Dette strømselskapet har de mest fornøyde kundene

Både Hafslund, Lyse og Fjordkraft har fått mer fornøyde kunder det siste året, men det er Gudbrandsdal Energi som kommer ut på topp. 

BEST KUNDETILFREDSHET: Gudbrandsdal Energi har de mest fornøyde kundene. Markedssjefen Jan Jansrud sier en årsak er at de ikke har noe med liten skrift.

Frank May
  • Ida Aamodt-Hansen
  • Maren Løhre
Publisert:

Det viser en fersk kundetilfredshetsundersøkelse gjennomført av EPSI Norge.

De har sett på hvor fornøyde kundene er med sine valgte strømleverandører.

Prøv E24s strømkalkulator: Finn billigste strømleverandør for deg.

Faktisk har hele bransjen opplevd en kraftig økning i kundetilfredsheten siden 2010, da målingene startet.

Vi er nå i snitt mer fornøyd med strømselskapet vårt enn vi er med både bank-, forsikrings- og telekombransjen, viser undersøkelsen.

– I 2011 var flere enn hver tredje kunde misfornøyd med strømleverandøren sin, mens høstens måling viser at det nå kun er hver femte som er lite fornøyd, skriver Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Norge, i rapporten som offentliggjøres i dag.

Det er Fjordkraft som blant de målte aktørene kan vise til størst fremgang i år.

Likevel er det Gudbrandsdal Energi som går av med seieren for de mest fornøyde kundene, til tross for en liten tilbakegang fra fjoråret.

– Hafslund går frem for tredje måling på rad, men kommer fortsatt dårligst ut i denne studien, ifølge Høst.

Markedssjef Jan Jansrud i Gudbrandsdal Energi mener topplasseringen forklares med at de svarer kundene kjapt:

– Vi har ikke sentralbord, og vi svarer 63 prosent av samtalene innen 10 sekund og 92 prosent innen et minutt. Det er en enkel hemmelighet – de selskapene hvor kunden møter «trykk en for det, og trykk to for det» da har de tapt kunden til oss, sier Jansrud.

Han sier at åtte kundebehandlere betjener 90.000 kunder og at de får det til ved at alle kan svare på alle spørsmål om kraftmarkedet slik at de unngår å «flytte kunden rundt i systemet»:

- Og skulle det dukke opp kø, kan til og med jeg ta telefonen, sier sjefen.

Hafslund som kommer dårligst ut sier at de jobber for å bli bedre:

JAN JANSRUD: Markedssjef i Gudbrandsdalen energi

– Vi er ikke fornøyd selv om vi er glade for at vi har gått frem. Vi jobber alltid for å bli bedre, sier informasjonssjef på strøm Katarina Finneng i Hafslund.

Hun sier at for å få økt kundetilfredshet er målet få mer tilgjengelig kundeservice:

– Til det har vi ulike verktøy – en app hvor kunden kan måle eget forbruk og se vilkår, kundeservice på 15 ulike språk, lengre åpningstider, sosiale medier og har ulike fordelsprogrammer for kunden, sier Finneng.

Færre bytter strømleverandør

Skal vi tro undersøkelsen har nordmenn det siste året blitt langt mer lojale mot strømselskapet sitt for færre en før sier at de vil bytte.

9 ut av 10 kunder forteller at det er svært sannsynlig at de også er kunde hos sitt strømselskap om 1 år.

– Dette til tross for at tre av fire kunder opplever det som relativt enkelt å bytte strømleverandør, ifølge Høst.

Studien viser videre at kundenes opplevde verdi for pengene er en viktig årsak til kundetilfredsheten.

– Om man ser spesifikt på pris så viser de siste fire målingene at kundene opplever at strømprisene har blitt vesentlig mer konkurransedyktige, skriver Fredrik Høst i rapporten.

Flest med spotavtale eller variabel pris

I intervjuet ble det også spurt om hvilken strømavtale kunden har. Majoriteten svarte at de hadde en avtale med variabel pris eller en spotavtale, mens 17 prosent svarte «vet ikke».

Sett i sammenheng med tilsvarende undersøkelse gjennomført i Sverige og Finland, viser tallene at svenskene har blitt mindre fornøyd med strømleverandøren sin det siste året, mens Nordmennene nærmer seg Finlands nivå som har ligget høyere i flere år.

Så godt liker vi de ulike strømselskapene:

Samlegruppen ”Øvrige” inneholder svarene fra kunder av strømleverandører som Ustekveikja Energi, TrønderEnergi, Telinet, Haugaland Kraft, NTE, Tafjord Kraft, Lier Everk, Helgelandskraft og mange flere. Indeksverdien for denne gruppen (73,3) utgjør et gjennomsnitt av alle intervjuene som er gjennomført med kunder av disse leverandørene.

Les også:

Kronekursen stuper - ingen panikk i sentralbanken, ifølge sjefanalytikerKjøpmann på grensen: – Jeg er mer bekymret for snøværet vi hadde på morgenen enn for kronekursenSteen&Strøm-eier selger bygg til London-fondNå koster den det samme som en norsk hundrelappNetflix og NRK i «Lilyhammer»-krangel

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Personlig økonomi

Flere artikler

  1. De har landets minst fornøyde strømkunder

  2. Ny måling: Strømkundene som er mest og minst fornøyde

  3. De har Norges minst fornøyde strømkunder – igjen

  4. Storbanker refses av kundene: – Langt fra godt nok

  5. Disse bredbåndsaktørene er vi minst fornøyd med