Advarer bankkunder mot svindelbølge

Sparebank 1-kunder blir forsøkt lurt til å tro at de må reaktivere sperrede betalingskort etter nyttår. Såkalt «real time phishing» har vært på fremmarsj det siste halvåret, advarer banktopp.

Gorm Kallestad / NTB scanpix
  • Karl Wig
Publisert:

I en masseutsendt e-post som utgir seg for å være fra Sparebank 1, forsøker svindlere å overbevise bankkunder om at «kortet ditt er blitt sperret etter en teknisk hendelse i vår kundedatabase».

I e-posten, som E24 har fått videresendt fra en tipser, datofestes sperringen av kortet til 30. desember 2019, altså rett før årsskiftet – men svindlerne bruker trolig flere ulike datoer.

For å fjerne sperringen og bruke kortet som normalt må du «aktivere kortet på nytt», hevder svindlerne, som deretter ber folk klikke på lenken i e-posten og følge instruksjonene.

Det må du for all del ikke gjøre.

Les også

Pyramidenettverk får norske medlemmer til å sende fra seg passkopier

– Har vært en bølge

Kommunikasjonsdirektør Ida Håvik i Sparebank 1 bekrefter at e-posten slettes ikke er sendt ut av dem.

Hverken de eller andre banker ber kunder om informasjon på denne måten, påpeker Håvik – som ber bankkunder være ekstra på vakt i disse dager.

– Dette kalles «real time phishing», og det er en svindeltype vi har sett mye av det siste halvåret. Det har vært en skikkelig bølge, sier hun til E24.

Fellesnevneren ved slike svindelforsøk er at du får beskjed om at bankkontoen eller kortet ditt har blitt satt ut av spill, av ulike årsaker – og at du derfor må reaktivere.

– Trykker du på lenken får du deretter beskjed om å taste inn kortinformasjon, og så har svindlerne plutselig fått tilgang på kortet ditt, sier Håvik.

Les også

Svindelforsøk mot 26.000 DNB-kort – storbanken har sperret flere kort

Rådene

Siden slike e-poster kan komme i ulike former, råder hun alle bankkunder til å heller følge noen generelle prinsipper:

  • Oppgi aldri kontoinformasjon, bankID-koder eller passord via mail eller telefon, uansett hvem som ber om det. Banken vil aldri be deg utlevere koder og passord i slike kanaler.
  • Sjekk avsenders e-postadresse opp mot tidligere e-poster du har fått fra banken. Er du i tvil om e-posten kommer fra banken din, bør du kontakte bankens kundesenter før du klikker på eventuelle lenker.

Selv om svindel-e-posten E24 har fått videresendt utgir seg fra å være fra Sparebank 1, avslører adressefeltet at avsenderen ikke er banken.

Håvik oppfordrer folk til å tipse dem om slike svindelforsøk.

– Varsling om nye domener og svindelforsøk er viktig informasjon for oss. Vi jobber aktivt med å motvirke og stoppe phishing, og dette arbeidet blir enklere for oss når vi får meldinger om mistenkelig aktivitet, sier hun.

Her kan du lese mer om

  1. phishing
  2. Bank
  3. Svindel
  4. Nettvett
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Svindlere utnytter coronakrisen: SR-Bank advarer mot falsk e-post

  2. Alarmen i banken gikk da vår journalist bestilte 10 tonn laksefilet av «Kjell»

  3. 45.000 falske SMS-meldinger stoppet på ett døgn – Telenor og sikkerhetseksperter advarer

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Clement Insor-Brown trodde han kjøpte makrell for 330.000 kroner fra Bømlo. Ble lurt trill rundt av internasjonal liga.

  6. DNB mener transaksjoner til utenlandske nettkasinoer i ytterste konsekvens kan føre til at kundeforhold avsluttes