Megleren gir ulovlig reklame-rabatt

Meglerselskapet Exbo reklamerer med rabatter uten å opplyse om førpris. – Ulovlig, sier Forbrukerombudet.

Må endres. Sørlandsmegleren Exbo har fått frist til 21. mai til å endre denne reklamen, som forbrukerombud Gry Nergård mener er ulovlig. Kan du se hvorfor?

  • Ida Aamodt-Hansen
Publisert: Publisert:

Ulovlig rabatt. Exbo er et lokalt Sørlandsfirma med syv kontorer på Sørlandet, blant annet i Mandal, Kristiansand og Grimstad.

Nylig annonserte de i avisen Fedrelandsvennen, med at du kan få 50 prosent rabatt på meglerprovisjonen. Dette gjorde de uten å opplyse om hva tjenesten kostet før avslaget.

– Villedende, mener forbrukerombud Gry Nergård.

– For å kunne benytte uttrykk som rabatt eller prosentvis avslag i salgsmarkedsføring, må prisene være nedsatt fra en reell førpris, sier hun i en pressemelding.

Les også:7 av 10 mener naboen har for høyt boliglån

Forbrukerombud Gry Nergård

Foto: CF-Wesenberg

– Ulovlig. Forbrukerombudet tok opp den samme problemstillingen med Exbo i 2012, og selskapet fikk pålegg om å endre markedsføringen sin.

– Dette er et klart brudd på markedsføringsloven. Når en næringsdrivende markedsfører et prisavslag skal det alltid eksistere en reelle førpris som det skal opplyses om. Bare slik kan kunden føle seg trygg på at rabatten faktisk er en rabatt, sier forbrukerombud Gry Nergård.

Les også:Meglerforbundet ansetter eget «boligombud»

Må dokumenteres. Dersom Exbo benytter standardiserte takster for å fastsette meglerprovisjonen, skal denne førprisen være opplyst i markedsføringstiltaket.

Hvis meglerselskapet fastsetter provisjonen i hvert konkret tilfelle, vil det ikke foreligge en reell førpris å sammenligne med. Da kan ikke selskapet markedsføre seg med prisavslag.

Uttrykk som rabatt og prosentvise avslag kan kun benyttes dersom eiendomsmegleren kan dokumentere at han har solgt meglertjenesten til en høyere pris, over et lenger tidsrom, umiddelbart før salget, ifølge Forbrukerombudet.

Beklager lovbrudd. Exbos daglige leder, Heidi Gabrielsen, beklager lovbruddet:

– Vi legger oss flate og beklager at vi har reklamert på en ulovlig måte. Vi ønsker selvsagt å rette oss etter pålegget og gjennomgår nå rutinene våre rundt dette slik at denne feilen ikke kan skje igjen, skriver Heidi Gabrielsen i en SMS til Dine Penger.

Exbo har fått frist av Forbrukerombudet til 21. mai med å bekrefte at selskapet vil innrette seg etter regelverket.

Les også:Eiendomsmeglerne: Vi kan bytte navn på Boligombudet dersom det provoserer

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Eiendom

Flere artikler

  1. XXL trues med millionbot

  2. Styrker innsatsen mot Black Friday-juks

  3. Sportsgigant får 400.000 i elsykkel-bot

  4. Forbrukerombudet ber Møller stanse «ulovlig markedsføring av billån»

  5. Nordmenn i betalingstrøbbel: Vil forby kredittkort-rabatter