Oslo kommune politianmelder Uber

12 dager etter den kontroversielle taxi-appen ble lansert, har Bymiljøetaten bestemt seg for å anmelde.

KONTAKT: Uber sendte en henvendelse til Oslo kommune i forkant av lanseringen, men da kommunen ba om mer informasjon ble det stille.
Publisert:

Onsdag for nesten to uker siden ble taxi-appen Uber lansert for første gang i Norge, nærmere bestemt Oslo.

I dag bekrefter Bymiljøetaten for E24 at de har valgt å anmelde Uber for brudd på yrkestransportlovgivningen.

- Det er vår vurdering at de ikke har de nødvendige tillatelsene for å drive i Oslo kommune, sier etatsdirektør Hans Edvartsen.

Les også

– Det er ikke taxinæringens skyld, det er regelverket

Tillatelser

Han forklarer at det spesielt gjelder to tillatelser Uber burde hatt.

- Den ene er fra Oslo kommune for å drive drosjesentral, og det andre er at sjåførene ikke har tilstrekkelige kjøredokumenter, sier Edvartsen.

- Det er vår oppgave som løyvemyndighet å se at de som opererer i Oslo tilfredsstiller loven. Nå regner jeg med at politiet gjør sitt arbeid, sier Edvartsen.

Tjenesten ble samtidig lansert i København, der myndighetene valgte å anmelde selskapet etter bare ti timer.

- Det er bra at løyvemyndigheten i Oslo tar tak og anmelder denne ulovlige kjøringen, sier Knut Thomassen, styreleder i Norges Taxiforbund, til E24.

Uber tok tidligere i år kontakt med Bymiljøetaten og la frem det etaten kaller «en grov skisse» over hvilken virksomhet de ønsket å starte i hovedstaden.

– Vi fikk en henvendelse fra dem, der vi svarte at ut fra den grovt skisserte modellen de sendte, så kan konseptet trolig ikke gjennomføres innenfor gjeldende lovgivning, forklarte Alise Davidsen, kommunikasjonsdirektør i Bymiljøetaten.

Bymiljøetaten svarte med å be om en nærmere redegjørelse om hva selskapet ønsket å gjøre, men de har ennå ikke fått svar.

Les også

Forbrukerrådet: – Taxikundene blir flådd

Ulovlig

Statssekretær Bård Hoksrud i Samferdselsdepartementet var tidlig ute med å si at det Uber sa at de skulle gjøre i Oslo ikke er lovlig i Norge.

De lanserte den 19. november to tjenester i Oslo. UberBlack tilbyr persontransport med luksusbiler, og i pilottjenesten UberPop lover Uber å koble sammen passasjer og sjåfør. Kunden betaler for tjenestene gjennom appen.

– Lovverket er klart. Skal du drive med betalt transport, så skal du ha løyve. Det må Uber forholde seg til. Om du tar penger for persontransport, og ikke har løyve, er det ulovlig, sa statssekretær Bård Hoksrud (Frp) i Samferdselsdepartementet til E24 samme dag som Uber ble lansert.

(saken fortsetter under videoen fra VGTV)

Noen dager senere sendte Samferdselsdepartementet et brev til alle fylkeskommunene i Norge og Norges Taxiforbund, der de forsikret om at tjenesten var ulovlig. Dette førte til at Bymiljøetaten i Oslo kommune satte i gang en vurdering av tiltak mot Uber.

Norges Taxiforbund har vært i møte med Samferdselsdepartementet og Justisdepartementet, blant annet om tjenestene som utfordrer taxibransjen. Konklusjonen etter møtet var at det var opp til Bymiljøetaten å komme med en reaksjon overfor selskapene som driver tjenestene.

Haxi har en tjeneste som ligner den Uber har, men der betaler ikke passasjerer gjennom appen, og de presiserer på sine nettsider at det er mot norsk lov å drive persontransport uten løyve.

Les også:

Sjåførene bryr seg ikke om Uber-kritikkenUber til E24: - Responsen har vært overveldende positivKommentar: Det handler ikke om å være for eller mot Uber– Vi burde møte Uber med åpenhetKommentar: Oops, jeg glemte visst å omstille meg



Publisert: