Dette er de nye reisetrendene

Vi søker mer opplevelser og aktivitet på ferie. Treningsferier vokser raskt.

POPULÆRT: Treningsferie blir stadig mer populært blant nordmenn. Bildet viser gruppetrening på Hermosa Beach i California.

Foto: Jonathan Moore Afp
Publisert:,

Lena Petersson er rådgiver i Flerveis Kommunikasjon og har fulgt reisebransjen siden 80-tallet. Hun mener at den økonomiske veksten har ført til at nordmenn er blitt internasjonale og kravstore.

Hun viser til at nordmenn ligger i Europatoppen når det gjelder flyreiser til utlandet. En tredjedel reiser til utlandet tre ganger eller mer i året.

Og vi bruker mye mer penger på ferie enn før.

– Det er de dyreste lugarene og de beste hotellrommene som går først, sier Petersson til E24.

Hun får støtte av Elisabeth Larsen-Vonstett, informasjonssjef i Ving.

– Holdningen er at er det ferie, så er det ferie. Da er det greit at det koster litt, sier Larsen-Vonstett til E24.

Vil ha mer opplevelser

Samtidig mener begge to at vi er blitt mye mer opptatt av opplevelser og aktivitet på ferie.

– Nå som «alle» drar på ferie, er hva du har gjort i ferien og hva slags hotell du bodde på, blitt viktig, sier Larsen-Vonstett.

En raskt voksende trend er treningsreiser, altså reiser der det tilbys aktiviteter som for eksempel gruppetrening, løping og sykling.

– Vi har doblet antall treningsreiser i år sammenlignet med i fjor, sier Larsen-Vonstett.

Også hos Apollo har man merket en kraftig økning i treningsreiser. Salget av treningsreiser har økt med 25 prosent siden i fjor hos Apollo.

– Vi vil gjøre mer da vi er på ferie, sier kommunikasjonsrådgiver i Apollo, Beatriz Rivera til E24.

I Star Tour har man også sett denne trenden.

Mer trening

– Det blir mer og mer aktiviteter. Nå vil folk trene når de er på familieferie, sier Nora Aspengren, kommunikasjonsansvarlig i Star Tour.

Samtidig mener Aspengren at arbeidslivet har blitt mer hektisk og at folk trenger pauser på en annen måte enn før.

Hun mener det har ført til at flere par drar på ferie uten barn og barnebarn.

– Vi ser at etterspørselen etter hoteller som er barnefrie øker. Det er utrolig hyggelig å reise med barn, men på ferie med kjæresten eller kona er det greit at det ikke er barneklubb, sier Aspengren.

Reiser for par har økt. Halvparten av alle reiser gjøres av to som reiser sammen.

Les også

Hit skal nordmenn reise på ferie i år

Ferske tall fra Virke bekrefter at opplevelser blir viktigere når vi velger reisemål, der to av tre planlegger å forfølge personlige interesser i sommerferien. Fysisk aktivitet og naturopplevelser er mest populært, tett etterfulgt av kulturrelaterte aktiviteter og matopplevelser.

NATUROPPLEVELSER: Milford Sound i New Zealand kan by på fjorder og fantastisk natur - litt som Norge.

Foto: Carey J. Williams Ap

– Opplevelsesturismen er det raskest voksende reiselivssegmentet og verdiskapningen er mer enn tredoblet siden 2001, sier Line Endresen Normann, direktør i Virke for reise Norge.

Slik bestiller vi ferie

Når vi bestiller ferie- og fritidsovernattinger i Norge er direkte kontakt med overnattingssted vanligst. Men ved bestilling av utenlandsferie er bildet motsatt. Det viser en fersk undersøkelse TN

S Gallup har gjennomført på oppdrag for NHO Reiseliv.

59 prosent svarer at de bestiller direkte via overnattingsstedets nettside i Norge, mens 45 prosent bestiller via bookingportaler som Hotels.com og Booking.com. 13 prosent bestiller via portaler som Airbnb, og 7 prosent bestiller gjennom reisebyrå.

Les også

Oljebremsen har ridd norsk økonomi. Nå kommer feriebremsen

Disse funn støttes i rapporten «Norsk Hotellnæring» 2015:

«Et annet interessant funn i årets rapport er at direktehenvendelser til hotellenes egne online bestillingskanaler øker mer enn indirekte [ ...]. Dette kan bety at hotellene har blitt flinkere til å få bestillinger via egne hjemmesider», heter det i rapporten.

Les også

Har du timet ferien riktig? Slik spriker analytikernes krone-melding de neste månedene

Les også

Flypassasjeravgiften innføres: Nå blir det dyrere å fly

Les også

Sjekk feriebesparelsene: Mobilselskapene i full Europa-krig

Her kan du lese mer om