Forbrukerrådet hyller finans-robotene: Tror roboter kan gi deg bedre spareråd enn mennesker

Finansrobotene er på fremmarsj, og Forbrukerrådet hilser dem hjertelig velkommen.

LIKER ROBOTER: Fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, Jorge Jensen, mener finansroboter kan gi deg bedre råd enn mennesker.

Foto: Ole Walter Jacobsen
Publisert:,

– Vi har en deprimerende erfaring med hvordan tradisjonell rådgivning kan gå. For eksempel hvordan strukturerte spareprodukter og eiendomsfond har blitt solgt, sier fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, Jorge Jensen, til E24.

Torsdag frontet Forbrukerrådet sin robot-jubel under Finansnæringens digitaliseringskonferanse.

Jensen støtter seg på en tidligere utredning fra svenske forbrukermyndigheter, som tok for seg spareprodukter solgt av automatiserte tjenester og menneskelige rådgivere.

– Undersøkelsen viste klart at forbrukere fikk bedre rådgivning når man unngikk gode overtalelsesevner fra en finansrådgiver, sier Jensen.

Det robotene mangler av smigrende, menneskelig varme kan være en fordel, mener han.

– Robotene lar deg vurdere tjenesten på bakgrunn av avgjørelsesmønstre og algoritmer. Det gjør at den får god kunnskap om deg, samtidig som du slipper salgspress, mener Jensen.

Les også

Snart kan finansrådgiveren din være en robot

Vil gi roboter «kundefokus»

JA TIL ROBOTER: Bare de ikke tar helt overhånd. Informasjonsdirektør Even Westerveld i DNB viser til undersøkelser om at kunder fortsatt vil ha menneskelig rådgivning.

Foto: DNB

Sparebank 1 SR-Bank satser tungt på å utvikle robotiserte løsninger om dagen. En utfordring er å få maskinene til å lære på egen hånd, forteller konserndirektør for utvikling Glenn Sæther.

– Vi ser på hvordan vi kan få roboter til å lære av kundenes preferanser og atferd, og programmeres for å gi et sterkest mulig kundefokus, sier Sæther til E24.

– Om 10 år tror jeg bankrådgivning primært vil være basert på smarte maskiner som har samlet og analysert data, og gir kunden et kvalifisert råd basert på avanserte logaritmer.

DNB opplyser at de jobber med ulike digitale prosjekter for fremtidens kunderådgivning.

Men informasjonssjef Even Westerveld tror ikke robotene får ta fullstendig overhånd:

– Det er forskjell på å snakke om økonomien sin med en menneskelig rådgiver og en robot. I spørreundersøkelser ser vi at folk flest ønsker å ha kontakt med banken. Den kontakten kan foregå på nye måter, men mange kunder ønsker fortsatt noen å snakke med, sier han til E24.

(saken fortsetter under bildet.)

SNUDDE OM PÅ STEMNINGEN: Ivar Petter Røeggen.

Foto: Roger Neumann VG

Røeggen-saken

Jensen i Forbrukerrådet mener Norge har en dels flau historie med hvordan småsparere blir overtalt til å investere i tvilsomme produkter av rådgivere for banker og finansielle foretak.

Mest kjent fra nyere tid er de nå utskjelte strukturerte spareproduktene, som var svært utbredt på tidlig 2000-tallet.

Dine Penger-utregninger fastslo at flere av produktene hadde negativ forventningsverdi – altså at du i det lange løp ville tape penger – fordi investeringene ofte var lånefinansiert, og store deler av de innskutte beløpene ble pumpet ut i gebyrer.

Det kulminerte med den mye omtalte Røeggen-saken, hvor Ivar Petter Røeggen vant en knusende seier over DNB i Høyesterett.

Etterpå valgte storbanken å sette av flere hundre millioner til andre kunder som hadde tapt på lignende produkter.

Les også

Foxconn erstatter 60.000 arbeidere med roboter

Tror Finanstilsynet får lettere jobb

Problemet med menneskelige rådgivere, ifølge Jensen i Forbrukerrådet, er at de ofte får oss til å ta valg som ellers aldri ville falt oss inn.

– Det er ingen forbrukere som tenker at «nå skal jeg ha tyske melkeobligasjoner», skisserer Forbrukerråd-toppen.

For tiden er et nytt EU-direktiv for finanstjenester som tilbys på tvers av EU- og EØS-land ute til høring. I sitt innspill skriver Forbrukerrådet at automatiske finanstjenester er et gode for forbrukeren, «så lenge de er satt opp riktig».

De viser til at det da er avgjørende at priser og betingelser oppgis korrekt. Les deres høringssvar her.

Jensen tror dessuten jobben for Finanstilsynet får en lettere jobb med å føre tilsyn med rådgivning fra automatiserte maskintjenester enn mennesker.