Lager inkasso-gigant: - Vi ønsker å oppfattes som en medspiller, ikke en gribb

Kredinor fusjonerer med Kreditorforeningen Vest og blir Norges største inkassoselskap målt i saksvolum. Og pengene skal heretter innkreves med en mer hjelpende hånd, lover sjefen selv.

VIL IKKE VÆRE «GRIBB»: Kredinor-sjef Tor Berntsen lover kompetanseheving blant saksbehandlere og bedre hjelp til inkassokunder. - Rambo-metoder hører fortiden til, sier han.

Foto: Comnet / NTB scanpix (illustrasjon) og Kredinor (innfelt)
  • Karl Wig
Publisert:

- Med denne sammenslåingen vil vi satse på kompetanseheving. Skyldnere vil merke at det er flinkere folk som behandler inkassosakene deres, og vi skal yte bedre service til forbrukerne, sier Kredinor-sjef Tor Berntsen til E24.

Fusjonen med Kreditorforeningen Vest vil tre i kraft 1. januar 2015. Med 337 ansatte og 461 millioner kroner i omsetning i fjor, er Kredinor det største og overtagende selskapet. De får beholde navnet videre, og Berntsen vil fortsette som sjef.

Les også

Millionær saksøkte Posten etter inkassoregning

Blir størst i inkasso-volum

Ifølge Berntsen vil antallet inkassosaker hos Kredinor passere 1,3 millioner i 2014. I tillegg kommer rundt 100.000 årlige saker fra Kreditorforeningen Vest, som totalt har 62 ansatte ved kontorer i Bergen og Stavanger.

- Sammen ender vi på rundt 1,4 millioner saker, og det gjør at vi blir klart størst i Norge i inkassovolum. Til neste år vil vi ha et sterkt regionsfokus på vestlandet, men satser på vekst også i resten av Norge – sammen med en heving av kompetansenivået, sier Berntsen.

Lover bedre service

- Men det blir neppe behagelig å motta inkassokrav fra dere heretter?

- Nei, det vil det nok aldri bli, men det er heller ikke noe mål å gjøre det så ubehagelig som mulig. Vi ønsker ikke å tuppe skyldnere i ræva. Kvalitet i inkassoinndrivelse måles ikke bruk av rambo-metoder – det er en utdatert strategi som hører fortiden til, sier Berntsen.

Han sier de heller vil gå i motsatt retning: Yte bedre service, sette seg inn i skyldneres økonomiske situasjon og finne gode løsninger.

- For meg er det viktig at et inkassoselskap har tillit. Vi ønsker å oppfattes som en medspiller, ikke en gribb. Det handler om å finne løsninger som avdragsordninger og avdragsavtaler, som sikrer at hverdagsøkonomien ikke blir så tøff at det blir vanskelig å leve. Det er ikke i vår interesse å ta knekken på noen, sier Berntsen.

- Inkassoselskapene har et noe frynsete rykte?

- Ja, det er nok riktig, og jeg tror dessverre det er noe som henger igjen fra fortiden. Men jeg tror mange av de som har kontakt med dagens inkassoinndrivere har en helt annen holdning enn de som opplevde rambo-metodene før i tiden. For å lykkes i denne bransjen i dag, er det helt avgjørende et sterkt service-fokus, sier Berntsen.

Les også

Stadig flere kvinner i luksusfellen

- Altfor mange får kreditt

I dag går det 120 dager fra betalingsoppfordring til en betalingsanmerkning kan registreres. Da må det i tillegg være iverksatt rettslige skritt.

I våres gikk Kredinor-sjefen ut i Dine Penger og sa at langt flere nordmenn bør svartelistes.

Berntsen sier han fortsatt er «veldig misfornøyd» med dagens regler, som han mener fører til at mange dårlige betalere aldri blir stemplet som det.

- Fortsatt er det alt for mange som får kreditt, som ikke har godt av å få det. Dermed ser vi også store tilbakebetalingsproblemer. Man burde bli registrert som dårlig betaler på et langt tidligere tidspunkt.

- Det vil både kunne hindre at flere kommer i økonomisk uføre og sikre sunnere forhold i næringslivet, og er noe jeg vil fortsette å jobbe for, sier Kredinor-sjefen.

Publisert:

Flere artikler

  1. Dyster inkassoutvikling: I Bærum har snittgjelden økt til 300.000

  2. Forbrukerrådet vil ha inkasso-oppvask: – Ugyldige regninger er god butikk

  3. Kraftig vekst i misligholdte forbrukslån

  4. Annonsørinnhold

  5. Kredinor venter å tape 180 mill. i inntekter årlig på kutt i gebyrer

  6. Kjempeforsinkelse i inkassotall: Kan slå ut for fullt i fjerde kvartal