Gi opptil 5-10 prosent hvis du er fornøyd, rund oppover i taxi. Ungarn: Et tipsbevisst land. Gi 10 prosent på restaurant og i taxi. Si til kelneren hvor mye.

USA:

På restauranter bør du gi 15-20 prosent i driks, servitørenes lønn er basert på mye driks.

Her kan du lese mer om

  1. Forbrukerspørsmål
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Fikk erstatning for stengt badeland

  2. Dette har du krav på ved fly-krøll

  3. Mulig å få billettpenger tilbake

  4. Annonsørinnhold

  5. Slik får du penger igjen for flybilletten

  6. Ta med to kort på ferie